Rok 2019 je pro Business Lease významným milníkem. Na počátku roku společnost oznámila joint venture s Terberg Leasing. To se ovšem týkalo pouze holandské pobočky. Tato skutečnost znamená, že se Business Lease stal hráčem, který působí čistě v zemích střední a východní Evropy. Logickým krokem je přesun centrály společnosti z Nizozemí do Prahy. 

V této souvislosti došlo také k personálním změnám. Elias Drakopoulos se po dlouholetém působení v čele české pobočky ujal vedení centrály Business Lease. Na pozici jednatele firmy v České republice byl jmenován Martin Bulíř. Do Business Lease přichází po dlouholetém působení ve vedení společnosti Edenred CZ. Jeho zkušenosti z pozice obchodního ředitele a posléze i generálního ředitele Edenred CZ jsou velkým přínosem. Téma našeho rozhovoru jsme zaměřili především na elektromobilitu a nové trendy v mobilitě.

V minulosti jste jako jediná společnost v České republice úzce spolupracovali se značkou Tesla a její modely nabízeli na výhodný operativní leasing. Situace se na trhu ale výrazně mění a elektromobily se stávají běžnou součástí našeho života. Jak na tuto skutečnost Business Lease reaguje?

Naše spolupráce s Teslou pokračuje, navíc ji nyní značně zjednodušuje otevření showroomu Tesla v Praze. Nicméně jsme si pochopitelně vědomi toho, že Tesla není jediný výrobce elektromobilů. Snažíme se držet krok s dobou a našim klientům při různých příležitostech připomínáme výhody alternativních pohonů, a to nejen těch elektrických. V našich podmínkách je však elektromobil stále vozidlem spíše pro nadšence, neboť kvůli vysoké pořizovací ceně a nejisté zůstatkové hodnotě jsou jeho TCO stále výrazně vyšší než u vozidel se spalovacím motorem. Vstupuje do toho i fakt, že elektřina zdarma pro nabíjení také už není tak běžná, jak to bylo ještě před pár roky, kdy se poskytovatelé snažili tímto krokem přitáhnout zájem klientů o elektromobilitu. Ostatně ani Tesla již nenabízí možnost nabíjení u Tesla superchargerů zdarma, jako tomu bylo u vozidel objednaných do konce roku 2017.

Jaké procento ve vašem vozovém parku zaujímají vozidla s alternativním pohonem?

Alternativní pohony si jen velmi pozvolna prorážejí cestu do vozových parků našich klientů. Společnost Business Lease eviduje ve své flotile několik desítek osobních vozidel. Má to své důvody, které většímu rozmachu užívání této diskutované alternativy příliš cestu neusnadňují. Jde zejména o vyšší pořizovací cenu při menším dojezdu takových vozidel, minimální existující pobídky (nulová silniční daň, plánovaná úleva v podobě užívání dálnic v ČR bez poplatku po zavedení elektronického mýtného), nedostatečnou, i když rostoucí síť rychlodobíjecích stanic, navíc s nejednotnou soustavou připojení k nabíječce a různé způsoby stanovení ceny „čerpání“.  Problémem je i nejednotný způsob hrazení ceny za odebranou elektřinu, dále nejasný způsob řešení rozúčtování „spotřeby energie“ při služebním a soukromém užívání takového vozidla, zejména pak řešení úhrady domácího dobíjení. Aktuální situace tedy vede jednotlivé společnosti při volbě elektromobilů na úkor konvenčních vozidel k velké opatrnosti.

V jaké oblasti by tedy mohl být elektromobil výhodnější než auta s konvenčním pohonem? Máte recept, jak elektromobily postupně do fleetů včlenit?

Efektivní se zdá být využití elektromobilu jako náhrady původního vozidla s konvenčním motorem v poolovém režimu, tedy jako vozidla užívaného v pracovní době více uživateli na kratší vzdálenosti, nikoli přiděleného někomu konkrétnímu. Nepoužívá se tedy pro soukromé účely a odpadá tak nutnost navyšovat zaměstnanci daňový základ mzdy o 1 % ceny vozidla včetně DPH. Tento model umožňuje seznámit se detailněji s celou problematikou, tedy s odlišným způsobem „tankování“, plánování jízd, chování vozidla, zajištění vyhrazeného parkování s možností dobíjení a tak dále. To je i cesta, kterou společnost Business Lease doporučuje svým klientům: začněte s jedním nebo dvěma elektromobily v režimu poolových vozidel, pro která jste schopni ideálně v areálu společnosti zajistit dobíjení. Užívání takových vozidel zpřístupněte více osobám a v dobrém slova smyslu testujte jak parametry vozidla, tak reakce uživatelů. Celkový objem emisí za vozový park klienta poklesne a firma získá praktické zkušenosti s elektromobily.

A co automobily na zemní plyn? TCO zde vychází zřejmě nejvýhodněji.

V rámci konzultací pro klienty musíme vždy nejprve zjistit, pro jaké účely bude vozidlo využíváno. To má totiž zásadní vliv na to, který alternativní pohon zvolit a zda z pohledu TCO nebude nakonec výhodnější zůstat u spalovacího motoru. Protože např. CNG vozidlo se oproti benzinovému pohonu začne vyplácet až při ročním nájezdu 40 000 km a více. A to je nájezd, kterého dosahuje málokteré referentské vozidlo. A naopak pro provoz po městě na krátké trasy může být vhodnější malý elektromobil nebo plug-in hybrid.

Vždy se tedy snažíme nejprve pochopit potřeby klienta a poté mu doporučit tu nejvhodnější variantu. A to ideálně i s přihlédnutím k tomu, jak se mohou potřeby klienta nebo stav trhu změnit za několik let. Vždyť vývoj elektromobility lze přirovnat k vývoji prvních mobilních telefonů. Každý rok jsme svědky zásadních skoků v technologii a dostupnosti elektromobilů. A to má vliv i na to, jak se trh dívá na technologicky starší modely, přestože jsou třeba jen rok nebo dva staré.

Hodně také sledujeme vývoj kolem vodíkového pohonu. Osobně tuto variantu považuji za nejschůdnější, ale jako vždy i v této oblasti je mnoho nevyřešených „ale“.

Ve vyspělých státech se stále více začíná využívat vzájemné sdílení firemních vozidel. Může být carsharing perspektivní i u nás?

Sdílenou ekonomiku v oblasti přepravy vnímáme jako sílící trend. Na českém trhu se v posledních měsících objevilo mnoho iniciativ z této oblasti. Nejvíce jsou asi viditelné aktivity poskytovatelů tzv. free-floating carsharingu, tedy vozidel dostupných široké veřejnosti, rozmístěných většinou po velkých městech. My jsme se rozhodli soustředit na oblast, které nejlépe rozumíme. A to je oblast B2B carsharingu. Od letošního jara nabízíme klientům novou službu Go Share, která umožňuje on-line rezervaci vozidla a jeho následné ovládání pomocí mobilního telefonu. V první fázi se s touto službou zaměřujeme na zvyšování efektivity využití firemních poolových flotil. V další fázi se hodláme vrhnout do zprostředkování krátkodobých zápůjček vozidel mezi firmami.

Využíváte zpětných vazeb od klientů i při vývoji nových produktů?

Společnost Business Lease zaměřuje svoje konzultační aktivity zejména na ty nejzásadnější oblasti správy vozových parků. Tedy především na car policy, která výrazně ovlivňuje nejen celkové náklady na firemní vozidla, ale i spokojenost zaměstnanců.

Otevřeně říkám, že nepotřebujeme být za každou cenu největší leasingovou společností, ale chceme být tou nejkvalitnější v oblasti přístupu a péči o své klienty. Vzájemná komunikace je velmi důležitá. Především díky ní jsme například mohli spustit Linku služeb, kterou využívá více než 40 % všech uživatelů našich vozidel. Linka služeb zvyšuje komfort a šetří čas při řešení situací spojených s užíváním vozidel. Dále jsme na základě zpětné vazby klientů podstatně vylepšili a přesně definovali obecné formulace původního Manuálu pro vracení vozidel. Přebrali jsme aktivitu v komunikaci při řešení pojistných událostí a uživatele vozu aktivně provádíme procesem řešení pojistných událostí. To jsou jen některé příklady toho, jak vzájemná komunikace dokáže vylepšit poskytované služby.