Podle studie Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) za loňský rok se elektromobilitě daří především v nejbohatších evropských zemích. Nad 3,5 % těchto aut se z celkového počtu prodalo v zemích s nejvyšším HDP – Švédsku, Nizozemí, Rakousku, Norsku, Švýcarsku a Finsku. V těchto státech se tak koncentruje většina elektromobilů, zatímco státy s HDP pod 29 000 Eur na hlavu, tedy přibližně polovina zemí Evropské unie, registrují méně než jedno procento aut na elektrický pohon z celkového počtu prodaných vozidel.

Evropským rekordmanem je Norsko, kde téměř každé druhé nově registrované auto je elektromobil. V Česku přitom dosahuje tento podíl pouze 0,3 %. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozidlech představuje v Evropě zhruba 1 procento.

Na druhou stranu ale podle ACEA v Evropě pokračuje pokles prodeje nových automobilů s dieselovým pohonem. Za poslední čtvrtletí loňského roku se snížil o 7 % z celkového podílu nových vozů na přibližně 34 % ve prospěch benzínových vozidel.

Zatímco v celoevropském měřítku počet vozidel na alternativní pohon v posledním roce vzrostl z 5,7 na 7,3 procenta, Česká republika je v počtu elektromobilů na čtvrté příčce od konce za Řeckem, Slovenskem a Polskem. Elektromobilů (mimo hybridy) se u nás podle ACEA prodalo 703, což je ale i tak nárůst o více než 80 procent.

Největší podíl prodeje u nás podle Svazu dovozců automobilů (SDA) tvořily loni vozy s benzínovým motorem, kterých se prodalo 67 % z celkových 261 437 nových osobních aut. Diesely potom tvořily 30 %. I v prvním pololetí letošního roku vede z hlediska paliva benzín s 70,14 %. Podíl nafty opět mírně poklesl na 27,62 procenta, což může být následek toho, že u některých modelů již vznětový motor není dostupný.

Češi nejvíce řeší pořizovací cenu

Podle studie IDEA mají největší vliv na rozhodování o koupi elektromobilu místo vozu se standardním pohonem pořizovací náklady. Čeští zákazníci jsou ochotni si připlatit za zlepšení technických parametrů, například za zkrácení nezbytné doby nabíjení nebo ještě úspornější provoz vozidla. Silným faktorem při rozhodování kupujících by byla možnost státní podpory, která v řadě států funguje. Česko o ní ale prozatím neuvažuje.

Vysokou pořizovací cenu, alespoň pro podnikový segment, dnes už pomáhají řešit leasingové společnosti nabídkou automobilů s elektrickým pohonem na operativní leasing. „Abychom podpořili energetickou transformaci firem, rozhodli jsme se v loňském roce posílit nabídku těchto vozidel. Ve spolupráci s našimi partnery dokážeme pokrýt celý ekosystém elektrických vozidel zahrnující nejen samotné vozidlo, ale též instalaci dobíjecí infrastruktury doma i na pracovišti, integrovaná platební řešení včetně automatické náhrady za domácí nabíjení a digitální služby pro elektrická vozidla jako sledování spotřeby a lokalizace dobíjecích stanic,“ říká Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval CZ. Služba je podle něj nyní k dispozici ve 12 zemích Evropy a v plánu je postupné zavedení do dalších států včetně České republiky.

Zvýšení nákupů elektromobilů na úkor klasických automobilů se spalovacím motorem je pro český trh žádoucí. Bez elektromobilů je těžko představitelné dosáhnutí emisních cílů Evropské unie. Podle nového nařízení o CO2 pro osobní automobily je cílem snížení emisí o 15 % do roku 2025 a o 37,5 % pro rok 2030.