Sérií šesti přednášek navazuje Škoda Muzeum na populární setkání nad zajímavými momenty z historie automobilky Škoda, při nichž renomovaní odborníci seznámí návštěvníky s atraktivními motoristickými tématy. Další část cyklu „Neobyčejné příběhy z historie automobilky“ startuje 6. března.

6. března 2018, od 17:30 hod. v sále L & K Fórum

Téma: ŠKODA 1202 – historie, vývoj, technika a sport

Hlavní hrdinkou tohoto setkání bude legendární „stejšna“ (z anglického výrazu Station Wagon), neboli Škoda 1202, vyráběná ve vrchlabském závodě AZNP. Během let 1961-1973 vzniklo k 60 tisícům kusů, které se díky své vysoké užitné hodnotě těšily oblibě v „rodném“ Československu i na mnohých exportních trzích. Do některých zemí se vyvážely samostatné podvozky, na něž pak byly montovány karoserie přizpůsobené lokálním podmínkám. Autorem této přednášky je publicista Jiří Mewald.

27. března, od 17:30 hod. v sále Hieronimus II.

Téma: Automobilismus v severních Čechách v letech 1900-1925

Ředitel Státního okresního archivu v Děčíně Jan Němec představí výsledky svého dlouholetého bádání. K regionu severních Čech má mladoboleslavská automobilka blízko nejen geograficky, ale i kulturně, historií techniky a vývojem česko-německých vztahů. J. Němec tyto aspekty osvětlí na příkladu místních prodejců motocyklů a automobilů značky Laurin & Klement, působících v období 1900-1925.

24. dubna 2018, od 17:30 hod. v sále Hieronimus II.

Téma: Počátky autobusové dopravy v českých zemích se značkou L & K

Široký výrobní program automobilky Laurin & Klement pružně reagoval na poptávku zákazníků. Příkladem jsou užitková vozidla od motorových pluhů Excelsior po nákladní automobily a autobusy. Zvláště veřejné zakázky na tento typ vozidel patřily ke stabilizačním prvkům obchodní strategie automobilek. Právě hromadné dopravě osob v období první republiky, která je nerozlučně spjatá se značkou Laurin & Klement, bude věnována přednáška Petra Hoffmana, autora několika publikací o autobusech.

25. září, od 17:30 hod. v sále L & K Fórum

Téma: Automobily první republiky

Po letní pauze zahájí druhou část cyklu přednáška respektovaného publicisty Jana Tučka, věnovaná automobilům první republiky (1918-1938). Vývoj domácího motorismu představí v širších souvislostech. Pozornost bude věnována například konkurenčnímu boji československých automobilek, z něhož vyšla značka Škoda vítězně. Autor připomene i modely Popular a Rapid jako odpověď společnosti Škoda na světovou hospodářskou krizi, dále prototypy s motorem vzadu, úspěchy vozů Škoda v závodech a soutěžích atd.

23. října, od 17:30 hod. v sále L & K Fórum

Téma: Všechny prezidentovy vozy

„President Osvoboditel“ Tomáš Garrigue Masaryk používal po dobu výkonu své funkce (1918-1935) řadu vozů československých značek. Ze všech nejdéle mu byla k dispozici moderně řešená, luxusní a elegantní ŠKODA Hispano-Suiza, rychlý šestiválcový vůz o objemu 6,6 litru a výkonu 100 koní (73,6 kW). O tomto i dalších vozech, které používala kancelář prezidenta republiky Masaryka, promluví Lukáš Nachtmann, odborný koordinátor Archivu společnosti Škoda Auto.

13. listopadu, od 17:30 hod. v sále Hieronimus II.

Téma: Historie a vývoj čerpacích stanic

Počátky prodeje pohonných hmot pro motocykly a automobily přiblíží Jiří Křížek, ředitel Severočeského a v Liberci. Na přelomu 19. a 20. století byl benzin k mání prakticky jen v lékárnách a drogeriích, zaletovaná plechová balení a skleněné demižony však záhy ustoupily výdejním stojanům s ručním či elektrickým přečerpáváním a cejchovanou nádobou, z níž se palivo samospádem přepouštělo do nádrže.

Vstup na všechny uvedené přednášky je zdarma. V příslušných sálech Škoda Muzea (třída Václava Klementa 294, Mladá Boleslav) s dostatečnou kapacitou začínají ve výše uvedených termínech vždy v 17:30 hodin.