Nový evropský provozní model a z něj vyplývající organizační změny vstupují v platnost 1. července. Zřízením tří nových obchodních skupin – Užitkové vozy, Osobní vozy a Dovážené vozy – se umožní rychlejší rozhodování vycházející z potřeb zákazníků. Každá skupina má vlastní řídicí strukturu včetně ředitelů marketingu, výroby a produktového vývoje.

Skupina Užitkové vozy má sídlo v britském Duntonu a vede ji generální ředitel Hans Schep. Ford plánuje upevňovat svoje vedoucí postavení na evropském trhu užitkových automobilů a do pěti let zdvojnásobit svoji ziskovost v této oblasti. Růst budou podporovat i partnerské spolupráce: strategická aliance s Volkswagenem, joint venture Ford Otosan v Turecku a restrukturalizovaný joint venture Ford Sollers v Rusku.

Skupina Osobní vozy sídlí v německém Kolíně nad Rýnem a jejím generálním ředitelem je Roelant de Waard. Zodpovídat bude za budoucí portfolio v Evropě vyráběných osobních automobilů a SUV.

Každou modelovou řadu vede multifunkční projektový tým oprávněný zasahovat do designu i výroby s ohledem na potřeby zákazníků. Evropský vývoj osobních vozů včetně elektromobilů bude umístěn v Kolíně nad Rýnem-Merkenichu.

Skupina Dovážené vozy bude pečovat o výběrové portfolio atraktivních modelů zaoceánského původu. Patří k nim Mustang, nový Explorer a také zcela nové, designem Mustangu inspirované SUV s elektrickým pohonem, jehož uvedení na trh je plánováno na konec roku 2020. Ford očekává, že do roku 2024 se prodeje dovážených modelů v Evropě více než ztrojnásobí.

Tři nové modely

Ford modernizuje a rozšiřuje svoji produktovou paletu pro Evropu. V následujících pěti letech uvede na trh nejméně tři zcela nové modely a bude nadále rozšiřovat svoje rostoucí portfolio SUV a crossoverů. Nové modely se v nabídce zařadí vedle již ohlášených novinek: nové Kugy, Pumy a Exploreru Plug-In Hybrid.

Zdokonalováním konvenčních motorů, přizpůsobováním modelové skladby jednotlivým zemím a uváděním nových hybridních a elektrických variant Ford dosahuje postupného snižování spotřeby paliva a emisí CO2 napříč modelovou paletou.

Každý nový osobní model značky Ford bude k dostání také v elektrifikovaném provedení. Budoucí řada elektromobilů s bateriovým pohonem se bude vyrábět v Evropě.

Opatření ke zvýšení efektivity

Základem nového provozního modelu Fordu v Evropě je široký program opatření zaměřených na zvýšení efektivity. Jeho účelem je podporovat nově vytvořené obchodní skupiny.

Efektivitu výroby zvýší již dříve navržené nebo potvrzené uzavření či prodej šesti závodů ke konci letošního roku:

- Navržené uzavření motorárny Bridgend v Jižním Walesu

- Uzavření továrny na převodovky Ford Aquitaine Industries ve Francii

- Uzavření montážních závodů Naberežnyje Čelny a Petrohrad a motorárny           Elabuga v Rusku

- Prodej továrny na převodovky Kechnec na Slovensku společnosti Magna

Ve výsledku poklesne počet výrobních závodů Fordu v Evropě z 24 k začátku roku 2019 na 18 ke konci roku 2020. Během letošního roku bude taká uzavřena centrála Ford of Britain a Ford Credit Europe v britském Warley. Tyto aktivity budou přesunuty do Duntonu.

Dále Ford přistoupil k omezení směn v montážních závodech v německém Saarlouis a španělské Valencii, zeštíhlení řídící struktury a zefektivnění marketingových i prodejních aktivit.

Ke konci roku 2020 se tato opatření dotknou přibližně 12 000 pracovních míst, převážně cestou dobrovolných odchodů.