Fiat 500 a Fiat Panda jsou nespornými lídry segmentu městských automobilů. Nyní se stanou prvními modely skupiny FCA v dané kategorii využívajícími hybridní technologii pohonu. Novinky se v prodeji objeví v průběhu února, respektive března a jejich příchod bude znamenat revoluci v oblasti městské mobility. Hybridní technologii totiž zpřístupní širšímu spektru zákazníků a současně stanoví nová měřítka elektrifikované městské mobility.

Elektromobilita startuje

Nové modely 500 a Panda Hybrid poskytují účinnost, kompaktnost, nízkou hmotnost a dostupnost hybridní technologie. Zkrátka, v obou případech se jedná o perfektní řešení městské mobility, které je v dokonalém souladu s filozofií značky Fiat, která je již přes 120 let průkopníkem v oblasti technologií a mobility, v současné perspektivě také mobility udržitelné. 

 

Rok 2020 je doslova milníkem v historii značky Fiat. S uvedením nových hybridních modelů Fiat 500 a Panda odstartovala elektrifikace značky, která bude pokračovat spuštěním výroby nového ryze elektrického modelu 500 v Turíně. Půjde o zcela elektrický vůz, který bude klíčovým hráčem v oblasti elektrické mobility značky. Stručně řečeno, rok 2020 bude svědkem řady inovativních produktů a služeb, které zákazníkům poskytnou komplexní a udržitelnou mobilitu.

Limitovaná edice

Vůbec poprvé v historii se tato dvojice ikonických modelů značky Fiat představí ve speciální sérii Launch Edition. Ta bude zahrnovat především nový zážehový mild hybridní systém pohonu sestávající z vysoce moderního litrového zážehového motoru FireFly o výkonu 70 k (51 kW), 12voltového, řemenem poháněného elektromotoru BSG a lithiové baterie. Ve srovnání se zážehovým motorem 1.2 o výkonu 69 k nabízí nový mild hybridní systém o 20, respektive 30 % (u Pandy Cross) nižší spotřebu paliva i emise CO2. To vše bez jakéhokoliv kompromisu k výkonu. Systém BSG přispívá také k vysokému jízdnímu komfortu. Umožňuje totiž velmi tichý restart spalovacího motoru v režimu Stop&Start.

Zákazníci budou pochopitelně těžit i z mnoha dalších výhod plynoucích z hybridního pohonu (vůz splňuje specifikaci Euro 6D Final), které v závislosti na místních předpisech zahrnují svobodný vjezd a pohyb po centrech měst, levnější parkování v městských aglomeracích a daňové úlevy. 

Nová speciální série je rozeznatelná podle nápisu Hybird na zádi a exkluzivního loga H tvořeného dvěma kapkami rosy na středovém sloupku. Kapka, která je symbolem svítání, a tedy i začátku nové éry, inspirovala i nový zelený odstín karoserie Dewdrop Green. Tento odstín je velmi výstižným vyjádřením harmonie s přírodou a inovacemi.

S filozofií udržitelnosti koresponduje také čalounění sedadel. Nové čalounění je v dokonalé harmonii s hybridní technologií i inovativním duchem kultovních modelů 500 a Panda. Sedadla edice Launch Edition představují první použití materiálu Seaqual Yarn v automobilovém průmyslu. Jedná se o specifický materiál certifikovaný organizací Seaqual Initiative vyrobený na bázi recyklovaných plastů: 10 % z nich pochází z moře a 90 % ze země.  

Seaqual Yarn je vyráběn transformací plastů z moře na vločky polyethylentereftalátu. Tyto vločky se využívají při výrobě příze, ze kterých je textilie utkaná. Ve fázi tkaní se mořský polyester smíchá s dalšími ekologickými, přírodními a recyklovanými vlákny. Tento ekologický proces výroby završuje aplikace barviv a ekologických povrchových úprav vyznačujících se úsporou vody a energie. Fiat spolupracuje s organizací Seaqual Initiative zabývající se čištěním oceánů a podniká tak reálné kroky proti plastovému odpadu v mořích. Fiat 500 a Panda Hybrid Launch Edition tak uspokojí zákazníka, který je pozorný k stylu i životnímu prostředí.

Fiat 500 a Fiat Panda jsou ikonami značky Fiat v oblasti městské mobility, jejichž společný roční prodej dosahuje 400 000 kusů. A nová mild hybridní technologie ještě více přispěje k udržitelnější městské mobilitě.

Modely 500 a Panda Hybrid Launch Edition je již možné objednávat u všech evropských dealerů značky Fiat, přičemž první vozidla se k zákazníkům dostanou v prvním čtvrtletí roku 2020.

Mild Hybridní systém

Nový zážehový mild hybridní motor vychází ze slavného motoru Fire, který má na kontě více než 30 milionů vyrobených exemplářů. Systém zahrnuje litrový tříválec o výkonu 70 k (51 kW) při 6000 ot./min a točivém momentu 92 Nm při 3500 ot./min. Vyznačuje se dvouventilovou hlavou válců s jedním vačkovým hřídelem s variabilním časováním ventilů (časování ventilů je ovládáno řetězem). Konstrukce motoru zahrnuje kompaktní spalovací prostor, klapky pro tumble efekt (vzduch rotuje ve vertikální rovině) a externí recirkulaci výfukových plynů EGR, jež umožňují vysoký kompresní poměr (12:1), což vede k lepší tepelné účinnosti. Blok motoru je vyroben společností Teksid z vysokotlakové hliníkové slitiny a je opatřen litinovými vložkami válců. Toto řešení zkracuje čas nastartování a současně udržuje nízkou hmotnost celého agregátu, a to pouhých 77 kg. Tato pohonná jednotka se může pochlubit rovněž nižšími třecími ztrátami v klikovém mechanismu, poměrem vrtání k zdvihu 1,24 a excentricitou klikového mechanismu 10 mm pro maximální účinnost.

Systém BSG je namontován přímo na motoru a je ovládán řemenem, který pohání i další pomocná zařízení. Systém získává energii během brzdění a zpomalování a ukládá ji do lithiové baterie s kapacitou 11 Ah. Výkon až 3600 W využívá pro restartování spalovacího motoru v režimu Stop&Start nebo asistenci při akceleraci.

Tato technologie umožňuje vypnutí motoru s vnitřním spalováním v rychlostech pod 30 km/h jednoduchým zařazením neutrálu (panel s kontrolními ukazateli zobrazuje informace o hybridním systému a vyzve řidiče k zařazení neutrálu). V režimu „plachtění" napájí lithiová baterie všechny funkce vozidla a umožňuje řidiči plnou kontrolu.

Mild hybridní hnací ústrojí nových modelů 500 a Panda Hybrid Launch Edition je kombinované s novou verzí 6stupňové manuální převodovky C514 (převodovka napříč, pohon předních kol), která byla přepracovaná s ohledem na zlepšení manévrovatelnosti a zlepšení účinnosti, například prostřednictvím nových ložisek a těsnění, vysoce účinného oleje a také šestého převodového stupně, jež zlepšuje spotřebu paliva při jízdě mimo město. Při optimalizaci převodovky konstruktéři zohlednili také otázku komfortu. Nový systém pohonu je umístěn o 45 mm níže, díky čemuž má vůz nižší těžiště, a tudíž i lepší chování v zatáčkách.