Mercedes-Benz představil svou novou produktovou a technologickou značku pro elektrickou mobilitu poprvé na Pařížském autosalonu 2016. A v polovině roku 2019 bude na trh uveden první model Mercedes-Benz značky EQ: EQC.

Mercedes-Benz EQC má jako první model Mercedes-Benz nové produktové a technologické značky EQ mnoho progresivních stylistických detailů a barevné doplňky v typických odstínech značky. Novinka se svými mohutnými proporcemi řadí v segmentu SUV mezi tzv. crossovery.

Protažená linie střechy, která nad zádí klesá ve stylu kupé, a tvarové řešení bočních oken s nízko umístěnou spodní lištou řadí tento model vizuálně mezi konvenční SUV a SUV s prvky kupé. Výrazným prvkem na přídi je velká plocha v podobě „černého panelu“, která obklopuje světlomety a masku chladiče. Vnitřní plochy a válce standardních světlometů MULTIBEAM LED jsou leskle černé. Barevné kontrastní prvky – modré pruhy na černém podkladu a rovněž modrý nápis MULTIBEAM – decentně potvrzují příslušnost vozidla k nové rodině EQ.

EQC je průkopníkem avantgardní elektromobilové estetiky také v interiéru. Příkladem je „lamelový límec“ přístrojové desky, který připomíná chladicí žebra některých zesilovačů Hi-Fi. Přístrojová deska je koncipována jako „kokpit“ zaměřený na řidiče. Pro Mercedes-Benz typický profil křídla je asymetrický a v oblasti řidiče „vyříznutý“. V této části se nachází jeden z vizuálně nejpřitažlivějších prvků „kokpitu“ – technicky pojatý panel s lesklou povrchovou úpravou, v němž jsou uloženy nízké výdechy ventilační soustavy s nevšedně tvarovanými lamelami v odstínu růžového zlata.

Dynamická jízda a dlouhý dojezd

Jako první model Mercedes-Benz nové produktové a technologické značky EQ disponuje EQC zcela nově vyvinutým systémem pohonu, jehož součástí je kompaktní elektrický hnací řetězec (eATS) na přední i zadní nápravě. EQC tak může nabídnout jízdní vlastnosti vozidla s pohonem všech kol.

Hnací řetězce eATS vpředu a vzadu mají v zájmu snížení spotřeby elektrické energie a zvýšení jízdní dynamiky odlišnou koncepci. Přední elektromotor je optimalizován pro nejvyšší možnou hospodárnost v oblasti nízkého až středního zatížení. Zadní elektromotor určuje dynamiku. Společně přenášejí na vozovku nejvyšší výkon 300 kW, celkový maximální točivý moment obou elektromotorů dohromady činí 765 N.m. Dojezd v kombinovaném režimu by se měl pohybovat kolem 450 kilometrů. Lithium-iontové akumulátory pojmou 80 kWh elektrické energie.

Asistenční systém ECO Assistent významně pomáhá řidiči při předvídavé jízdě, a to prostřednictvím pokynů, kdy může uvolnit pedál plynu, například z důvodu blížícího se omezení rychlosti, a funkcí, jako je setrvačná jízda nebo cílené řízení rekuperace. Za tím účelem je využíváno síťové propojení jednotlivých systémů, které poskytuje navigační údaje, informace o rozpoznaných dopravních značkách a informace inteligentních bezpečnostních asistentů (radarové senzory a stereokamera).

Flexibilní a rychlé nabíjení

EQC standardně disponuje kapalinou chlazenou nabíječkou OBL s výkonem 7,4 kW, díky níž je připraven pro nabíjení střídavým proudem jak z domácí elektrické sítě, tak i z veřejných nabíjecích stanic.

Až třikrát rychleji než z domácí elektrické zásuvky probíhá nabíjení z nástěnné nabíječky Mercedes-Benz Wallbox. A ještě rychleji lze elektrickou energii doplňovat stejnosměrným nabíjením – u modelu EQC ve standardní výbavě – například prostřednictvím CCS (Combined Charging Systems) v Evropě a USA nebo CHAdeMO v Japonsku či GB/T v Číně. V závislosti na stavu nabití akumulátorů může EQC na příslušné nabíjecí stanici využívat maximální nabíjecí výkon až 110 kW. Doba nabíjení z 10 na 80 % kapacity akumulátorů pak činí cca 40 minut (předběžný údaj).

Multimediální systém MBUX

EQC má ve své výbavě progresivní multimediální systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience – který byl rozšířen o řadu specifických funkcí EQ, například ukazatel dojezdu, stavu nabití a toků energií. Prostřednictvím MBUX lze ovládat a nastavovat rovněž navigační systém, optimalizovaný pro vozy EQ, jízdní režimy, nabíjecí elektrický proud a dobu odjezdu.

Na grafické ploše MBUX je umístěna speciální dlaždice EQ, která zpřístupňuje velký počet specifických funkcí EQ. Alternativně se uživatel dostane přímo do menu EQ systému MBUX prostřednictvím tlačítka vlevo dole. Specifické hlasové ovládání EQ usnadňuje ovládání modelu EQC rozpoznáváním hovorové řeči.

Inteligentní služby

EQ nabízí v rámci programu Mercedes me komplexní služby pro současnou i budoucí elektrickou mobilitu. Mezi nejdůležitější nové služby a funkce, které jsou plánovány pro uvedení modelu EQC na trh, patří:

Klimatizace před zahájením jízdy: Interiér bude mít požadovanou teplotu již při odjezdu. Řidič si funkci nastaví přímo prostřednictvím MBUX nebo aplikace Mercedes me App. Interiér je před zahájením jízdy klimatizován sofistikovaným systémem s tepelným čerpadlem a přídavným elektrickým topením.

Optimalizovaný navigační systém EQ vychází při výpočtu vždy z nejrychlejší trasy s ohledem na nejkratší dobu nabíjení. Plánování trasy navíc dynamicky reaguje na změny a může probíhat uvnitř vozu i mimo něj (prostřednictvím aplikace Mercedes me App). Díky optimalizovanému navigačnímu systému EQ si mohou zákazníci značky Mercedes-Benz snadno vyhledávat nabíjecí stanice a prostřednictvím služby Mercedes me Charge mají komfortní přístup k nabíjecím stojanům různých poskytovatelů, a to i v zahraničí. Výhodou pro zákazníky je přitom integrovaná funkce úhrady s jednoduchým vyúčtováním.

Aktivní a pasivní bezpečnost

EQC disponuje nejnovější generací asistenčních systémů Mercedes-Benz. Mezi ně patří nové funkce v paketu asistenčních systémů, jako je předvídavé přizpůsobení rychlosti jízdy před dojetím k dopravní koloně. Pokud systém rozpozná dopravní zácpu, sníží aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC s předstihem rychlost jízdy na cca 100 km/h. V samotné dopravní koloně na dálnici se vůz pohybuje v jízdním pruhu tak, aby vznikl prostor pro průjezd vozidel záchranných služeb.

Mechanickou ochranu akumulátorů tvoří odolný rám, který dokáže pohlcovat nárazovou energii. Mezi rámem a akumulátory jsou uloženy deformační prvky, které pohlcují značné množství nárazové energie také při silném bočním nárazu. V přední části jsou akumulátory chráněny před vniknutím cizích těles speciálním ochranným štítem.

Náročné testy na celém světě

Až do uvedení modelu EQC na trh ujede 200 prototypů a předsériových vozidel několik milionů kilometrů při testech na čtyřech kontinentech (Evropa, Severní Amerika, Asie a Afrika). Součástí zkušebního programu je více než 500 jednotlivých testů. Stejně jako všechna vozidla Mercedes-Benz musí i EQC absolvovat náročný standardní program. Ten je navíc doplněn speciálními testy elektrického pohonu, akumulátorů a vzájemné součinnosti všech komponentů pohonu. Další intenzivní testy proběhly v mnoha zkušebnách technického centra Mercedes-Benz v Sindelfingenu. Poměr mezi digitálními a reálnými testy činí cca 35:65 %.

Přípravy na výrobu již běží

Sériová výroba modelu EQC bude zahájena v roce 2019 v závodě Mercedes-Benz Brémy. Zásadní inovací je přitom centrum pro montáž akumulátorů do vozidla, při níž EQC absolvuje po zabudování obou elektrických hnacích řetězců (eATS) do karoserie tzv. druhou „svatbu“. EQC je rozpoznán jako elektrický model pomocí datového nosiče na karoserii a vybaven příslušnými akumulátory. Souběžně s přípravami závodu v Brémách se již rozbíhá výroba vlastních akumulátorů pro EQC v závodě pro výrobu akumulátorů v Kamenci (u Drážďan), který byl za tím účelem rozšířen.