Motor 1.0 TSI, který pohání nový model up! GTI1, obdržel ocenění „Mezinárodní motor roku 2018“ („International Engine of the Year 2018“). Výkonný a zároveň trvale udržitelný tříválec přeplňovaný turbodmychadlem tak získal nejdůležitější trofej ve světě motorů. Ocenění uděluje porota renomovaných novinářů z celého světa. Odborníci v letošním roce hodnotili motory ve dvanácti kategoriích – jednotka 1.0 TSI se přitom ve své objemové kategorii (méně než 1,0 litru) prosadila proti silné konkurenci.

 

Zážehový motor o výkonu 85 kW/115 k je první jednotkou v modelové řadě up!, která je vybavena čtyřcestným katalyzátorem, jehož součástí je filtr pevných částic pro zážehové motory. Výkonný motor modelu up! GTI splňuje díky tomuto systému čištění výfukových plynů a dalším inovativním opatřením v konstrukci samotného motoru novou emisní normu EU 6AG (Euro 6d Temp).

 

Motor a systém čištění výfukových plynů podrobně

Od letošního jara nabízený motor 1.0 TSI modelu up! GTI je nejnovějším členem rodiny motorů EA211. Mezi výjimečné konstrukční prvky oceněného motoru se zdvihovým objemem 999 cm3 patří turbodmychadlo s elektricky ovládaným obtokovým ventilem, modul sacího potrubí s integrovaným chladičem stlačeného vzduchu a sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců. Palivo je vstřikováno přímo do spalovacích prostorů pod tlakem 350 barů, což je ve světě zážehovým motorů vysoká hodnota. Kompaktní a lehký motor se čtyřmi ventily na válec dosahuje nejvyššího výkonu 115 k mezi 5000 a 5500 min-1. Od 2000 min-1 působí na klikový hřídel motoru 1.0 TSI se dvěma nastavitelnými vačkovými hřídeli maximální točivý moment 200 N.m a tato hodnota zůstává konstantní až do 3500 min-1.

Při vývoji nového motoru TSI byla mimořádná pozornost zaměřena na minimalizaci emisí. Ambiciózního cíle bylo dosaženo konstrukčními inovacemi, mezi něž patří nové pětiotvorové vstřikovače s elektromagnetickým ovládáním, vysoký vstřikovací tlak, rovněž nově vyvinuté výfukové turbodmychadlo, nové písty a inovativní systém dodatečného čištění výfukových plynů. Motor a systém čištění výfukových plynů přitom tvoří alianci, která významně přispívá k ochraně životního prostředí. Nejdůležitějším modulem systému dodatečného čištění výfukových plynů je nový čtyřcestný katalyzátor s integrovaným filtrem pevných částic pro zážehové motory, který snižuje emise pevných částic o 95 procent. Druhý, trojcestný katalyzátor pod podlahou vozidla zajišťuje dodržování limitů emisní normy EU 6AG i za vysokého zatížení.

Emisní norma EU 6AG (Euro 6d Temp) používá měření emisí a spotřeby paliva podle nových, realističtějších metodik WLTP (WorldwideHarmonized Light-Vehicles Test Procedure) a RDE (Real Driving Emissions). Měření probíhají jak na válcové zkušebně, tak i v reálném silničním provozu.