Nedávná ekonomická krize naučila firmy znatelně lépe hospodařit. Získané zkušenosti se výrazně promítají také do změn financování vozidel. Nejen o proměně operativního leasingu jsme si povídali s Janem Sedláčkem, ředitelem oddělení Fleet a remarketing společnosti Volkswagen Financial Services.

Nejen o proměně operativního leasingu jsme si povídali s Janem Sedláčkem, ředitelem oddělení Fleet a remarketing společnosti Volkswagen Financial Services.

 

Jak moc se změnil trh s operativním leasingem po již překonané ekonomické stagnaci a jak se změnily požadavky zákazníků?

Operativní leasing se v ČR po ekonomické stagnaci vrátil do černých čísel. Hlavním důvodem bylo obnovení důvěry firem v ekonomický růst. Obchodně se nám daří, a to i díky tomu, že klientům nabízíme extra služby. V dnešní době vyžadují fleetoví manažeři optimální kombinaci komfortu, nákladů a personalizovaných služeb, což jsme schopni zajistit. Našim cílem je být firmám partnerem, nikoli jen dodavatelem. Konkrétně u operativního leasingu nabízíme například nadstandardní on-line reporting, osobní péči již od deseti vozů v parku a program perfektní silniční asistence.

Hlavním důvodem oživení poptávky po operativním leasingu je obnovení důvěry firem v ekonomický růst.

Hlavním důvodem oživení poptávky po operativním leasingu je obnovení důvěry firem v ekonomický růst

Společnosti se naučily více šetřit. Jaké jsou nové trendy v oblasti financování vozidel?

Do odvětví automobilového průmyslu vstupuje v posledních letech řada nových technologií, které mají rozhodující vliv při pořizování nových vozidel. Svou roli sehrávají zejména online nástroje, které urychlují proces objednání vozu a ušetří firmám čas, finance a administrativu. Patrná je i konsolidace menších vozových parků do větších. Velký důraz dávají firmy na ekonomičnost provozu. Zvyšuje se i úroveň výbavy.

 

Podle jakých kritérií tedy poskytovatele operativního leasingu vybírat?

Mnoho firem se orientuje na základě dosavadních zkušeností, důležité jsou i reference a postavení na trhu. Při výběru dodavatele operativního leasingu však rozhodně nedoporučuji řídit se jen podle výše měsíční splátky. Naopak ty nejlevnější nabídky bývají ve skutečnosti nejvíce zapeklité. Přes 60 % měsíční splátky totiž tvoří amortizace vozu. Proto mnohé leasingové společnosti úmyslně nadhodnotí zůstatkovou hodnotu a díky tomu získají klienta. Zůstatkovou hodnotu pak upravují v průběhu trvání smlouvy rekalkulacemi. Je tedy vždy důležité poptávat se u vícero leasingových společností (včetně značkového financování). Případné výrazné rozdíly ve splátkách je potřeba konzultovat.

 

Kdy má být zákazník obezřetný?

Zákazník by měl věnovat pozornost důkladnému přečtení smlouvy. Například některé společnosti si i v dnešní době stále účtují poplatky za sjednání smlouvy nebo za změny v průběhu financování. Nízkonákladové pojištění bývá zase spojeno s omezeným plněním, samozřejmostí by měl být individuální reporting dat. Nevyplatí se tak nabídky posuzovat jen podle ceny. Je výhodné si nadefinovat očekávanou úroveň kvality služeb. Problémy mohou provázet i samotný závěr smluvního vztahu. Velmi často není vůbec definováno, co je za nadměrné opotřebení považováno. Proto si některé leasingové společnosti účtují vysoké poplatky za nadměrné opotřebení vozu. Vyplatí se tedy hned při sjednání smlouvy požadovat jasnou definici toho, co je nadměrné opotřebení.

 

Měl by zákazník požadovat informace o tom, jak se bude smluvní vztah vyvíjet v průběhu celého období platnosti smlouvy?

Zcela jistě ano. I proto se vyplatí pozorně číst obchodní podmínky a myslet i na detaily, aby zákazníka v průběhu platnosti smlouvy nic nepřekvapilo. U smluv s možností jednostranné rekalkulace se normalizují i zůstatkové hodnoty, u výběrových řízení proto doporučuji omezit možnost jednostranných rekalkulací. Právě ony jsou hlavním zdrojem příjmů většiny neznačkových leasingových společností.

Při výběru dodavatele operativního leasingu nemůže být směrodatná jen výše měsíční splátky. Nejlevnější nabídky bývají ve skutečnosti nejvíce zapeklité.

Při výběru dodavatele operativního leasingu nemůže být směrodatná jen výše měsíční splátky. Nejlevnější nabídky bývají ve skutečnosti nejvíce zapeklité.

Zůstatkové hodnoty jsou nízké především u elektromobilů a alternativních pohonů. Lze očekávat v blízké době nápravu tohoto stavu?

Vše záleží na tom, jak atraktivní budou tato auta na trhu ojetých vozů. V případě, že se podaří vyřešit nejen daňovou problematiku, ale i parkovací limity u vozů CNG nebo vyšší počet nabíjecích stanic pro e-vozy, nebude pak nic bránit atraktivnosti těchto vozů pro větší počet lidí, a tudíž i vyšší zůstatkové hodnotě.

 

Stoupá zájem o automobily s alternativním pohonem?

Evidujeme zvýšený zájem o vozy s alternativními pohony (zejména CNG), které se těší značné oblibě díky finančním úsporám. Tento trend je patrný zejména v posledních dvou letech a meziročně nám počet těchto financovaných aut úměrně roste. CNG pohony jsou atraktivní náhradou pro klienty s velkým nájezdem. Mezi nejoblíbenější alternativní pohon patří 1.4 TGI (benzin + CNG). Další zvyšující se zájem registrujeme u elektromobilů, které se hodí hlavně pro městskou mobilitu, například rozvozy.

 

Od začátku tohoto roku nabízíte nové značkové pojištění. Jaké jsou jeho hlavní výhody?

Pojistné produkty Volkswagen, Audi a SEAT Pojištění významně rozšiřují naše portfolio nabízených služeb. Již od roku 2013 nabízíme také značkové ŠKODA Pojištění, které jsme na začátku roku vylepšili. Mezi hlavní výhody značkového pojištění se dá počítat především jednoduchost, vysoké pojistné krytí a široký rozsah pojistné ochrany. Klient si může zvolit ze dvou úrovní balíčků, z nichž i ten levnější poskytuje velmi vysokou ochranu pojistného krytí. Jeho součástí je kromě povinného ručení a havarijního pojištění například odškodnění při závažných následcích autonehody a až deset dnů využívání náhradního vozidla. Vybrané škody do 100 000 Kč jsou dokonce vždy bez spoluúčasti. Ve vyšším balíčku je pak navíc například GAP, který je poptáván především pro nová vozidla. Nově havarijní pojištění kromě rozsahu all risk kryje i hodnotu speciálního příslušenství, jako je prodloužená záruka nebo předplacený servis, které si klient někdy pořizuje s vozidlem. Tuto výhodu jiný produkt na českém trhu nenabízí. Pojištění, které by bylo stejné jako naše značkové, zákazník v žádné běžné nabídce pojišťoven nenajde.