Motor V8 se zdvihovým objemem 4.4 l nyní generuje maximální výkon 460 kW/625 k při 6000 1/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 750 Nm a lze ho využívat v extrémně širokém spektru od 1800 do 5800 1/min. Upravený nástup výkonu má za následek rychlejší čas ve sprintu z 0 na 100 km/h, který činí pouze 3,3 sekundy, zatímco dvojnásobné rychlosti vůz z klidu dosáhne za 10,8 sekundy. To je o 0,3 sekundy rychleji než v případě standardní verze nového BMW M5. 

Nové BMW M5 Competition je standardně vybaveno pro tento model specifickým M sportovním výfukovým systémem. Tato verze výfuku s dvojitými koncovkami výfuku a elektronicky ovládanými klapkami vydává extrémně osobitý zvuk s ještě sportovnějším tónem – obzvláště při vysokém zatížení motoru ve vysokých otáčkách. Zvuk výfukového systému také ovlivňují různé režimy motoru, které lze volit stiskem tlačítka. Řidič může zvukový projev motoru měnit také pomocí tlačítka M Sound Control, které dovoluje rychlé přepnutí na mnohem tišší projev. M sportovní výfukový systém také díky leskle černě chromovaným koncovkám, úhledně umístěným v levé a pravé části zadního nárazníku, skvěle vypadá. 

Speciální uložení motoru
Uložení motoru má upravené silentbloky a zvýšenou pevnost – z 580 Nm, v případě standardního nového BMW M5, na 900 Nm. Pevnější spojení pohonné jednotky s karoserií vozu je jasně patrné a má za následek rychlejší reakce motoru a okamžitý přenos výkonu. Vůz se také díky tužší charakteristice ochotněji a precizněji stáčí do zatáček. Tužší uložení motoru v neposlední řadě dále vylepšuje zážitky tím, že ještě naléhavěji přenášejí nezaměnitelný zvukový projev osmiválcového motoru do kabiny. 

Převodovka a pohon
Úkol přenést výkon motoru nového BMW M5 Competition má opět na starosti osmistupňová převodovka M Steptronic, jejíž technické řešení a funkčnost byly pečlivě navrženy pro extrémně dynamické výkony. Neuvěřitelně krátké časy změny rychlostních stupňů a pohotové reakce na jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu zaručují, že schopnosti motoru jsou okamžitě přeneseny na silnici. Tři různé režimy, nabízející hospodárnou, sportovní nebo ultra dynamickou jízdu, lze volit prostřednictvím kolébkového přepínače Drivelogic na voliči převodovky. Manuální změny převodových stupňů je možné provádět pomocí voliče převodovky nebo páčkami na volantu. Speciálně navržený separátní chladič oleje udržuje převodovku na požadované provozní teplotě, a to i při ostré jízdě na závodním okruhu. 

Systém pohonu všech kol M xDrive, který si odbyl premiéru ve standardní verzi nového BMW M5, je rovněž vybaven vším, co je potřeba k tomu, aby nabídl fascinující jízdní výkony. Inteligentní technologie pohonu všech kol je schopna bez problémů a vzrušujícím způsobem přenést ještě vyšší výkon BMW M5 Competition na silnici. A vytváří přesně tolik přilnavosti, aby vůz byl schopen dosáhnout zrychlení srovnatelného se supersportovními vozy. Za přenos pozoruhodného výkonu motoru na kola bez jakékoliv výkonové ztráty je z velké části zodpovědná centrálně řízená spolupráce mezi systémem M xDrive a aktivním M diferenciálem. Točivý moment je mezi kola přední a zadní nápravy rozdělován se sametovou jemností a plně variabilně díky elektronicky ovládané vícelamelové spojce. Aktivní M diferenciál následně točivý moment rozdělí na jednotlivá kola zadní nápravy podle potřeby.

Dalším faktorem, který přispívá k obrovské agilitě vysokovýkonného sedanu, je upřednostňování zadní nápravy systémem M xDrive. Systém rovněž umožňuje naprogramování individuálního rozdělení točivého momentu a řidič tak má možnost ovlivnit činnost jak stabilizačního systému DSC, tak i to, jakým způsobem je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu – to vše stisknutím tlačítka. Jako alternativa ke standardním nastavením nového BMW M5 Competition je připraven režim M Dynamic pro kontrolované drifty a obzvláště hravou ovladatelnost, stejně jako tři další, okruhově zaměřené módy s deaktivovaným DSC. Kromě režimů 4WD a 4WD Sport existuje také možnost zvolit režim pohonu pouze zadní nápravy (2WD), který zkušeným řidičům dovoluje vychutnat si charakteristiku předchozích generací BMW M5 – tzn. řízení v té nejryzejší podobě bez asistenčních systémů, které by vůz krotily.

Individuálně naladěný podvozek  
Stejně jako každý jiný automobil BMW M, také BMW M5 Competition je vybaveno podvozkem, který dokonale odpovídá výkonovému potenciálu motoru. Související úpravy za všech okolností zaručují precizní ovladatelnost, a to dokonce v extrémně dynamických jízdních situacích. To vše je zásluhou M specifických kinematických a elastokinematických vlastností přední nápravy s dvojitými příčnými rameny a zadní pětiprvkové nápravy. Výsledkem je neutrální chování a lineární nárůst bočního přetížení až na samou hranici dynamických schopnosti vozu. Součástí výbavy jsou také M specifické aktivně řízené tlumiče se třemi různými režimy nastavení Comfort, Sport a Sport Plus, které lze volit stiskem tlačítka. Naproti tomu elektromechanické řízení M Servotronic nabízí vrcholnou přesnost při nájezdu do zatáček a zároveň poskytuje zřetelnou zpětnou vazbu. 

Pro tento model specificky naladěný podvozek zahrnuje kromě o 7 mm nižší světlé výšky také chytré úpravy v oblasti zavěšení kol, tuhosti pružin a tlumičů. Větší odklon kol na přední nápravě zlepšuje schopnost vozu absorbovat boční síly během rychlých průjezdů zatáček.

Přední náprava nového BMW M5 Competition je vybavena nově navrženým uchycením stabilizátoru. O deset procent tužší pružiny vpředu i vzadu než v případě nového BMW M5 mají za následek tužší jízdu, což má také pozitivní vliv na řízení. Navíc, kratší pomocné pružinky v tlumičích s nově nastavenou hydraulikou omezují pohyby kol při zatížení. Sportovní charakter nového BMW M5 Competition vynikne prostřednictvím tří režimů, které lze zvolit stiskem tlačítka. To znamená, že přímé spojení podvozku s pohonem lze jasně cítit i v režimu Comfort. Volba režimu Sport aktivuje nastavení tlumičů, které bylo naladěno pro jízdu na Severní smyčce okruhu Nürburgring. A režim Sport Plus se dokonale hodí na jízdu po závodních okruzích Velkých cen. 

 

Snadná ovladatelnost v zatáčkách
Výsledkem všech těchto úprav jsou lepší jízdní vlastnosti, které vyniknou zejména na okruhu. Nových výšin dosáhla také směrová stabilita při vysokém bočním přetížením a přesný charakter vozu při nájezdu a následném výjezdu ze zatáček. Tato dynamická vylepšení současně přinesla pouze relativně malé omezení v oblasti komfortu jízdy a odpružení. 

Vynikající brzdný účinek nového BMW M5 Competition je výsledkem použití lehkých M brzd s plovoucími, odvrtávanými kotouči s vnitřním chlazením, které jsou vpředu vybaveny šestipístkovými pevnými třmeny. Vzadu jsou použité jednopístkové plovoucí třmeny s integrovanou parkovací brzdou. V nabídce jsou také M karbon-keramické brzdy, které se vyznačují ještě nižší hmotností, extrémní odolností proti přehřívání a delší životností. 

Mezi standardní výbavu nového BMW M5 Competition patří exkluzivní dvoubarevná M kola z lehké slitiny Y-spoke. Tato 20palcová kovaná kola jsou obuta do pneumatik 275/35 R 20 vpředu a 285/35 R 20 vzadu.  

Exkluzivní a výrazné designové prvky. 
Pro BMW M5 Competition speciálně vyvinutá kola z lehké slitiny mají významný vliv nejen na mimořádné jízdní vlastnosti, ale přispívají také k exkluzivnímu vzhledu. Mezi další osobité prvky modelu Competition patří kliky dveří kompletně lakované v barvě karoserie a množství leskle černých detailů. Tento diskrétní černý tón je u BMW M5 Competition použit na spodní části zpětných zrcátek a jejich krytech, stejně jako na M ozdobných prvcích na předních blatnících. Toto barevné schéma harmonicky ladí s leskle černými okenními lištami a obložením B-sloupků BMW Individual Shadow Line.

Leskle černé designové téma do přední části nového BMW M5 Competition přináší rámeček masky chladiče v tomto provedení a ti, co pojedou vzadu, mohou nový model rozpoznat podle leskle černých detailů v zadním nárazníku. Tento prvek tvoří barevně sladěnou kompozici s chromově černými koncovkami výfuku. Zadní spoiler a logo M5 na víku zavazadlového prostoru, k němuž přibyl nápis „Competition“, je vyvedeno také v leskle černém provedení.