Model, mnohými přezdívaný „Evropan“, byl speciálně navržen pro evropské zájemce o kompaktní kombi; od jeho uvedení v roce 2007 se ve slovenském závodu Kia vyrobilo již přes 512 tisíc vozů s označením Ceed Sportswagon. Modely SW představují přibližně 40 % úhrnných prodejů v rámci řady Ceed – oproti podílu cca 30 % v případě kombi jiných značek v automobilovém segmentu C.

Návrh, vývoj a konstrukce nového modelu podobně jako u předchůdců probíhal ve Frankfurtu pod taktovkou evropských návrhářů, produktových vývojářů a vývojového centra R&D automobilky Kia. Vůz se bude i nadále vyrábět ve slovenské Žilině, na stejné výrobní lince, ze které sjíždí nový pětidveřový hatchback Ceed, Kia Sportage a Kia Venga. Nový Ceed Sportswagon se začne vyrábět letos v srpnu a prodeje budou zahájeny (výhradně na evropských trzích) v průběhu posledního čtvrtletí 2018.

V duchu Stingeru
Nový Ceed Sportswagon byl navržen v evropském návrhářském studiu Kia ve Frankfurtu pod taktovkou Gregoryho Guillauma, evropského šéfa designu, resp. Petera Schreyera, prezidenta pro design a vedoucího návrháře. Karoserie nového modelu navazuje na sportovní a emotivní design modelu Stinger, přinášející tak do segmentu kompaktních kombi elegantní vzhled. Nový model standardně používá LED diody pro denní svícení ve stylu ‚kostek ledu‘, čímž odkazuje na vzhled předchozího modelu Sportswagon GT-Line. Na přání jsou k dispozici i full LED světlomety.

Při bočním pohledu je kapota opticky prodloužena pomocí ostrých a rovných křivek, které vozu propůjčují vzpřímenější postoj. Zadní D-sloupek svým tvarem propůjčuje horní lince oken nový elegantní tvar ve tvaru půlměsíce. K lepší viditelnosti vozidla při pohledu zezadu a snadné rozpoznatelnosti modelu Ceed napomáhají nová LED světla denního svícení.

Pro nové kombi Ceed Sportswagon bude od počátku prodeje k dispozici 11 různých odstínů karoserie. Zákazníci budou moci vybírat z různých provedení kol; v nabídce budou 15" ocelové disky, 16" ocelové nebo lité disky, resp. 17" kola z lehkých slitin ve dvoubarevném provedení s broušenými povrchy.

Přehledná a funkční koncepce
Kabina vychází z uspořádání známého z nejnovějších vozů Kia, zde upraveného pro novou modelovou řadu Ceed, včetně horizontální přístrojové desky s plastičtějším, hladším a štíhlejším vzezřením. Přístrojová deska je rozdělena na horní část – s ‚plovoucím‘ dotykovým systémem palubního infotainmentu – resp. spodní část, kde se nacházejí ovládací prvky audiosystému, vytápění a klimatizace. Středový panel je v zájmu lepší ergonomie a snadného ovládání během jízdy mírně natočen směrem k řidiči. V celém interiéru najdeme vyšší podíl propracovaných měkčených materiálů, nenásilně zdůrazňujících kultivované a luxusní prostředí kabiny. Povrchy zkrášlují dekory v lesklém nebo matném chromu a zákazníci mohou rovněž volit mezi několika různými typy čalounění, ať již z látky, umělé kůže nebo pravé kůže. Volitelně je k dispozici i kožené obšití volantu a hlavice řadicí páky.

Zájemci o Ceed Sportswagon si mohou zvolit i panoramatické střešní okno, schopné prosvětlit kabinu během dne a poskytnout výhled na noční oblohu po setmění. 

Prostornější interiér díky nové podvozkové platformě

Kombi Ceed Sportswagon, postavené na nové podvozkové platformě Kia ‘K2’, je o 20 mm širší (1800 mm) a 20 mm nižší (1465 mm) než končící model. Rozvor zůstává beze změn (2650 mm), zatímco přední převis se zkrátil o 20 mm (na 880 mm). Zadní převis karoserie se však prodloužil o 115 mm (nyní 1070 mm) – a tak je nové kombi Sportswagon o 95 mm delší (nyní 4600 mm) než předchůdce, což se odrazilo ve výrazně větším objemu zavazadelníku. Širší karoserie s kabinou posunutou směrem vzad přispívá k suverénnímu a sportovnímu postoji vozu, kterému zároveň propůjčuje sebejistější vzhled.

Širší karoserie znamená více místa v úrovni ramen pro zadní pasažéry a díky snížení polohy zadních sedadel o 15 mm se též vytvořilo více místa pro kolena a nohy ve druhé řadě. I přes nižší linii střechy se díky podvozkové platformě a nižší poloze předních sedadel podařilo v přední řadě zajistit vertikální prostornost 987 mm, tedy podobně jako u předchůdce. Níže položená zadní lavice též zaručuje srovnatelný prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech. Zavazadelník je o 72 litrů (14 %) větší než u končícího modelu, což znamená nárůst objemu na 600 litrů a tedy více než u většiny vozů kombi střední třídy. Spodní hrana kufru se také výrazně posunula dolů.

Zadní sedadla sklopná a dělená v poměru 40:20:40 je možné snadno složit do roviny zatažením za páčku ve výklopné zádi. Sklopením sedadel se vytvoří dokonale rovná podlaha zavazadlového prostoru. Ceed Sportswagon je standardně vybaven schránkou k bezpečnému uložení menších předmětů pod podlahou a také krytem zavazadelníku a háčkem na tašky, zabraňujícím v rozkutálení nákupu po uložení do kufru. Součástí standardní výbavy jsou i integrované střešní ližiny.

Volitelně se nabízí inteligentní elektrické ovládání výklopné zádi, která se otevírá automaticky ve chvíli, kdy Ceed v těsné blízkosti pátých dveří rozpozná inteligentní klíček, což oceníte zejména za situace, kdy v obou rukou nesete těžká zavazadla. V nabídce najdeme i bezpečnostní síť mezi kabinou a prostorem pro zavazadla, stejně tak jako síť k přidržení malých předmětů nebo systém kolejnic do zavazadlového prostoru.

Navrženo pro evropské silnice
Nové kombi Ceed Sportswagon bylo navrženo výhradně pro evropské silnice se zohledněním požadavků evropských zákazníků. Nová soustava nezávislého zavěšení kol nabídne řidičům agilnější a bezprostřednější odezvu od řízení, kde se uplatní i upravená charakteristika pružin a tlumičů nebo rychlejší převodka řízení. Jízdní vlastnosti byly odladěny na nejrůznějších typech evropských cest, aby vůz nabídl pohodlné cestování a současně dodal řidiči potřebnou jistotu vyplývající z lepší kontroly pohybů karoserie při průjezdu zatáčkami a stability za vyšších cestovních rychlostí.
Zadní zavěšení kombi Sportswagon bylo precizně odladěno s ohledem na delší zadní převis karoserie a schopnost přepravovat větší a těžší náklad než v případě pětidveřového hatchbacku.

Pro nový Ceed SW je k dispozici stejná nabídka hnacích ústrojí jako pro pětidveřový hatchback, vyvinutých s ohledem na různorodé požadavky zákazníků. Zájemci o benzínový pohon se mohou rozhodnout pro oblíbený agregát Kia 1,0 l T-GDi o výkonu 120 k, resp. nový motor 1,4 l T-GDi. Nový agregát ‘Kappa’ 1,4 l T-GDi (nahrazující motor 1,6 l GDI) i přes nižší zdvihový objem disponuje výkonem 140 k, tedy o 4 % více než předchůdce. Díky přeplňování se nový motor chlubí plošší křivkou točivého momentu než někdejší jednotka 1,6 l, což v praxi znamená lepší odezvu v širším spektru jízdních podmínek při současném snížení emisí. Oba benzínové motory T-GDi budou spojeny s částicovým filtrem k dalšímu snížení výfukových emisí, aby nový Ceed SW s rezervou splňoval požadavky emisní normy Euro 6d TEMP. V nabídce též bude pohonná jednotka 1,4 litru MPi s vícebodovým vstřikováním o výkonu 100 koní.

Pro nový Ceed Sportswagon bude dále k dispozici zbrusu nový naftový motor Kia ‘U3’. Nová jednotka ‘U3’ 1,6 l CRDi, navržená v souladu s přísnějšími emisními limity dle nejnovější normy Euro 6d TEMP, využívá aktivní systém selektivní katalytické redukce k výraznému snížení objemu škodlivých emisí. Nový motor produkuje méně oxidu uhličitého, pevných částic a oxidů dusíku než dříve používané vznětové motory Kia a je k dispozici ve výkonových variantách 115 nebo 136 k. Nová vznětová jednotka 1,6 l s maximem točivého momentu 280 Nm zaručuje bezproblémové zrychlování za všech podmínek.

Všechny motory bude možné kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou; pro nové motory 1,4 l T-GDi a 1,6 l CRDi bude k dispozici i sedmistupňová dvouspojková převodovka Kia. 

Technologické inovace
Kabina nabízí širokou škálu nových technologií ke zvýšení praktičnosti vozu a pohodlí cestujících. ‚Plovoucí‘ systém palubního infotainmentu může zahrnovat buďto audiosystém s dotykovým displejem o velikosti 5,0 nebo 7,0", nebo audiosystém s navigací a dotykovým displejem o velikosti 8,0", včetně online služeb Kia Connected Services s podporou od TomTom. Systém umožňuje bezproblémové propojení s chytrými telefony prostřednictvím technologií Apple CarPlay a Android Auto. Systém Android Auto je navržen tak, aby spolupracoval se smartphony Android verze 5.0 (Lollipop) nebo vyšší. Systém Apple CarPlay pro model Ceed je kompatibilní s přístroji iPhone 5 a všemi pozdějšími telefony iPhone.

Zákazníci mohou zvolit i výkonný audiosystém JBL Premium s technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality komprimovaného zvuku. Již v základní výbavě najdeme připojení pro chytré telefony přes Bluetooth, automatické světlomety a systém bezklíčového vstupu.

Díky systému Drive Mode Select pro přepínání jízdních režimů může majitel ještě znásobit požitek z jízdy prostřednictvím režimů Normal a Sport. Systém Drive Mode Select upravuje účinek posilovače řízení a v jednotlivých režimech se též jemně modifikuje charakter motoru.

Na přání dodávané vyhřívání čelního skla usnadňuje život s novým kombi za zimních měsíců. Technologie, nabízená v rámci značky Kia vůbec poprvé, umožňuje pouhým stiskem tlačítka snadno odstranit námrazu, ledu či mlžný závoj z čelního skla. V nabídce prvků na přání najdeme i bezdrátové nabíjení chytrých telefonů, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, resp. vyhřívaná zadní sedadla.

Součástí paketu ECO pro model Ceed (výbava na přání) je aktivní aerodynamická clona, která se otevírá a zavírá podle požadavků na chlazení motoru a rychlosti jízdy, čímž zlepšuje aerodynamiku ve prospěch nižší spotřeby paliva. Paket ECO dále zahrnuje zakrytování spodní části karoserie a snížený podvozek pro hladší proudění vzduchu pod vozidlem, stejně tak jako pneumatiky Michelin se sníženým valivým odporem.

Kromě standardně montovaných sedmi airbagů přispívají k ochraně cestujících propracované technologie na podporu řízení, zahrnující systémy aktivní bezpečnosti ke zmírnění rizika dopravní nehody. Standardní nabídka bezpečnostních technologií obsahuje asistent dálkových světel, systém rozpoznávání únavy řidiče, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu a prediktivní varování před čelní srážkou s asistentem pro zamezení čelním kolizím.

Nová modelová řada Ceed bude v rámci evropských modelů značky Kia rovněž poprvé vybavena technologií sledování vozidla v jízdním pruhu, představující systém autonomního řízení 2. úrovně. Ta funguje při rychlostech od 0 do 130 km/h.

Z dalších technologií na přání jmenujme inteligentní tempomat s funkcí Stop & Go, systém pro sledování mrtvých úhlů, systém pro monitorování provozu za vozidlem, inteligentní parkovací asistent a rozpoznávání chodců s hmatovou zpětnou vazbou na volantu u asistenta pro zamezení čelním kolizím.

Na trhu v průběhu posledního čtvrtletí roku 2018

Nová Kia Ceed Sportswagon se začne od letošního srpna vyrábět ve slovenském závodu Kia v Žilině. Na kombi variantu, která se na trzích v EU objeví v průběhu posledního čtvrtletí 2018, se bude vztahovat tradiční příslib kvality Kia v podobě jedinečné sedmileté záruky Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu.