Každoročně si první zářijový týden vyžádá oběti z řad chodců, mezi nimiž je více dětí než po zbytek roku. Statistiky ukazují, že září patří k měsícům s největším počtem dopravních nehod i největším počtem obětí na životech. V období let 2013 až 2017 se devátý měsíc roku vždy řadil k těm nejsmutnějším. Například v září 2014 se stalo 7 770 dopravních nehod, při nichž zahynulo 76 účastníků silničního provozu – absolutně nejvíce z celého roku. Loňské září dle statistik Dopravní policie vykazuje nárůst počtu dopravních nehod na celkových 8 930 incidentů, při nichž přišlo o život celkem 43 osob. Těmto nehodám by se v mnoha případech dalo zabránit, kdyby chodci i řidiči věnovali pozornost dopravní situaci a uvědomovali si rizika, která jim hrozí.

Policie České republiky proto připravuje opatření spojená s prvními dny nového školního roku. Činnost hlídek se bude týkat dětí zejména při cestě do školy. Kromě přechodů se policisté zaměří také na provoz kolem škol, dodržování nejvyšší povolené rychlosti ze strany řidičů a případné porušování pravidel ze strany ostatních účastníků silničního provozu.

Žádná represe však nemůže nahradit prevenci. Řidiči by si měli uvědomit, že děti vracející se z prázdnin ještě žijí ve své „bublině“ a v provozu mohou reagovat nelogicky či zkratkovitě. Z tohoto úhlu pohledu se jako nejrizikovější jeví skupina nejmladších školáků – převážně žáků nejnižších tříd základních škol. Tyto děti se dopouštějí několika zásadních chyb, které by řidiči měli znát. Často přeceňují své schopnosti a ve snaze vyniknout před kamarády zapomínají na pravidla silničního provozu, byť je teoreticky ovládají. Vzhledem k psychické nezralosti nedokážou předvídat dopravní situaci, zejména neumějí odhadnout rychlost přijíždějícího automobilu. A mnohé z nich mají pocit, že je řidiči musejí respektovat a dávat jim přednost.

 Hodně nebezpečných situací se odehrává i na přechodech, kde sice neexistuje absolutní přednost chodců, ale jejich práva jsou velmi silná. Děti by si měly dávat pozor zejména tam, kde se nemůžou při přecházení dobře rozhlédnout, například kvůli špatně parkujícím autům. To platí hlavně pro nejmladší školáky a školačky, kteří jsou menší než běžná auta. Ani starší děti však častokrát nemusí vidět přes dodávky nebo větší vozy typu SUV. Rizikové jsou rovněž přechody přes víceproudé silnice s vyšší povolenou rychlostí. K neštěstí může také snadno dojít tehdy, když jeden automobil zastaví a pustí chodce, ale jiný jede dál. Dospělí by měli klást dětem odmalička na srdce, že si ho řidič druhého vozu nemusí všimnout. Bezpečnost dětí na cestě do školy určitě podpoří i oblečení s reflexními prvky. Ty už dnes bývají samozřejmostí a jsou esteticky zakomponovány do bot, bund i školních tašek. K dispozici jsou i různé reflexní pásky nebo přívěsky jak pro ty nejmenší, tak pro teenagery. Jejich význam roste úměrně tomu, jak se zkracují dny.

V dnešní době však řada dětí do školy nedochází či nejezdí veřejnou dopravou, nýbrž je rodiči dovážena osobním automobilem. V takovém případě nelze zapomínat na dětské autosedačky. Odborníci z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky Škoda upozorňují, že dítě musí být upoutáno v zádržném systému i při přepravě na krátkou vzdálenost. Při používání dětské autosedačky v automobilu od nejútlejšího věku dítěte se dá předpokládat, že ve věku školáka již bere toto bezpečnostní opatření jako samozřejmost. Pro školáky z nejnižších tříd je vhodné zvolit sedačku s pevnými zády. Při jejím použití a připoutání dítěte bezpečnostním pásem se musí dbát na to, aby pás nešel v blízkosti krku ani přes ramenní kloub a ve spodní části obepínal pánev. Nejbezpečnější umístění dětské sedačky je na zadním sedadle za spolujezdcem, ale od roku 2006 je povoleno přepravovat dítě v sedačce i na předním sedadle. Rychlý růst postavy dítěte v pozdějším věku vyústí v používání samostatného sedáku místo kompaktní dětské autosedačky. Díky němu je zvýšen posed dítěte do polohy, v níž bude bezpečnostní pás správně obepínat celé tělo. Jakmile dítě doroste výšky 150 cm nebo jeho tělesná hmotnost dosáhne 36 kg, není již autosedačka povinná. Pak se dítě přepravuje ve vozidle jako dospělý člověk.

Výzkum dopravní bezpečnosti ve Škoda Auto

Od roku 2008 působí ve společnosti Škoda Auto zcela unikátní tým výzkumu dopravní bezpečnosti. Věnuje se podrobné analýze příčin, okolností a průběhu různých silničních nehod a vyhodnocuje, jak může vozidlo ještě více eliminovat následky nehody nebo nehodě zcela zabránit. Díky tomu lze lépe pochopit chování vozů při dopravních nehodách, poznat úroveň jejich ochrany a odhalit oblasti budoucích zlepšení. Poznatky z reálných dopravních nehod pomáhají při vývoji prvků aktivní i pasivní bezpečnosti pro nové generace vozů ŠkodaA. Další využití nacházejí v preventivních programech a dopravní výchově dětí. Tým výzkumu dopravní bezpečnosti vytváří unikátní audiovizuální materiály z nárazových testů, dbá na šíření informací a osvěty o bezpečném cestování v automobilu a realizuje různá odborná školení. Ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem zajišťuje školení hasičů tak, aby vozy Škoda znali co nejlépe a mohli v případě potřeby rychle a bezpečně vyprosit posádku z havarovaného vozu.

Pomozte změnit nebezpečný pátek na bezpečný. Soustřeďte se na řízení, abyste v pořádku dojeli do cíle a udělejte tak z nebezpečného pátku bezpečný. Připojte se k Bezpečnému pátku na: https://bezpecnypatek.cz/ a sledujte nejnovější informace z oblasti aktivní a pasivní bezpečností přímo od expertů týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky Škoda.