Když automobilka Rolls-Royce před třemi lety oznámila, že představí Cullinan, udělala to s vědomím, že její zákazníci po celém světě žádají „Rolls-Royce mezi všemi SUV“, který by ohromoval svým luxusem, výkony a použitelností v kategorii SUV doposud nevídanými. Mnoho z těchto zákazníků bylo mladšími, velmi bohatými aktivními jednotlivci, kteří žádali Rolls-Royce, jenž je doveze na konec světa v maximálním přepychu. 

Přirozené charisma predátora

Ve spolupráci s platformou Architecture of Luxury navrhli Taylor a jeho tým automobil, o kterém věděli, že splní očekávání. Maska je vyrobena z ručně leštěné nerezové oceli, ale pro model Cullinan je umístěna mírně před okolní povrchy karoserie, což ji opticky posunuje nahoru a vpřed. Znak Rolls-Royce a soška Spirit of Ecstasy jsou situovány výrazně nad horní hranou blatníků, což jim dává jedinečné postavení.

Boční linie rychle stoupá po A-sloupku, aby skončila v horní části karoserie modelu Cullinan s výškou 1836 mm, která je ještě zdůrazněna poměrem kovové a prosklené části. Již těsně za B-sloupkem začíná linie střechy klesat a její klesání je ještě výraznější u zadního skla, přičemž končí elegantně vystouplým krytem zavazadlového prostoru připomínajícím stejný díl na vozech Rolls-Royce D-Back ze třicátých let.

Při pohledu zezadu Cullinan pokračuje v tématu funkčnosti a designu omezeného na samotnou podstatu. Jakékoliv doplňky jsou nenápadné. Například znak Rolls-Royce je umístěn na malém podstavci, nad tenkým kovovým proužkem, který vede přes prolis pro zadní registrační značku.

Designové téma zadních světel je také jednoduché. Jsou tvořené dvěma úzkými vertikálními světelnými linkami, jež obsahují všechna světla a jsou jen minimálně zdobeny úzkými proužky uprostřed.

Luxus nejde na úkor praktičnosti

Vůbec poprvé v historii se Rolls-Royce může pochlubit výklopným víkem zavazadlového prostoru, nazvaným Spona. Takto řešený zavazadelník je odkaz na dobu, kdy byla zavazadla umístěna mimo automobil, takže cestující nesdíleli stejný prostor se svými osobními věcmi. Zadní část Cullinanu je dvoudílná, ve tvaru vozů Rolls-Royce D-Back z třicátých let. Dvoudílné víko zavazadlového prostoru se otevírá a zavírá automaticky stiskem tlačítka na klíčku od vozu.

Prostor pro cestující vzadu byl navržen tak, aby nabídl nejlepší možný komfort a uspokojil všechny potřeby majitele. Na výběr jsou dvě konfigurace zadních sedadel – Lounge Seats nebo Individual Seats.

Více funkčnosti ze dvou výše uvedených provedení poskytuje sedadlo Lounge Seat. Protože nabízí místo až pro tři cestující, s největší pravděpodobností se bude více zamlouvat rodinám s dětmi. Zadní sedadla lze také sklopit, což je prvek, který se u vozu Rolls-Royce objevuje vůbec poprvé. Sedadla se skládají elektricky v řadě konfigurací stiskem příslušného tlačítka v zavazadelníku nebo v dolní kapse zadních dveří. Jedním stisknutím se opěradla plynule složí, zatímco současně se vysune

opěrka hlavy, aby nezanechala otisk na sedáku. Obě opěradla sedadel je možné zcela složit, čímž vznikne rovná ložná plocha, nebo je lze skládat v poměru 2/3 a 1/3, což dále zvyšuje využitelnost prostoru v zadní části vozu. Cestující na zadních sedadlech mohou i nadále sedět vedle dlouhých předmětů, nebo mohou využít zadní část opěradla jako příležitostný stůl, na němž si odloží své drahocenné osobní předměty. Pro ty, kteří chtějí přepravovat dlouhé předměty na cestě z právě prožitého dobrodružství, Cullinan nabízí velké množství prostoru v různých uspořádáních.

Zadní sekce či zavazadlový prostor standardně nabízí 560 l objemu, který se po odstranění příčky zvětší na 600 l. Navíc spodní část zadních sedadel je nad úrovní dna zavazadelníku, takže ani při složených zadních sedadlech se předměty v zavazadelníku nemohou přesunout dopředu a na rozdíl od jiných SUV jsou v bezpečí uložené uvnitř prostoru pro zavazadla. Ale pro ty, kteří chtějí ze svých cest vozit dlouhé předměty, ať už se jedná o obraz Marka Rothka nebo artefakt z nově objeveného výkopu, délky ložného prostoru 2245 mm a objemu 1930 litrů lze dosáhnout elektrickým přizvednutím dna zavazadelníku až ke spodní části sedaček, díky čemuž převážené předměty hladce vklouznou dovnitř.

Investice automobilky Rolls-Royce, která vyústila v nekomplikovaný a mimořádně praktický zavazadelník, skýtá další výhody v podobě delšího nákladového prostoru, než jaký nabízí prodloužený Range Rover Vogee Extended Wheelbase.

Uvnitř jako v soukromém apartmá 

Interiér modelu Cullinan kombinuje autentický luxus Rolls-Royce s jednoduchou, symetrickou funkčností vyjadřující vnitřní sílu. Ať už jde o palubní desku nebo středový panel či loketní opěrky na dveřích, vždy jsou základem designu vnitřního prostoru strukturální vodorovné a svislé prvky. Středový panel je orámován ručně zpracovanými kovovými sloupky, které spojují horní část palubní desky a středovou konzolu. Dávají pocit robustnosti a zároveň jsou vizuální oporou pro horizontální části palubní desky, a dotvářejí tak dominantní vzhled.

Horní část palubní desky je čalouněna moderní černou kůží „Box Grain“ – trvanlivou a voděodolnou kůží podobnou té, která se používá na špičková italská zavazadla a kabelky. Tím, že prochází přes celý horní segment palubní desky, posiluje dojem její celkové šířky. Do popředí nechává vystoupit šperkařsky zdobené prvky, jako jsou hodiny a výdechy ventilace.

Tuto horní část vizuálně posiluje široký pás dřeva, tvarovaný ve třech rozměrech tak, aby plynul ze středového panelu. Celá palubní deska je přitom chráněna koženým čalouněním na horní a spodní straně. Horní kryt je navržen tak, že je podobný křídlu a naznačuje sílu a pohyb, stejně jako funkčnost celého kokpitu. Všechny povrchy v interiéru jsou nyní vyhřívané, včetně předních loketních opěrek a středové konzoly.

Zadní sedadla Individual Seat jsou určena pro ty, kteří před praktičností dávají přednost maximálnímu luxusu, jaký může automobil SUV nabídnout. Dvě samostatná sedadla jsou oddělena pevnou ukotvenou středovou konzolou se skříňkou na nápoje, jež obsahuje skleničky na whisky a karafu, skleničky na šampaňské a ledničku. Sedadla lze také posouvat v řadě úrovní, nabízejících maximální pohodlí při jízdě v zadní části vozu.

Posledním prvkem výbavy, který v Cullinanu představuje ultimativní vrchol luxusu značky Rolls-Royce, je skleněná přepážka, díky níž je tento vůz prvním skutečně „tříprostorovým“ SUV. Tato přepážka inspirovaná dobou, kdy člověk zásadně necestoval společně se svými zavazadly, odděluje kabinu pro cestující od zavazadelníku a vytváří tak pro pasažéry vlastní vnitřní ekosystém. Kromě tiššího prostředí uvnitř vozu je výhodou odděleného prostoru pro cestující to, že v horkých či studených dnech nejsou vystaveni výkyvům teploty ve chvíli, kdy je víko zavazadlového prostoru otevřené.

Dobrodružství už čeká

Cullinan se k životu probouzí stiskem tlačítka na klíčku z kolekce Bespoke, nebo jednoduše uchopením nádherně tvarované kliky dveří z nerezové oceli. Aby řidič a jeho spolucestující mohli bez obtíží nastoupit protisměrně se otevírajícími zadními dveřmi Rolls-Royce a začít svá dobrodružství, automobil se automaticky sníží o 40 mm.

Poté, co řidič a jeho spolucestující pohodlně nastoupí i díky širokému vstupnímu otvoru a zcela rovné podlaze přímo do kabiny, stačí stisknout tlačítko, kterým se dveře samočinně uzavřou, a cestující se mohou oddat luxusu a tichosti vnitřního prostoru modelu Cullinan. Pro automatické zavření dveří zvenku stačí jediný dotek venkovní kliky dveří. Dotknutím se startovacího tlačítka se Cullinan zvýší o 40 mm na standardní světlou výšku, díky čemužse cestující dostanou do perfektní pozice, z níž po rozjezdu vozu sledují okolní svět.

Středový kontrolní displej je poprvé citlivý na dotyk, což řidiči umožňuje v průběhu jízdy rychle zvolit funkci, zobrazit mapu či nastavení vozu. Tento systém lze ovládat také ikonickým ovladačem Spirit of Ecstasy, který se nachází na středové konzole s tlačítky Off-Road, Hill Descent Contol a tlačítky pro nastavení světlé výšky podvozku.

Mezi další prvky výbavy patří: Noční vidění a vizuální asistence včetně upozornění na zvěř a člověka ve dne i v noci, asistent hlídající bdělost řidiče, 4kamerový systém s funkcí Panorama View, viditelnost do všech stran s pohledem shora, adaptivní systém pro samočinné udržování rychlosti, varování před nehodou, upozornění na blížící se vozidla, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, nejvyspělejší 7x3 Head-Up displej s vysokým rozlišením, WiFi hotspot a samozřejmě nejnovější navigační a zábavní systémy.

Vyspělá konstrukce

Klíčem k vytvoření SUV modelu Rolls-Royce Cullinan byla platforma Architecture of Luxury – patentovaná celohliníková podvozková platforma značky Rolls-Royce. Platforma Architecture of Luxury se při výrobě Cullinanu ukázala v tom nejlepším světle. Tým inženýrů přizpůsobil platformu Architecture of Luxury vozu s výše položenou karoserií, kterou navrhl Giles Taylor a jeho tým designérů.

Byla postavena a zkonstruována od nuly tak, aby v budoucnu vyhovovala různě velkým a těžkým modelům Rolls-Royce, včetně těch s různými pohonnými, trakčními a kontrolními systémy. Cullinan využívá této nové platformy zcela odlišným způsobem s cílem dosáhnout ikonického vzhledu, nekompromisního komfortu, prostoru a praktičnosti, špičkové technologie a bezchybných jízdních zážitků a schopností na silnici i mimo ni.

Komponenty základní platformy byly přepracovány do prostorového rámu, který byl lehčí a kratší a současně nabídl zcela nový prvek, který se do té doby na sériovém modelu Rolls-Royce neobjevil – výklopné víko zavazadlového prostoru. Zcela nová hliníková struktura karoserie nabízí mimořádnou celkovou tuhost pro výjimečné schopnosti i na rozbitých cestách a současně poskytuje i lepší jízdní komfort.

„Jízda na létajícím koberci“ i mimo silnici 

Integrace nových technologií do architektury byla také klíčem k zajištění základních kvalit modelu Cullinan. Důkladně přepracovaný systém vzduchového odpružení – včetně doplnění o masivnější vzduchové pružiny s větším objemem, které utlumí rázy i v tom nejnáročnějším terénu – posílení hnacího hřídele a poloos, doplnění pohonu přední nápravy (poprvé v historii značky) a kompletní přepracování dvakrát přeplňovaného motoru V12 o objemu 6,75 litru tak, aby dodával to správné množství točivého momentu (850 Nm) v nejnižších možných otáčkách (1600 1/min), to všechno zajišťuje, že Cullinan může své majitele vzít na místa, kam se ještě takto luxusně žádný majitel Rolls-Royce nedostal.

Aby mohl podvozek plynule přizpůsobovat elektronicky řízené tlumiče v reakci na pohyby karoserie a kol, povely řízení a informace z kamer, provádí miliony výpočetních operací každou sekundu. Nová přední náprava se zavěšením s dvojitými příčnými rameny a pětiprvková zadní náprava dodávají ohromující úroveň kontroly nad příčnými i podélnými pohyby karoserie. Tím přinášejí fantastickou úroveň agility a stability, k níž dále přispívá i řízení kol obou náprav. To vše dohromady zaručuje fantastickou ovladatelnost a obratnost.

Při jízdě v terénu využívají elektronicky ovládané tlumiče stlačený vzduch k tomu, aby aktivně tlačily kola směrem k povrchu, kdykoliv ztratí trakci. Tím je zajištěno, že každé kolo je stále v kontaktu s povrchem a na všechna kola se přenáší maximální točivý moment. Posledním dílkem skládačky, která zajišťuje, že Rolls-Royce Cullinan dojede S lehkostí kamkoliv, je jediné tlačítko. U Rolls-Royce je známé jako tlačítko „Everywhere“, tedy „kamkoliv“. Jeho jediné stisknutí stačí k tomu, aby se naplno využila technika Rolls-Royce a umožnila odhalit plný rozsah terénních schopností modelu Cullinan.

Jakmile je systém aktivní, může řidič doladit terénní nastavení tak, aby si poradilo s jakoukoliv situací, ať už to jsou rozbité cesty, štěrk, mokrá tráva, bahno, sníh nebo písek, a přenášelo 850 Nm točivého momentu na všechna čtyři kola bez jakýchkoliv prodlev. A když musí čelit hlubokému sněhu, písku nebo nutnosti brodit se vodou, nabízí Cullinan největší brodivost mezi superluxusními SUV s hodnotou 540 mm, což je zásluha jeho zvětšené světlé výšky.