Nový Transit Custom navazuje na úspěch dosavadního modelu. Ten se stal v letech 2015 i 2016 nejprodávanějším modelem své třídy a vedení si udržuje i letos, když si od začátku roku do konce září připsal 86 400 prodaných kusů. Objednávky na nový Transit Custom začne Ford přijímat v prosinci a první zákazníci se svých vozů dočkají již začátkem roku 2018.

Obliba a vysoké prodeje modelu Custom přiměly automobilku k rozšíření výrobních kapacit závodu Ford Otosan v tureckém Kocaeli. Díky investici 52 milionů USD (v přepočtu přibližně 1,13 mld. Kč) se produkce navýšila o 40 000 vozů, na 330 000 ročně.

Výrazný design

O výrazním kroku vpřed přesvědčí nová generace Customu už na první pohled. Výrazné přídi dominuje široká maska chladiče se třemi lamelami a velkými světlomety s možností xenonové optiky a LED denním svícením dostupným u vyšších výbav.

Interiér v podobě kanceláře

Nová generace si v interiéru ponechala praktická řešení současného modelu, takže zde najdete průvlak v přepážce umožňující přepravu dlouhých předmětů nebo integrovaný střešní nosič, který lze jednoduše sklopit, když zrovna není potřeba.

Moderní vzhled kabiny je inspirován osobními automobily, nezapomíná však na praktickou stránku dodávky. Palubní deska byla navržena v novém designu, který automobilka poprvé použila ve Fiestě. Ten se opírá o široké možnosti využívání mobilního telefonu a multimediálního zařízení, jehož obrazovka vyčnívá z palubní desky. Mutimediální systém SYNC 3 dostupný ve vyšších výbavách obsahuje navigaci, plné spojení s chytrým telefonem, hlasové ovládání a možnost ovládání gesty.

Vozy bez středové obrazovky nabídnou praktický MyFord Dock uprostřed palubní desky, který umožňuje upevnit a současně nabíjet chytrý telefon, přehrávač MP3 nebo přenosnou navigaci. USB vstup a 12V zásuvku lze nalézt jak v horní odkládací schránce před řidičem, tak vedle řadící páky.

Pracoviště řidiče bylo upraveno v souladu s lepší ergonomií a nadprůměrným počtem odkládacích míst. Jen schránky v samotné palubní desce mají souhrnný objem 25 l. Tři praktické otevřené přihrádky v horní části palubní desky slouží k odkládání dokumentů nebo mobilních zařízení, zatímco uzavřená schránka před spolujezdcem pojme závěsný pořadač se složkami formátu A4.

K dalším novým praktickým detailům patří výklopný držák nápojů za řadící pákou. Na každé straně palubní desky je držák na kelímek s nápojem a na dvoulitrovou láhev. Další tři odkládací přihrádky se nacházejí v nově navržených dveřních výplních, do nichž jsou integrována praktická madla.

Vývojáři věnovali velkou pozornost také sedadlům s upravenými výplněmi i geometrií. Odolnost látkového potahu byla důkladně testována, aby splnila vyšší nároky při užívání.

Asistenti a technologie

Z osobních modelů převzal Custom také řadu bezpečnostních a jízdních asistentů. Jedním z nich je inteligentní omezovač rychlosti s detekcí dopravních značek, který upravuje rychlost jízdy podle rychlostního omezení platného v právě projížděném úseku. Zdokonalila se také detekce překážky v mrtvém úhlu hlídající okolí vozu i během parkování. Pohyb ve městě usnadní protikolizní asistent s detekcí chodců, který umí detekovat chodce i v noci. Mezi již zavedené technologie patří systém udržování v pruhu, sledování bdělosti, asistent dálkových světel, kompenzace bočního větru nebo adaptivní tempomat.

Nové řady EcoBlue a ECOnetic

Nový Transit Custom je poháněn vznětovým motorem Ford 2.0 EcoBlue, který byl zařazen do prodeje v roce 2016. Nabízí se ve výkonnostních variantách 77, 96 nebo 125 kW. Ve srovnání s dříve používanými jednotkami 2,2 l přináší EcoBlue až o 20 % vyšší točivý moment v nízkých otáčkách a o 13 % menší spotřebu paliva.

Pro zákazníky hledající co nejúspornější volbu má Ford připraven nový Transit Custom ECOnetic s emisemi CO2 pouze 148 g/km, což odpovídá kombinované spotřebě 5,7 l/100 km. Ve srovnání s nejúspornější dosud nabízenou variantou to představuje zlepšení o dalších 6 %.

Varianta ECOnetic staví na modelu řady 300 s krátkým rozvorem. Má motor o výkonu 77 kW se speciální kalibrací řídicí jednotky a systémem Auto-Stop-Start, pneumatiky se sníženým valivým odporem, regulaci intenzity akcelerace a omezovač rychlosti pevně nastavený na 100 km/h.

Kromě standardní manuální převodovky si zákazníci budou moci zvolit šestistupňový automat SelectShift, který již nyní objednává 11 % zájemců o Transit Custom. Další možností je pneumatické odpružení zadní nápravy, které je v tomto segmentu naprosto unikátní. K dispozici je pro modely Kombi M1 a zajišťuje plynulou, stabilní jízdu bez ohledu na aktuální zatížení vozu.

V oblasti užitné hodnoty zůstal zachován výběr dvou výšek, délek i rozvoru náprav. V několika karosářských variantách lze pracovat s celkovou hmotností 2,6 až 3,4 t. Užitečné zatížení přitom činí 1450 kg. K dispozici bude rovněž nové rozhraní Upfitter Interface Module, které zprostředkuje výrobcům přestaveb a příslušenství přístup k údajům z elektrických systémů vozu.

Transit Custom Sport

Na vrcholu nabídky nové řady Transit Custom stojí varianta Sport poháněná výlučně motorem o výkonu 125 kW. K dispozici je v osmi různých variantách karoserie a sedadel, a to s krátkým i dlouhým rozvorem náprav.

Charakteristická dvojice pruhů na kapotě motoru má nový vzhled. Novinkou je kontrastní provedení pruhů s černým základem a oranžovými nebo stříbrnými akcenty. Na sportovní styl exteriéru navazuje také interiér s dekorativním provedením sedadel v částečném koženém čalounění Ebony.

Na trhu se objeví i hybridní verze

Transit Custom PHEV je poháněn vyspělou hybridní soustavou. Cílem automobilky je dojezd v elektrickém režimu nejméně 50 km. Součástí hnací soustavy je také oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost, který zde slouží k prodloužení dojezdu po vybití baterií. V prosinci letošního roku začnou provozní zkoušky této hybridní dodávky v Londýně.