Pátá generace bestselleru španělského výrobce automobilů přichází s technikou pro provoz na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas). Nová Ibiza TGI má nižší provozní náklady a lepší ekologické vlastnosti než ekvivalentní modely s pohonem na naftu nebo benzin, a to včetně hybridních vozů bez možnosti vnějšího nabíjení. 

Třetí model značky Seat na CNG, po Leonu a Mii, je vyráběn v závodě Martorell na základě platformy MQB A0. Automobilka aktivně podporuje CNG, protože toto palivo snižuje emise CO2 o 25 % a emise oxidů dusíku v průměru o 85 %. Vozy na CNG tak přispívají ke zlepšování kvality ovzduší ve městech. Stlačený zemní plyn je navíc nejefektivnějším palivem, protože k uvolnění stejného množství energie je zapotřebí menší množství CNG. Energie, uložená v 1 kg CNG, odpovídá přibližně 2 litrům LPG, 1,5 litru nafty nebo 1,3 litru benzinu.

Delší dojezd, nízké náklday

Nový Seat Ibiza je vybaven dvanáctiventilovým tříválcovým motorem 1.0 TGI v kombinaci s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Nejvyššího výkonu 90 k dosahuje mezi 4500 a 5800 min-1 a maximální točivý moment 160 N.m poskytuje mezi 1900 a 3500 min-1. Co se týče úrovně provozních vlastností, nová Ibiza TGI dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h, zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a její průměrné hodnoty normované spotřeby paliva činí 5 l/100 km v režimu na benzin a 4,9 m3/100 km (3,3 kg/100 km) v režimu na CNG, což představuje emise CO2 pouhých 88 g/km.

Pátá generace modelu Ibiza je ve verzi TGI vybavena dvěma palivovými nádržemi, jednou na 13 kg CNG a druhou na 40 l benzinu. Nádrž na benzin je shodná se všemi ostatními verzemi modelu Ibiza, jejichž motory spalují pouze benzin. S využitím obou paliv lze ujet celkem až 1194 kilometrů bez nutnosti doplňovat palivo. Naplnění palivové nádrže navíc stojí pouhých 345 Kč.

Pohonná jednotka je shodná s klasickou verzí 1.0 TSI, je však vybavena nezbytnými komponenty pro provoz na stlačený zemní plyn. Mezi ně patří mimo jiné nádrž na CNG, speciální plnicí hrdlo vedle hrdla nádrže na benzin, několik senzorů teploty a tlaku zemního plynu v různých komponentech, regulátor tlaku a palivová soustava pro zemní plyn. Motor je navíc vybaven specifickými písty se speciální povrchovou úpravou s obsahem chromu a niklu, jejichž konstrukce zahrnuje nové části přizpůsobené požadavkům provozu na zemní plyn. Vyztužená sedla ventilů zvyšují odolnost vůči opotřebení. Optimalizované přívodní ventily vylepšují proudění zemního plynu do centrální části spalovacího prostoru. Výfukové turbodmychadlo modelu Ibiza TGI má nižší hmotnost. Ibiza TGI je vybavena také specifickými ukazateli paliva pro každou nádrž, které jsou umístěny na panelu přístrojů.

Seat Ibiza TGI používá stlačený zemní plyn vždy jako hlavní palivo. Výjimkou jsou situace, kdy teplota nemrznoucí chladicí kapaliny klesne pod 10 °C. V tomto případě se motor spustí v režimu spalování benzinu. K automatickému přechodu na palivovou soustavu CNG dojde po zahřátí ventilů pro vstřikování zemního plynu. S touto výjimkou je Ibiza TGI provozována na benzin pouze po vyprázdnění nádrže na CNG. K tomuto přepnutí dochází automaticky, aniž by řidič vnímal sebemenší rozdíly v provozních vlastnostech nebo dynamice vozidla.

Motorizace na CNG bude k dispozici ve všech stupních výbavy, včetně sportovní výbavové linie FR, jejíž součástí je ještě lépe vybavená verze „FR EcoPlus“, jejíž sériová výbava zahrnuje dlouhou řadu exkluzivních prvků výbavy na přání, včetně adaptivního tempomatu ACC, předních světlometů LED, systému Full Link, parkovacích senzorů vpředu a vzadu, zadní kamery a informačního a zábavního systému Media System Plus s 8“ dotykovým displejem, na němž se zobrazují hodnoty spotřeby obou paliv i ujetá vzdálenost v závislosti na druhu používaného paliva.

Kompaktní a funkční

Seat Ibiza TGI je nabízen s funkční pětidveřovou karoserií a velkorysým vnitřním prostorem. Celková šířka interiéru v úrovni předních sedadel činí 1425 mm. Výška stropu nad sedákem v nejnižší poloze je 1022 mm. Obdobně je na zadních sedadlech k dispozici šířka 1403 mm a výška stropu nad sedákem 957 mm. I cestující na zadních sedadlech si mohou užívat velkorysý prostor pro nohy. Přestože je nádrž na zemní plyn uložena pod podlahou zavazadlového prostoru, nabízí nová Ibiza TGI velký zavazadlový prostor s celkovým objemem 262 litrů. Vnější délka je 4059 mm, šířka 1780 mm a výška 1444 mm. Rozchod kol vpředu je 1525 mm, vzadu 1505 mm. Rozvor náprav činí 2564 mm.

Modely Seat na CNG

Nejlepší ekologickou alternativou je nejen nový Seat Ibiza. Toto označení si zaslouží také Seat Leon 1.4 TGI 110 k, nabízený s pětidveřovou karoserií nebo jako rodinné kombi ST ve výbavových liniích Reference a Style. Motor na CNG spotřebuje v průměru 5,4 m3/100 km a jeho emise CO2 jsou od 96 do 101 g/km.

Nabídka navíc zahrnuje model Seat Mii 1.0 68 k, dodávaný s funkční třídveřovou nebo pětidveřovou karoserií a pětistupňovou mechanickou převodovkou. Jeho emise CO2 jsou pouze 83 g/km a průměrná spotřeba paliva 4,5 m3/100 km. Tento vůz je malý zvenku, ale velký uvnitř, a je vybaven veškerými potřebnými komfortními a bezpečnostními prvky pro potěšení ze stylové jízdy ve městě. K těmto alternativním verzím se na konci tohoto roku přidá ještě model Arona.