Novým modelem Scala postoupila automobilka Škoda v oblasti vývoje vozů hned o několik příček a určila si zcela novou pozici ve třídě kompaktních vozů. Novinkak chce oslovit i mladší zákazníky, kteří jsou stále online, je pro ně důležitý design a kladou důraz na velkorysý prostor, typický pro značku Škoda, největší zavazadlový prostor ve své třídě a přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty.

Nová designová linie

Jako první model charakterizuje Scala další vývojový stupeň designového jazyka značky Škoda, který bude aplikován i v budoucích vozech české automobilky. Nové skulpturální tvary, dynamické designové prvky a ostře řezané prvky dodávají vozu silnou vlastní identitu. Jako první sériově vyráběný model Škoda v Evropě má na pátých dveřích namísto známého loga nápis Škoda.

Výraznou příď charakterizuje svisle orientovaná maska chladiče, velký přívod vzduchu, který se nachází pod ní, a vzduchové clony Air Curtain. Tornado linie, typická pro značku Škoda, vůz opticky prodlužuje a skvěle doplňuje dynamický tvar střechy. Širokou záď charakterizují aerodynamický střešní spoiler a sportovní difuzor umístěný pod nárazníkem. Přední i zadní světlomety disponují příplatkovou technologií LED a dynamickými směrovkami.

Kromě standardně dodávaných pátých dveří je dostupná také varianta vozu s prodlouženým sklem pátých dveří (součást výbavového stupně Style). Nápis Škoda je v tomto případě umístěn přímo na skle. Emotion paket navíc nabízí velkou panoramatickou střechu s elektronicky ovládanou sluneční roletou a černý spoiler pátých dveří.

Nabídka kol vozu začíná šestnáctipalcovými ocelovými koly. Kromě toho je dostupných mnoho kol z lehké slitiny ve velikosti 16” až 18”. Nově jsou nabízena šestnáctipalcová kola Hoedus, sedmnáctipalcová kola Propus a osmnáctipalcová kola Vega Aero. Všechna tři kola jsou v černě lesklém provedení a mají aerodynamický tvar, který zlepšuje proudění vzduchu.

Interiér v duchu moderního proudu

Interiér vozu Škody Scala přináší designový jazyk studie VISION RS poprvé do sériové výroby. Díky na přání dodávanému Virtuálnímu Kokpitu s největším displejem ve své třídě o velikosti 10,25“ má řidič inovativní prvky umístěné neustále na dohled.

Přístrojová deska s novými velkoplošnými dekoračními lištami a výplně předních dveří mají kvalitní, měkčený povrch s novou specifickou úpravou, která napodobuje krystalickou strukturu a bude v budoucnu charakterizovat styl značky. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení v bílé, nebo červené barvě, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel. Čalounění sedadel je na přání z kvalitního mikrovlákna Suedia. O dodatečný komfort se starají na přání dodávané vyhřívání čelního skla, vyhřívaná zadní sedadla nebo vyhřívaný volant.

Velorysými rozměry interiéru Scala blíží Větší Octavii. Díky 2 649 mm dlouhému rozvoru náprav činí prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech velkorysých 73 mm. Šířka ve výšce loktů na zadních sedadlech činí 1 425 mm. Prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech činí 982 mm a jedná se tak o nejlepší hodnotu ve své třídě. Základní objem zavazadlového prostoru činí 467 l a jedná se tak o největší zavazadlový prostor ve své třídě. Sklopením opěradel zadních sedadel lze objem zavazadlového prostoru rozšířit až na 1 410 l.

Kouzlo platformy MQB

Díky velkému počtu kusů modelů postavených na platformě MQB je možné nabídnout inovativní asistenční systémy a systémy zvyšující bezpečnost jako například adaptivní tempomat (ACC) nebo proaktivní ochranu cestujících Crew Protect Assist nejen ve vyšší třídě, ale i v menších modelech. U nového vozu provedla automobilka rozsáhlou úpravu modulární platformy. Mimo jiné byl zvolen největší možný rozchod kol na zadní nápravě a zadní převis. Dlouhý rozvor činí 2 649 mm, přičemž celková délka vozu činí 4 362 mm. Šířka vozu je 1 793 mm s výškou 1 471 mm

Modulární platforma MQB pomáhá také optimalizovat odpor vzduchu. Vůz Scala nabízí velmi dobrý součinitel odporu vzduchu cx od 0,29. Zároveň používá plastové kryty podvozku pro lepší proudění vzduchu. Kromě toho nabízí plochy usměrňující proud vzduchu na třech nově vyvinutých aerodynamických kolech z lehké slitiny.

K dispozici je pět motorizací

Nová Škoda Scala nabízí pět různých motorů. Všechny motory mají přímé vstřikování, jsou vybaveny turbodmychadlem a samozřejmě splňují emisní normu Euro 6d-TEMP. Při v stupu na trh budou k dispozicit tři benzinové motory o objemu 1,0 a 1,5 l a jeden naftový motor o objemu 1,6 l. V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC s provozem na ekologický zemní plyn (CNG). Všechny motory jsou vybaveny rekuperací brzdné energie a Start-Stop systémem. Motor 1,5 TSI je navíc vybaven aktivním řízením válců (ACT).

Vrcholnou motorizaci tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu. Tento čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje tento motor emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG. Objem palivové nádrže u těchto tří benzinových motorů a u motoru TDI činí 50 l. Nejekologičtější variantou vozu ŠKODA SCALA je motor 1,0 G-TEC o výkonu 66 kW (90 k), který bude následovat v průběhu roku 2019.

Adaptivní podvozek

Již standardně dodávaný podvozek dodává novému velmi jisté a dynamické jízdní vlastnosti. Ještě více možností individualizace a sportovního charakteru umožňuje nový, na přání dostupný systém Sport Chassis Control. Podvozek, který je o 15 mm nižší, nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou. Řidič může přepínat obě nastavení v menu volby jízdního režimu Driving Mode Select, která je dodávána společně se systémem Sport Chassis Control. Volba jízdního režimu Driving Mode Select také ovlivňuje reakci volantu, motoru a převodovky a umožňuje přepínání čtyř režimů Normal, Sport, Eco a Individual.

Inovativní prvky bezpečnosti

Cestující chrání až devět airbagů. V případě hrozící nehody uzavře proaktivní ochrana cestujících Crew Protect Assist, která je dostupná na přání, automaticky boční okna a předepne bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Multikolizní brzda zabraňuje nekontrolovanému pohybu vozidla po srážce.

Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který je dostupný na přání, rozpozná pomocí dvou radarů na zádi, když se zezadu blíží vozidla, která mají v úmyslu předjíždět nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Řidič je na to upozorněn světelnou signalizací na vnitřní straně krytu zpětných zrcátek. Zatímco známý asistent hlídání mrtvého úhlu (Blind Spot Detect) má dosah radardu 20 m, asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) je aktivní až do vzdálenosti 70 m a dokáže tak efektivně varovat před nebezpečím také na dálnicích a rychlostních silnicích. Součástí asistenta změny jízdního pruhu (Side Assist) je i asistent vyparkování (Rear Traffic Alert), který při vycouvání z parkovacího místa upozorňuje na objekty, které se nachází za vozidlem.

Asistent hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdy jsou již součástí standardní výbavy vozu nové Scaly. Lane Assist rozpozná pomocí kamery jízdní pruhy na silnici a pomáhá řidiči držet se ve správném jízdním pruhu. Front Assist včetně funkce nouzové brzdy a prediktivní ochrany chodců sleduje pomocí radaru ve městě prostor před vozidlem a pomáhá tak předcházet nehodám. Asistent rozpoznání únavy (Driver Alert), který je dostupný na přání, varuje v případě poklesu koncentrace řidiče. Na dlouhých cestách po dálnici až do rychlosti 210 km/h lze také využít adaptivní tempomat (ACC), který je dostupný na přání. Adaptivní tempomat (ACC) upravuje automaticky rychlost podle vozidla jedoucího vpředu a pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou DSG, tak vůz dokonce zastaví. Do tří sekund zajistí také automatický rozjezd vozidla.

Užitečným pomocníkem při parkování je na přání dostupná zadní parkovací kamera a na přání dostupný parkovací asistent Park Assist, který automaticky zaparkuje do podélných nebo příčných parkovacích míst a také z nich dokáže vyjet. Parkovací asistent je již vybaven asistentem pro manévrování (Manoeuvre Assist). Pokud senzory při parkování zaregistrují nebezpečnou překážku, která se nachází před nebo za vozidlem, automaticky vůz zabrzdí. Na přání dostupný asistent dálkových světel (Auto Light Assist) automaticky ztlumí dálková světla, pokud kamery zaregistrují blížící se vozidla nebo vozidla nacházející se před vozem.

Stále online

Jako první model značky ŠKODA je model Scala vždy připojen k internetu a také nabízí díky nejnovější generaci mobilních online služeb nový a flexibilní koncept s jednotlivými infotainment aplikacemi, které zajišťují různé možnosti připojení a dodatečné funkce. Zabudovaná karta eSIM vytváří vysokorychlostní připojení LTE. Další karta SIM nebo sdílené připojení pomocí smartphonu tak není třeba.

Poprvé v modelu značky ŠKODA bude karta eSIM podporující funkce Tísňového volání a Proaktivní servisní služby dodávána jako standard. V případě nehody zaktivuje Tísňové volání, které je v rámci EU povinné, automaticky tísňový hovor. Tísňové volání lze spustit i manuálně. V případě nehody poskytne Proaktivní servisní služba aktuální pozici a stav vozidla. Kromě toho umí jednorázově nebo v pravidelných intervalech archivovat stav vozidla nebo propojit vůz se servisem, aby si mohl řidič domluvit termín prohlídky nebo získávat upozornění ze servisu. Poprvé je také možné aktualizovat software infotainment systému nebo neomezeně automaticky aktualizovat mapu navigace „vzduchem“. Také je možné stáhnout další aplikace infotainmentu. Návštěva prodejce vozů není nutná.

Paket online služeb obsahuje mnoho infotainment funkcí, jako například služby vzdáleného přístupu k vozu (Remote Access) a vybrané aplikace infotainmentu z nového online obchodu v automobilu (ŠKODA InCar Shop), který lze pohodlně ovládat na centrální obrazovce. Jsou to například aplikace Počasí, která zobrazuje počasí v celé Evropě, a aplikace Zprávy, s kterou lze odebírat news feedy přímo přes displej infotainment systému. Systém zároveň umožňuje vyhledávat volná parkovací místa, zobrazovat ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích v reálném čase nebo aktuální dopravní informace.