Giulia je nádherná ze všech stran. Verze kombi bude praktičtější.

Giulia je nádherná ze všech stran. Verze kombi bude praktičtější.

Výroba posledního sedanu Alfa Romeo s pohonem zadních kol (Alfa 75) skončila v roce 1992 a od té doby všichni její nástupci ve větší či menší míře používali techniku sesterské značky Fiat, a tím pádem i pohon předních kol. Nová Giulia byla ovšem vyvinuta úplně od nuly – jezdí na zbrusu nové podvozkové platformě Giorgio a pohání ji nová řada benzinových i naftových motorů. Fiat taková velkorysost sice stále obrovské peníze, ale výsledek určitě stojí za to!

Elegantní sportovkyně

Vozy Alfa Romeo jsou pověstné svým atraktivním designem a nová Giulia není výjimkou. Dlouhý rozvor 2,82 m při celkové délce 4,64 m vytváří sympaticky krátké převisy karoserie, které podtrhují dynamický charakter této italské krásky. Interiér svým designem i kvalitou použitých materiálů odpovídá nárokům na prémiovou střední třídu. Sportovně pojatá přístrojová deska je svou střední částí mírně natočená směrem k řidiči. Ten si užívá přímo vzorný posaz – sedadlo lze spustit opravdu velmi nízko a téměř svisle uložený tříramenný volant si lze přitáhnout až k tělu – skvělé! Také poloha krátké řadicí páky je optimální a za nejlepší považujeme měkce polstrované boky středového panelu v místech, kde si o něj řidič i spolujezdec opírají kolena. Zatímco ovládání audiosoupravy multifunkčním tlačítkem na středovém tunelu se nám zamlouvalo, ovládací systém ostatních funkcí multimediálního systému má rezervy. Postrádali jsme hlavně tlačítko k přímému návratu do hlavního menu. Třešničkou na dortu je startovací tlačítko umístěné pod příčkou volantu, po vzoru vozů Ferrari.

Interiér je prémiový

Interiér je prémiový

Prostor jí nechybí, ale…

V kategorii prémiových sedanů střední třídy se místem rozhodně neplýtvá, a pokud se jedná o vůz klasické koncepce, platí to dvojnásob. Giulia se ale pyšní opravdu velkorysým rozvorem, a navíc je její zadní sedadlo hluboce zapuštěno mezi podběhy. Pasažéři cestující vzadu tak mají dostatek prostoru, snad s výjimkou místa pro nárty v případě, že bude přední sedadlo ve zcela nejnižší pozici. A tam se obvykle nacházet bude, protože většina řidičů bude laděná sportovně a ti budou chtít mít svou sedací část těla co možná nejblíž k silnici. Možná že si i někdo zanadává na horší přístupnost danou velmi krátkými zadními dveřmi. Giulia prostě neklade praktičnost na první místa žebříčku hodnot, tam kraluje adrenalin a emoce.

Co se ale týká zavazadlového prostoru, tam je v měřítkách přímých konkurentů vše v naprostém pořádku – základní objem 480 l rozhodně neurazí a s nevelkým vstupním otvorem je u tohoto druhu karoserie prostě třeba počítat. Komu by to vadilo, může si objednat verzi kombi. I u sedanu je ale možné za příplatek získat praktické třídílné sklopné zadní opěradlo. Vyřeší se tím i jinak chybějící středová loketní opěra. Zamrzí ale absence podlahové prohlubně pro rezervní kolo. Giulia tak nemůže mít ani dojezdovou rezervu, nezbývá proto než se spokojit s lepicí sadou nebo si připlatit za drahé pneumatiky typu run-flat.

 

Temperamentní a nadprůměrně objemný

Testovaný vůz měl motor, který dnes v prémiové nižší střední třídě v Evropě volí velká většina kupujících – silný a úsporný naftový čtyřválec. Ten v giulii vykazuje sympaticky velkorysý objem 2,2 l. Ti, kteří by se domnívali, že se jedná o agregát převzatý od sesterského Jeepu, jsou ale na omylu – je to kompletně nově vyvinutá jednotka s lehkým hliníkovým blokem. Nabízí se v několika výkonových verzích se 100, 110, 132 kW a nově i se 154 kW (verze Veloce s pohonem všech kol).

Měli jsme tu čest vyzkoušet špičkovou verzi se 132 kW, ale více než výkon na nás zapůsobil vysoký točivý moment 400 Nm, který nás tahal do sedadel od překvapivě nízkých otáček. V testovaném exempláři spolupracoval motor se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativně se samozřejmě dodává i automat, a to ne jen tak ledajaký – osmistupňové ústrojí dodávané firmou ZF je ve svém oboru naprostá špička. Motor samozřejmě plní současnou přísnou normu Euro 6 a obejde se přitom bez přidávané močoviny, což uživatele jistě potěší. Za studena se jeho chod zdá být hrubý a také dost hlučný. Po krátkém zahřátí se ale jeho projev rychle uklidní. Ale to, co slyší chodci, nás nemusí zajímat, protože uvnitř je i po studeném startu výborně odhlučněný.

Alfa Romeo Giulia 2.2 D 180
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec pohání zadní kola. Zdvihový objem 2143 cm3, největší výkon 132 kW při 3750 1/min, největší točivý moment 450 Nm při 1750 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4643/1860/1436 mm, rozvor 2820 mm.
Objem zavazadlového prostoru 480 l.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1445/505 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1800/750 kg.
Výkony Největší rychlost 230 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s, spotřeba paliva 5,3/3,5/4,2 l/100 km.
CENA 969 000 Kč s DPH

Řidičská lahůdka

Giulia je ve svém živlu především na klikatých okreskách. Respektive čím více je zatáček, tím větší úsměv vám vykouzlí na rtech. Relativně nízká pohotovostní hmotnost, skvěle vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravy a v neposlední řadě i jejich náročná konstrukce se starají o mimořádně působivé jízdní zážitky. Řízení má na zadokolku nezvykle ostrý převod, přesto však při jízdě v přímce nepůsobí přehnaně zbrkle. Je nesmírně přesné, podle našeho názoru by mu ale prospěl trochu zdrženlivější projev posilovače. Auto prokazuje za všech okolností neochvějnou stabilitu a i při hodně ostrém jízdním stylu zatáčí s až neuvěřitelnou lehkostí a suverenitou. A jelikož i řazení krátkou pákou na středovém tunelu funguje výborně, je jasné, že giulia uspokojí i ty nejnáročnější řidiče. Na nějaké driftovací orgie si ale musí nechat zajít chuť, protože stabilizační systém je nekompromisní, a hlavně jej nelze zcela deaktivovat. Toto je dovoleno jen u supersportovní vrcholné verzi Quadrifoglio Verde (Zelený čtyřlístek). Její dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec se chlubí výkonem 510 k a 600 Nm, stojí ale dobrý dvojnásobek ceny námi testované verze… Pro střídmější uživatele je ovšem připraven i výkonný benzinový dvoulitr (147 nebo 206 kW).

Pokud předpokládáte, že podvozek naftové giulie své mimořádné schopnosti vykazuje na úkor jízdního komfortu, mýlíte se. Dokonce i na nadstandardních osmnáctipalcových kolech podvozek zdatně zvládal i často rozbité povrchy českých silnic a městských komunikací. Kromě minimální neodpružené hmotnosti (na závěsech dominuje hliník) se o to postaraly také výborně naladěné tlumiče, které se mohou plně opřít o mimořádně tuhou karoserii.

 

Podtrženo a sečteno

Nová Alfa Romeo Giulia je velmi příjemné osvěžení prémiové střední třídy, ve které v Evropě snad až příliš drtivě vládnou německé značky. Pokud je to pro vás důvodem poohlédnout se v tomto segmentu po něčem originálnějším, neměla by giulia určitě uniknout vaší pozornosti! Pod atraktivním zevnějškem se totiž skrývá pořádný nášup prvotřídní techniky, která řidiče odměňuje výrazně nadstandardním požitkem z jízdy. Také nabídka vnitřního i zavazadlového prostoru rozhodně nezklame. Základní cena je podobná jako u německých konkurentů, výbava ale zatím postrádá některé nejmodernější elektronické vymoženosti (diodové světlomety, adaptivní tempomat, head-up displej). Standardní výbava je ale slušná a příplatkové položky lze získat v cenově výhodných paketech.

 

Svezení prémiové, ceny téměř lidové

A jak si vede giulia v nákladech na provoz? Překvapivě dobře! Příjemně nás překvapily jak ceny běžných opotřebitelných dílů, tak i nejběžněji kupovaných náhradních dílů. Pomyslnou desetitisícovou hranici lehce překračuje čelní sklo (11 677 Kč s DPH), přední levý světlomet (11 833 Kč s DPH), přední (14 399 Kč) nebo zadní (10 321 Kč) kompletní nárazník. To v prémiové třídě není vůbec špatné. Ceny tak ani nejsou daleko od běžných zvyklostí a´la Volkswagen Passat. Bližší informace naleznete v příslušné tabulce.

Servisní intervaly hlídá palubní počítač. Proměnný interval se většinou bude pohybovat kolem 20 000 km. Výměna oleje včetně práce a filtru vyjde na 3883 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka pak na 6600 Kč (průměrná cena i s výměnou oleje činí 10 500 Kč s DPH), a to včetně započítané výměny rozvodového řemene, který se mění po ujetí 200 000 km. Cena za materiál je 8750 Kč, práce vyjde na 2040 Kč. Celkem tedy 10 800 Kč.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 7030
Brzdové desky – přední (sada) 4805
Čelní sklo 11 680
Přední levý světlomet halogenový – kompletní 11 833
Zadní skupinová svítilna – kompletní 12 700
Přední nárazník - kompletní  14 400
Zadní nárazník - kompletní 10 320
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 8420
Levý přední blatník 6610

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
5,9/4,5 4,2/6,0 5,5

Alfa Romeo Giulia 2.2 D 180
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 52,00 %
90 000 km 3 roky 47,50 %
150 000 km 3 roky 42,00 %
210 000 km 3 roky 37,00 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti Trakce zadního pohonu na sněhu
Radost z jízdy, design Kratší zadní dveře zhoršují nastupování
Spotřeba Absence rezervního kola

 

Galerie