Nebýt snahy Audi odlišit svůj první elektromobil neobvyklým názvem, mohl by se jmenovat Q6. S délkou 4,9 metru skvěle zapadá mezi pětimetrovou Q7 a 4,7metrovou Q5. Jiná verze než elektrická ale není v plánu. Technika je sice odvozená od velkých Audi, nevyužívá tedy chystanou elektrickou platformu koncernu VW MEB, prošla ale řadou zásadních úprav. Sebemenší náznak konvenčního hnacího řetězce chybí, pohon všech kol označovaný tradičně quattro zde zajišťuje dvojice elektromotorů, každý pohání jednu nápravu.

Výkon 300 kW a 664 Nm

Maximální výkon elektrické soustavy je 300 kW. To ale platí jen při plné akceleraci, jinak dvojice elektromotorů dává 265 kW, resp. dlouhodobě 100 kW – v zájmu úspory energie při plynulé jízdě je e-tron primárně poháněn zadní elektromotorem, k připojení toho předního a navýšení výkonu dochází jen ve chvílích, kdy je to potřeba. Při jízdě naplno dovede e-tron navzdory 2,5tunové hmotnosti zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy, nejvyšší rychlost je s ohledem na dojezd a životnost omezena na 200 km/h, podobně jako u konkurence.

S přívěsem neobvykle stabilní

Akumulátory jsou uloženy mezi nápravami, díky tomu je hmotnost rovnoměrně rozložena a těžiště leží nízko. Právě tyto vlastnosti se podepsali na neobvykle vysoké stabilitě, která se vůbec nedá srovnávat s klasickými automobily se spalovacím motorem. Díky lehčí zadní části tradiční koncepce dochází k rozkmitání přívěsu například v situaci, kdy předjíždíte kamion a přívěs se dostane na úroveň přední části tahače. Díky vyjetí z tohoto „větrného pytle“ to souprava znatelně pocítí. To lze eliminovat například přidáním plného plynu, aby byl přívěs v tahu. Při opačném případě jsou kmity opravdu nepříjemné a lehčí auto tahající přívěs na horní hranici povolené hmotnosti může například při silném větrném počasí si se situací nemusí umět poradit. Pak už zbývá jen vše nechat na stabilizačním systému, který samozřejmě není všemocný. Audi e-tron se v těchto situacích ani nehne. A to jsme záměrně připřáhli přívěs vážící 1800 kg, tedy maximum, které audi smí tahat.

Shodou okolností v rámci testovacího týdne foukal vítr o rychlosti až 90 km/h. Ani tehdy jsme se nedostali do situace, kdy by se musel aktivovat stabilizační systém. Stabilita soupravy se nedá srovnávat ani s takovými „tahači“, jakými je větší Audi Q7 nebo Volkswagen Touareg. Ze stability jsme byli skutečně nadšeni. Bohužel ani velký akumulátor o kapacitě 95 kWh karavanisty neuspokojí v oblasti dojezdu.

Přívěs zkrátil dojezd o polovinu

Při jízdě solo jsme v rámci našich testovacích okruhu dosáhli dlouhodobé spotřeby 25,2 kWh/100 km. Je to sice o něco více, než u Mercedesu EQC nebo Jaguaru I-Pace, ale audi je největší a zároveň i nejtěžší. Systém pohonu je navíc solidně naddimenzovaný a tak elektronika nemá důvody zbytečně omezovat výkon z důvod přehřátí konkrétního konstrukčního uzlu. Vše, co se nadměrně zahřívá je důkladně chlazeno a tak ani při tahání přívěsu jsme neměli v létě při teplotách nad 30 °C žádný problém.

S přívěsem je spotřeba velmi závislá na větru. Měření jsme tedy prováděli opakovaně, při co nejvhodnějším počasí. Při ustálené rychlost 90 km/h je spotřeba 48,2 kWh/100 km. Při 110 km/h při nejvyšší konstrukční rychlosti přívěsu je spotřeba 59 kWh/100 km, při 130 km/h by pak spotřeba dosahovala hodnoty 71 kWh/100 km. Jsou to tedy přibližně dvojnásobné hodnoty oproti jízdě sólo. Reálný dojezd tak klesá na 140 až 160 km. Jízda k moři by tak byla komplikovaná. Výhodou je, že audi dokáže akumulátory nabíjet superrychle stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW. To dokáže málokdo. Takových dobíječek je ale zatím v Evropě poskromnu. Volitelně lze používat i třífázové nabíjení o výkonu 22 kW. E-tron samozřejmě lze dobíjet i z běžné zásuvky. To by ale zabralo dva dny, vhodnější je ale 11kW nabíječka.

Nelze připnout zrcátka na přívěs

Při tahání přívěsu jsme narazili na neobvyklý problém. Testované audi bylo vybaveno příplatkovými virtuálními zrcátky, na které nebylo možné připnout externí zrcátka s nástavci. Místo klasických zpětných zrcátek jsou kamery na stopkách, které přenášejí obraz do interiéru na displej ve výplních dveří. Audi je naštěstí dostatečně široké a tak se daly naše testovací okruhy s opatrností absolvovat. Ale klasická zrcátka v tomto případě odvedou opravdový kus práce. Navíc couvání přívěsu podle virtuálních zrcátek vyžaduje chvíli cviku.

Zvláště za šera displej skokově snížil jas a tak se jeho čitelnost výrazně snížila. Jen pro zajímavost, virtuální zrcátka dokáží součinitel aerodynamického odporu snížit z už tak neobvykle nízkých 0,28 na 0,27. Další jejich výhodou je, že zobrazení na displeji je propojené s asistenčními systémy, sledování mrtvých úhlů tak například nejen upozorňuje na vedle jedoucí auto, ale rovnou označuje jeho polohu. Displej je na straně řidiče dotykový a umožňuje samozřejmě nastavit jas, kontrast i úhel pohledu. Celá tato paráda vyjde na 44 700 Kč.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE

(Audi e-tron 55 quattro)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 135 kW, točivý moment 309 Nm. Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 165 kW, točivý moment 355 Nm. Nejvyšší systémový výkon 300 kW a točivý moment 664 Nm. Stálý redukční převod
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4901/1935/1616 mm, rozvor 2928 mm. Zavazadlový prostor 0,660/1,725 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2565/640 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1800 kg.
Výkony Největší rychlost 200 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Spotřeba 23,7-24,6 (NEDC), resp. 22,9-26,4 (WLTP) kWh/100 km, maximální dojezd 411 km (WLTP), kapacita akumulátorů 95 kWh
CENA 2 122 900 Kč

 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU. Údaje v závorkách platí pro jízdu s přívěsem. (kWh/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
23,1/23,7 (52,0/53,5) 17,6/27,5 (46,8/71,1) 25,2 (52,1)

 

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 48,63 %
150 000 3 roky 42,93 %
210 000 3 roky 37,23 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti a příkladná stabilita při tahání přívěsů Dojezd při tahání přívěsu
Velký vnitřní prostor Použití upravené konvenční platformy zvyšuje hmotnost
Dojezd při jízdě sólo Kamery místo zrcátek jsou při tahání přívěsu nevhodné
Solidní zůstatkové hodnoty   
Bohatá standardní výbava, široké možnosti nabíjení