Mohutný středový panel ukrajuje příčný prostor z jinak dostatečně širokého automobilu.

Mohutný středový panel ukrajuje příčný prostor z jinak dostatečně širokého automobilu.

Dneska se sice pořádky mění, ale v mnoha případech stále to dobré zůstává. Také u šesté generace sedmičkové řady nechybí technické fajnovosti v podobě laserových světlometů, internetu na palubě, ovládání gesty nebo dálkového parkování bez přítomnosti řidiče za volantem pomocí „klíčku“ s displejem. Zároveň však aktuálně nejdelší bavorák těží ze skvělých jízdních vlastností, na kterých se tentokrát podílela i odlehčená karoserie využívající v hojné míře hliník a karbon.

Prostor hledejte až u verze Long

Nové BMW řady 7, na českém trhu se prodává od konce roku 2015, se nabízí s pohonem zadních kol nebo jako čtyřkolka, paleta motorů, u nichž se výrazně snížila jejich spotřeba, zatím čítá dvě položky: vznětový šestiválec a zážehový osmiválec. Časem se samozřejmě objeví i další motorizace včetně nějakého toho hybridu.

Pokud někdo čeká od sedanu opulentních rozměrů podobně rozměrný interiér, bude trochu zklamán. Parametry kabiny se zase tolik neliší od zástupců vyšší střední třídy. Samozřejmě, pokud, si nepřiplatíte za prodlouženou verzi Long, která má prodloužený rozvor o 140 mm na 3210 mm a celkově je dlouhá 5238 mm. Sedmička na krátkém rozvoru s ním rozhodně neplýtvá, pokud by ho tam bylo jen o něco méně pro nohy cestujících, bylo by to již na kritiku.

BMW 730d xDrive
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový přeplňovaný šestiválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 2993 cm3, výkon 195 kW při 4000 1/min, točivý moment 620 Nm při 2000 až 2500 1/min. Osmistupňová, samočinná převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5098/1902/1467 mm, rozvor 3070 mm. Zavazadlový prostor 0,515 m3
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1900/715 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2100/750 kg.
Výkony Zrychlení 0–100 km/h 5,8 s, nejvyšší rychlost omezena na 250 km/h, spotřeba (město/mimo město/kombinace) 6,1/4,6/5,2 l/100 km.
CENA 2 437 500 Kč

 

Jezdit vzadu je požitek

Cestování na každém ze čtveřice sedadel je bez diskuzí luxus první třídy. Sedadla se zdají být naprosto dokonalá jak tvarem, tak polstrováním, které je třeba na stranách schválně o trochu tužší, aby vás zároveň dokonale držela při změnách směru. Únava z dlouhého sezení je zcela vyloučená, naopak ani po delší cestě se vám spíše nebude chtít vystupovat ven. Cestující na zadních sedadlech si navíc mohou temperovat vzduch okolo nezávisle na sobě, neboť luxusní BMW nabízí čtyřzónovou klimatizaci, kterou si mimochodem můžete naplnit svou oblíbenou vůní.

Kvalita materiálů rovněž bere dech. Všechno, co by připadlo v úvahu, je potažené kůží včetně okrajů středového tunelu i horní strany palubní desky. Ostatní zdobí pravé dřevo kombinované vkusně s kovovými doplňky.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1600/1510/1650
vzadu 1510/1470/1620
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1000/750
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 1300/950/480 a 1850/950/480
Prostor nad předním/zadním sedákem 1050/910
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 220/340

 

Vrtěti prstem

Interiér nového BMW řady 7 je samozřejmě mimořádně luxusní, ale zároveň zde najdete celou řadu nejmodernějších technologií. Perfektní je sladění jednotlivých materiálů i displeje s vysokým rozlišením. Všechno však nemusíte ovládat tlačítky. Jestli na křižovatce uvidíte řidiče BMW, jak vrtí či točí prstem ve vzduchu, nemusíte to nutně znamenat nějakou hanlivou informaci pro vás, ale může třeba snižovat hlasitost audiosystému. Gest, která snímač pohybu pod vnitřním zpětným zrcátkem nabízí, je samozřejmě více, s jejich pomocí můžete například měnit hudební skladby, vypnout obrazovku systému iDrive nebo přijmout či odmítnout hovor.

 

Parkování bez řidiče

Nejen řidič si však má s čím hrát. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici „své“ tablety a multimediální centrum s dálkovým ovládáním, díky kterému na tabletech mohou sledovat digitální televizi, brouzdat po internetu, sledovat navigaci nebo připojit další externí zařízení prostřednictvím HDMI. Mezi sedadly může být v loketní opěrce další tablet značky Samsung, který po stisknutí tlačítka vyjede ven. S ním pak můžete třeba otevírat a zavírat střešní okno, měnit barvu a úroveň vnitřního osvětlení nebo ovládat hi-endovou audiosoustavu značky Bowers & Wilkins. Na palubě vlajkové lodi BMW debutuje celá řada asistenčních systémů, čímž i BMW potvrzuje pokročilý vývoj autonomního řízení, třešničkou na dortu je pak možnost pomocí výše zmíněného tabletu zaparkovat automobil, když jeho řidič stojí venku. Nebo naopak, pokud je mezera příliš úzká, řidič v pohodě vystoupí a stiskem tlačítka na klíčku pak automobil zaparkuje. Podobně automobil umí opět z parkovacího místa nebo garáže vyjet. Po stisknutí tlačítka na displeji BMW vždy popojede přibližně o polovinu své délky. Pokud tedy jedna z kamer nezaregistruje překážku. Z displeje klíčku je možné vyčíst celou řadu informaci, jako například dojezdovou vzdálenost na aktuální stav paliva, zda se neaktivoval alarm, jestli jsou všechny dveře zavřené a zamčené nebo jak daleko je automobil zaparkovaný.

 

Na dálnici překvapivě úsporné

Pod kapotou testovaného modelu byl základní třílitrový vznětový šestiválec o výkonu 195 kW a točivém momentu 620 Nm, který spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohání prostřednictvím systému xDrive všechna čtyři kola. Ačkoli pohotovostní hmotnost je 1900 kg, zrychlení na „stovku" trvá pouhých 5,8 sekundy, nejvyšší rychlost je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Jestli se vám zdá 1,9 tuny hodně, pak vězte, že konstruktérům se ji díky použití karbonových, hořčíkových a hliníkových dílů podařilo snížit oproti předchůdci o 130 kg. Druhou výhodou je optimální rozložení hmotnosti na přední i zadní nápravu a větší torzní tuhost karoserie.

Není bez zajímavosti, že při spotřebě 10 l/100 km BMW jede rychlostí 175 km/h. To jsou s ohledem na velikost automobilu a pohonu všech kol nezvykle nízké hodnoty. Nápadně nízká spotřeba je především na dálnici, kde k tomu přispívá skvělá aerodynamika a těžší převodové stupně.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,7/6,5 5,8/7,4 7,3

 

Vzduchové odpružení konečně i vpředu

Pro pohodlí a jízdní stabilitu má BMW vzduchové odpružení na přední i zadní nápravě, čímž konečně dohnalo konkurenci ze Stuttgartu. Plavnost a žehlení nerovností tak v BMW dosáhly další dlouho nepřekonatelné mety. Zároveň je nová sedmička, jako každé BMW, skvěle ovladatelná, v zatáčkách téměř neutrální a za volantem tak vůbec nemáte pocit, že byste řídili automobil s hmotností okolo dvou tun. Problém s nimi ostatně nemá ani naddimenzovaný brzdový systém. Sedan je samozřejmě velmi stabilní při vysokých rychlostech, ale VIP cestující na zadních sedadlech nepřijdou o svůj komfort ani na rozbitých ulicích a okresních silnicích.

 

Za luxus se platí

Za luxus se platí všude na světě a tohle BMW není výjimkou. I když možná něco ušetříte za pohonné hmoty, celkově se jedná o nákladný dopravní prostředek, což samozřejmě začíná pořizovací cenou. Základní nebo chcete-li nejlevnější model BMW 730d přijde ve standardní výbavě na 2 349 100 korun, testovaná verze 730d je díky pohonu všech kol xDrive dražší o 88 400 Kč. Tato investice je zanedbatelná a jistě se vyplatí. S takovýmto vozem zůstat v zimě pod kopcem je přece dost trapné.

Pokud si navíc chcete dopřát maximální luxus, vyspělé technologie či výkonnější motory, cena může atakovat pětimilionovou hranici. Tím to ovšem nekončí a při provozování tohoto modelu je třeba se připravit i na vysokou pojistku, nákladný servis v případě poruchy mimo záruční opravy a připlatit si pak můžete i za satelitní vyhledávání nebo rozšířenou záruku od tří do šesti let nebo 200 000 km. Tříletá záruka vyjde na 7956 Kč, šestiletá pak na 71 625 Kč s DPH. Není bez zajímavosti, že BMW nabízí servis zdarma po dobu pěti let nebo 100 000 km.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada) 18 550
Brzdové desky – přední (sada) 10 830
Čelní sklo 20 900 až 44500 dle VIN
Přední levý světlomet - kompletní 31 630 až 48 600 dle VIN
Zadní skupinová svítilna – kompletní 9350
Stírací lišty předního skla (sada) 1960
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 13 500 až 32 500 dle VIN
Levý přední blatník 15 805

BMW 730d xDrive
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 51,40 %
90 000 km 3 roky 47,60 %
150 000 km 3 roky 42,80 %
210 000 km 3 roky 38,00 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní komfort, odhlučnění  U kratšího rozvoru jen průměrný prostor v oblasti kolen vzadu
Elektronická výbava a použité technologie Cena versus užitná hodnota
Nápadně nízká spotřeba nafty  

 

Galerie