Neobvykle prostorné, přitom jen čtyřmetrové BMW i3 díky výkonnějšímu akumulátoru a vysokému dojezdu smazalo postupně nabranou ztrátu na novější konkurenty. Jiné slabiny stále nemá!

Model i3 je na trhu od roku 2013 a patří mezi nejprodávanější evropská vozidla poháněná elektřinou. BMW o něj řádně pečuje. Například kapacitu akumulátoru zvyšovalo už třikrát. Nyní se chlubí 42 kWh a tak se díky reálnému dojezdu přes 260 km může srovnávat s těmi nejlepšími. Od faceliftu v roce 2017 je k dispozici také výkonnější verze i3S, kterou jsme testovali.

Výjimečné, originální a svižné

I po pěti letech je BMW i3 svojí konstrukcí zcela ojedinělé. Žádné jiné auto nemá hliníkový rám s pohonným ústrojím a na něj připevněnou kabinu z uhlíkových kompozitů, navíc s extravagantním uspořádáním proti sobě otevíraných dveří bez středového sloupku. Stejně výlučný je v kategorii městských elektromobilů výkon elektromotoru 125 kW.

Novinkou je sportovnější verze i3S posílená o 10 kW. Na zadní kola se tak přenáší 135 kW a 270 Nm. Díky tomu je akcelerace nadprůměrná (0–100 za 6,9 s) a i3S pak může pokračovat až do rychlosti 160 km/h. Verze S má i řadu dalších úprav. Jmenujme o 4 cm širší rozvor kol a místo 19palcových kol dostala jen o málo širší „dvacítky“ v rozměru 175/55 (vzadu je použit rozměr 195/50 R20). Snížen byl i podvozek, který má upravenou geometrii a jinak nastavené řízení.

Dojezd až 300 km

Jak už jsme naznačili, samostatnou kapitolou modelu i3 jsou akumulátory, u nichž výrobce neustále navyšuje jejich kapacitu. Současné mají 42 kWh. Kapacita je tak téměř dvojnásobná proti původní i3 z roku 2013, která využívala baterie s kapacitou 22,6 kWh a bylo s nimi možné v praxi ujet nejvýše 130 km.

V minulosti BMW už kapacitu jednou vylepšovalo, když před třemi lety u druhé generace akumulátorů nabídlo 33 kWh, což stačilo na dojezd 180 až 200 km. Současná kapacita 42 kWh tak v praxi vystačí na 240 až 270 km. Při výrazně defenzivní jízdě lze ujet i 300 km. Solidní dojezd byl tak hlavním důvodem, proč automobilka přestala vyrábět verzi REX s malým spalovacím motorem a generátorem, který dokázal akumulátor dobíjet za jízdy.

Levné na opravy

Pro uživatele je docela solidním benefitem, že karbonové části karoserie odolají běžným nehodám při parkování nebo při nedobrzdění v kolonách bez poškození. Při větší nehodě pak nedochází k dominovému efektu jako u ocelových karoserií, ale poškozen je vždy pouze inkriminovaný díl. Ty, které jsou nejvíce exponované, nejsou navíc přišroubovány, ale pouze přicvaknuty. Opravy karoserie jsou tak až o 40 procent levnější než u srovnatelného BMW s ocelovou karoserií.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

NAMĚŘENÉ HODNOTY BĚHEM TESTU

Náklady na elektřinu ve snížené sazbě 3 Kč/kWh:  0,47 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu:  15,7 kWh/100 
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +19 °C 258 km

TECHNICKÉ ÚDAJE

(BMW i3S)

Motor, převodovka Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola. Výkon 135 kW, stálý 75 kW, točivý moment 270 Nm. Bezestupňová převodovka
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4011/1775/1598 mm, rozvor 2570 mm. Zavazadlový prostor 0,260 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1340/425 kg 
Výkony Největší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s, kombinovaná spotřeba 14,6 kWh/100 km. Kapacita akumulátorů 42 kWh.
CENA 1 149 200 Kč

 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
15,0/15,5 14,8/21,5 15,7

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 43,44 %
150 000 3 roky 38,10 %
210 000 3 roky 32,77 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
S ohledem na celkovou délku jen 4 m neobvykle prostorný interiér Verzi REX s benzinovým generátorem již nelze objednat
Bezkonkurenční reálná dynamika Průměrná zůstatková hodnota
Unikátní technika, design a image  
Dojezd  
Poměr cena/výkon