Tlak na snižování emisí CO2 v Evropě Honda řeší hybridním pohonem, který je k objednání ve všech stupních výbavy a existuje v kombinaci s pohonem předních i všech kol. Ve srovnání s konvenční benzinovou verzí má hybridní CR-V jen jedno omezení. Nelze ji objednat v sedmimístném provedení.

Unikátní systém pohonu

Hybridní systém se jmenuje i-MMD a představuje unikátní pohled na problematiku účinnosti pohonných jednotek. S výjimkou baterií je vše soustředěno pod přední kapotou, kde se nachází spalovací motor, dva elektromotory a převodové ústrojí. Základem je nově vyvinutý atmosférický benzinový dvoulitr, který se vyznačuje dlouhým zdvihem a vysokým kompresním poměrem. To proto, že vždy, když běží, pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu s opožděným uzavíráním sacích ventilů. Dosahuje výkonu 107 kW, o pohon auta se však po většinu času stará elektromotor s parametry 135 kW a 315 Nm.

Hybridní pohon má k dispozici tři pracovní režimy, mezi nimiž plynule automaticky přepíná. Kdykoliv je to možné, jede se jen čistě na elektřinu. Kapacita baterií stačí na ujetí 2 km, přičemž jízdu v elektrickém režimu EV je možné vynutit stisknutím tlačítka stejně jako v hybridních toyotách. Pokud řidič požaduje prudkou akceleraci nebo pokud elektřina v bateriích dochází, auto se samo přepne do režimu Hybrid. V něm pracuje jako sériový hybrid – spalovací motor roztáčí generátor, který vytváří elektrický proud pro napájení trakčního elektromotoru. Pouze v určitých situacích přispívá spalovací motor přímo k pohonu kol. V takových chvílích se sepne spojka, která jej připojí k jednoduché převodovce s jediným fixním převodem.

Přímý záběr benzinového motoru elektronika volí typicky v rychlostech mezi 70 a 120 km/h. Smyslem je využít energii ze spalování benzinu co nejúčinněji. Právě v těchto rychlostech se spalovací motor spojený s pevným převodem pohybuje v pásmu s nejnižší specifickou spotřebou – v rychlostech nižších by otáčky a zatížení spalovacího motoru byly příliš nízké, ve vyšších rychlostech je naopak ekonomičtější odebírat výkon spalovacího motoru přes generátor. Zběžným pohledem nelogické řešení je výsledkem rozhodnutí konstruktérů eliminovat převodovku, kterou mívají hybridy konkurenčních značek. Bez převodovky je totiž celý systém jednodušší, lehčí, levnější na výrobu a v neposlední řadě funguje účinněji.

Neobvyklý pohon všech kol

Hybridní pohon však nevylučuje možnost pohonu všech kol. Zde Honda opět zvolila neobvyklou cestu, a tak u zadní nápravy nenajdeme druhý elektromotor. Všechny části pohonného systému jsou soustředěny vpředu, o připojování zadních kol se stará vícelamelová spojka spínaná prostřednictvím elektricky poháněného hydraulického čerpadla – přesně tak, jak je to pro Hondu CR-V už po generace typické. U verze 4x4 se Honda rozhodla v zájmu využitelnosti mimo asfalt pro zvýšení světlé výšky o 10 mm na konečných 192 mm.

První svezení s hybridním CR-V ukázalo, že v běžném provozu tato nová verze funguje velmi dobře. Pohonný systém reaguje v podstatě jako středně výkonný elektromobil, čemuž pomáhá i velmi dobré odhlučnění spalovacího motoru. Ten v hybridním režimu není slyšet vůbec, z pod kapoty se začne ozývat až v přímém záběru při zátěži. Vzhledem k uspořádání pohonných jednotek nepřekvapí, že reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou okamžité. Na druhou stranu reálná dynamika není nijak dechberoucí, hodně napoví už tovární údaj pro zrychlení na 100 km/h okolo devíti sekund. Co se reálné dynamiky týká, nabídne hybridní CR-V zhruba to samé co předchozí generace s naftovou šestnáctistovkou, rozhodně však také o hodně víc než někdejší konvenční provedení s atmosférickým dvoulitrem.

Spotřeba na úrovni dieselu

Co se spotřeby týká, nezmůže hybridní CR-V žádné zázraky, nabídne však hodnoty na úrovni těch nejúspornějších naftových SUV a vyrovnané výsledky. Nepomáhá si totiž dobíjením ze zásuvky jako třeba konkurenční Mitsubishi Outlander, a tak je odběr paliva v analogických situacích vždy velmi podobný. Hodnoty odečtené z palubního počítače odpovídají těm udávaným výrobcem – ve městě i na okreskách se dá pohybovat bez problémů s průměrem okolo 5,5 l/100 km. Vyšší je spotřeba jen na dálnici, tam CR-V bere zhruba sedm litrů. Podobně je na tom i prvních pár kilometrů po studeném startu, pokud přidáte naplno spuštěnou klimatizaci.

Vzhledem k použití nádrže s velkorysým objemem 57 litrů by proto neměl být problém v příměstském provozu ujet na jedno natankování až 1000 km.

Příplatek za hybrid lze akceptovat

Hybridní CR-V nedělá ústupky ve využitelnosti interiéru, prostor pro posádku je stejně velký a variabilní jako u běžných verzí. Základní objem zavazadlového prostoru 497 litrů je plně postačující a odpovídá prostoru u konvenční verze s dvojitým dnem v horní pozici. Jediným praktickým omezením je tak snížení hmotnosti brzděného přívěsu z 1500–2000 kg (dle verze) na 750 kg.

Potěší též cenová politika. Hondy jsou obecně dražšími auty a pro CR-V to platí také, příplatek za hybridní pohon ale není nijak dramatický – ve srovnání s verzí 4x2 je to proti benzinovému provedení s manuální převodovkou přesně 100 tisíc korun, za hybridní čtyřkolku se oproti motoru 1.5 Turbo VTEC s převodovkou CVT připlácí 45 tisíc korun.

Technické údaje

TECHNICKÉ ÚDAJE

Honda CR-V 2.0 i-VTEC Hybrid

Motor 1.5 VTEC Turbo 1.5 VTEC Turbo 4x4 1.5 VTEC Turbo 4x4 CVT 2.0 i-VTEC Hybrid 2.0 i-VTEC Hybrid 4x4
Objem [cm3] 1498 1498 1498 1993 1993
Počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Výkon [kW]/otáčky 127/5600 127/5600 142/5600 135 135
Toč. moment [Nm]/otáčky 220/1900-5000 220/1900-5000 243/2000-5000 315 315
Poháněná kola přední všechna všechna přední všechna
Převodovka 6M 6M CVT - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,3 9,8 10,0 8,8 9,2
Nejvyšší rychlost [km/h] 211 208 200 180 180
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 6,6 7,1 5,3 5,5
Provozní hmotnost [kg] 1572 1644 1669 1685 1743
Cena Comfort [Kč] 669 900 - - 769 900 -
Cena Elegance [Kč] 749 900 799 900 854 900 849 900 899 900
Cena Lifestyle [Kč] - 879 900 934 900 929 900 979 900
Cena Executive [Kč] - 969 900 1024 900 - 1069 900

Tento a další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Dočtete se v něm výsledky prestižní ankety Fleet Derby - Flotila roku, s odborníky rozebíráme problematiku GDPR a zhodnotili jsme i bilanci prodejů nových automobilů za rok 2018. Předplatné objednávejte ZDE.