ISUZU D-Max

Isuzu je v terénu jako doma. Podvozek má vynikající světlou výšku (220 mm).

Poslední generace ISUZU D-Max je výsledkem spolupráce japonské automobilky s koncernem General Motors. Do Evropy se dodává se vznětovým čtyřválcem objemu 2,5 litru přeplňovaným dvojicí turbodmychadel. Motor splňuje emisní normu Euro 5, disponuje výkonem 120 kW a točivým momentem 400 Nm při 1400 1/min.

 

Spolehlivost ověřena v dolech

Konstrukce ISUZU D-Max vychází z nákladních automobilů. Právě proto je tento pick-up vhodný pro extrémní podmínky. Všechny komponenty podvozku a karoserie jsou nadprůměrně dimenzovány. Karoserie má sedm příčníků, což zaručuje nadprůměrnou torzní tuhost. Konkurence nic obdobného nenabízí. Nosnost vozu je 1000 kg a toto zatížení snese dlouhodobě! To je výhodné v případě, že automobil stále vozí těžké náklady. Hmotnost brzděného přívěsu může být až 3,5 tuny. Jízdu v terénu usnadňuje vysoká světlá výška (220 mm), maximální boční náklon 49°, přiřaditelný pohon předních kol a redukční převodovka.

Řadu let procházely automobily zajímavým zátěžovým testem v Severočeských dolech, kde panují extrémní podmínky. Automobily se zde brodí směsí bahna a uhelného prachu, sahajícím často až po nápravy. Velice zákeřná je také extrémní prašnost a jemnost prachu. Modely D-Max se přitom provozovaly bez zkrácených intervalů na výměny oleje, tedy po 20 000 km nebo po jednom roce.

Interiér se nese ve stylu jednoduchosti a praktičnosti. Lze ho vybavit i koženým čalouněním.

Nenáročný a nezvykle úsporný

To, že ISUZU má ve výrobě vznětových motorů tradici, jsme si ověřili i při měření spotřeby. D-Max můžeme objektivně srovnat s Volkswagenem Amarok 2.0 TDI/132 kW. Oba motory pohánějí dvě turbodmychadla, ovšem objemnější D-Max je oproti dvoulitrovému volkswagenu znatelně úspornější především při vyšší zátěži. V praxi je tak možné s isuzu v kombinovaném režimu jezdit o 0,75 l/100 km méně. Největší rozdíl je při jízdě po dálnici, kde si volkswagen při ustálené rychlosti 130 km /h řekne o 10,8 l/100 km, D-Max se s velkou rezervou vejde do 10 l (9,5l/100 km). Naopak nejmenší rozdíl je ve městě, kde si D-Max vystačí s 9,5 l/100 km, amarok pak s necelými 10 l/100 km. Co se týká přesnosti palubního počítače, u volkswagenu ukazoval zcela přesně, v isuzu pak proměřoval o 0,4 l/100 km.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
9,2/6,7 6,5/9,5 8,7

 

Široká nabídka kabin i nástaveb

Vzhledem k užitkovému charakteru vozidla nabízí ISUZU celou řadu na míru ušitých továrních úprav a nástaveb od lesnického provedení přes expediční verzi s hardtopem, provedení pro řemeslníky až po civilně-luxusní provedení s koženým čalouněním a navigací.

K dispozici jsou také tři druhy kabin. Základní provedení představuje dvoumístná kabina Single Cab, u níž lze využít ložnou plochu o rozměrech 2305x1570 mm. Užitečná hmotnost je od 1011 kg u verze 4x4 do 1080 kg (4x2). Provedení Space Cab nabízí čtyřdveřovou karoserii bez středového sloupku, čtyřmístný interiér 2+2 a ložnou plochu o rozměrech 1795x1530 mm (užitečná hmotnost 960 kg), Double Cab nabízí pětimístný interiér a ložnou plochu 1552x1530 mm (užitečná hmotnost 956 kg). Verze Space Cab a Double Cab jsou standardně vybaveny pohonem 4x4 a lze je vedle běžně dodávané šestistupňové, ručně řazené převodovky dovybavit pětistupňovou samočinnou převodovkou.

 

Utáhne 3,5 tuny

D-Max poráží konkurenci také v hmotnosti brzděného přívěsu, který může vážit až 3,5 tuny. Testovaný automobil jsme prověřili s přívěsem o hmotnosti 2,2 tuny a choval se báječně. Ani na nerovnostech neposkakoval, a tak chválíme dobře nastavené odpružení podvozku.

Nejlevnější D-Max je v provedení Single Cab a vyjde na 627 500 Kč s DPH. O něco dražší je Space Cab (od 767 500 Kč s DPH), nejdražší je pak testovaný Double Cab (od 836 900 Kč s DPH).

 

Vyšší náklady na servis kompenzují dostupné náhradní díly

O něco dražší jsou náklady na pravidelný servis. Po ujetí 210 000 km zaplatí zákazník za servisní prohlídky 92 230 Kč s DPH, což je v daném segmentu nad průměrem. Jedna servisní prohlídka vyjde na 9223 Kč. Je to tedy o dost více než například u již zmiňovaného Volkswagenu Amarok (55 350 Kč), který má delší servisní intervaly (30 000 km). V uvedených cenách nejsou započteny další náklady související s přirozeným opotřebením vozidla, jako jsou například tlumiče, brzdové kotouče.

Rozvody jsou poháněny řetězem, u něhož se po ujetí 200 000 km doporučuje kontrola stavu. Ceny náhradních dílů jsou naopak pod průměrem.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada 2 ks) 9344
Brzdové desky – přední (sada) 9017
Čelní sklo 10 846
Přední levý světlomet halogenový – kompletní 9246
Zadní skupinová svítilna – kompletní 5850
Přední nárazník - kompletní  13 983
Zadní nárazník - kompletní 19 439
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 9441
Levý přední blatník 6469

ISUZU D-Max Double Cab 4WD
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání zadní, nebo všechna kola. Zdvihový objem 2499 cm3, výkon 120 kW při 3600 1/min, točivý moment 400 Nm při 1400-2000 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (D/Š/V): 5295/1860/1785 mm, rozvor 3095 mm.
Ložný prostor (DxŠxV) 1485/1530/465 mm.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2044/956 kg, hmotnost brzděného přívěsu 3500 kg.
Výkony Největší rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 s,  město/mimo město/kombinace: 10,5/7,2/8,4 l/100 km.
CENA 836 900 Kč s DPH

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 52,10 %
90 000 km 3 roky 47,00 %
150 000 km 3 roky 42,70 %
210 000 km 3 roky 37,60 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Vysoké zůstatkové hodnoty Vyšší náklady za servisní prohlídky
Motor - spotřeba a průběh výkonu  Kratší servisní intervaly
Hmotnost brzděného přívěsu 3,5 t  
Dostatečně dimenzovaná karoserie pro trvalou zátěž  
Schopnosti v terénu