Světlost podvozku 172 mm a přechodový úhel 18,6° zaručují i obstojnou využitelnost v lehčím terénu (přední/zadní nájezdový úhel 16,7/23,9°)

KIA se ve vozových parcích dříve objevovala čistě sporadicky. Značka byla levná, spolehlivá a exotická. Využívala ovšem postarší techniku, design vypadal neurčitě, bez jasné designové koncepce. Automobilka si toho byla vědoma, a tak v roce 2006 najala německého designéra Petera Schreyera, tvůrce Audi TT první generace. Příčinou tohoto kroku byl strategický plán značky soustředit se na evropský trh. A jak je známo, zdejší vkus se od toho asijského velmi odlišuje.

Za pozornost rozhodně stojí, že právě sportage je prvním modelem, který Peter Schreyer a jeho tým navrhovali na takzvaně čistém listu papíru. Sportage je nyní o dost jiná než předchozí třetí generace, se kterou sdílí jen stejnou základní cenu 459 980 korun. Pokud ale chcete kompaktní SUV s pohonem 4x4, musíte citelně připlatit!

 

Více prostoru i praktičnosti

Stejně jako na designu zapracovala KIA také na technice. V novém modelu nyní naleznete poslední generaci pohonu všech kol od rakouské firmy Magna Steyr a především nové nebo modernizované motory, které jsou o poznání úspornější. To je dobře, protože v rámci našich novinářských testů byly především zážehové motory poměrně dost žíznivé, a patřily v tomto ohledu k podprůměrným. Navíc palubní počítač u předchozí sportage proměřoval o 0,6 l/100 km.

Čtvrtá generace sportage si uchovala svůj jasně rozeznatelný boční profil, nyní s rozvorem delším o 30 mm (2670 mm). Vůz se navíc celkově prodloužil o 40 mm (na 4480 mm). Výška i šířka automobilu zůstala beze změny (1635/1855 mm). Nová karoserie má o 20 mm delší přední převis, zadní se naopak o 10 mm zkrátil.

Na větším vnitřním prostoru se podepsal především delší rozvor a o něco lepší obestavění interiéru. Na zadních sedadlech je v oblasti kolen o téměř 30 mm více místa, v úrovni loktů se podařilo zvětšit prostor o 10 mm. Díky vyššímu umístění nad podlahou jsou znatelně pohodlnější také zadní sedadla. Tři centimetry k dobru jsou patrné především při dlouhodobějším sezení. Znatelně lepší je opora stehen.

Důsledkem delší karoserie je nárůst objemu zavazadelníku o 38 litrů (nyní 503 l dle metodiky VDA); zavazadlový prostor je navíc praktičtější díky dvojité podlaze umožňující převážet v kufru větší náklad, který však stále může zůstat schován pod krytem zavazadelníku. Sportage kromě toho pod podlahou nabízí praktickou speciální schránku pro uložení navíjecí rolety.

Přestože nová Kia Sportage není širší než v předchozí generaci, konstrukční úpravou zadní části karoserie se podařilo zavazadlový prostor rozšířit o 35 mm při současném znatelném snížení nákladové hrany (o 47 mm). Tento konstrukční zásah mívá negativní vliv na světlou výšku a objem palivové nádrže, ale v tomto případě se ani jeden parametr nezhoršil. Světlá výška je stále shodná (172 mm), objem palivové nádrže dokonce stoupl o 4 l (62 l).

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1540/1470/1570
vzadu 1510/1410/1510
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1070/620
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 860/1040/520 a 1510/1040/520
Prostor nad předním/zadním sedákem 1000/970
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 320/360

 

Na silnici jistější a přitom komfortnější

Odpružení podvozku nyní více sází na komfort. Pérování je měkčí a plavnější, což celkem překvapivě nemá vliv na stabilitu podvozku v zatáčkách ani na nerovnostech. Spíše naopak. Znatelně přesnější je také řízení. Zcela jiná je progrese účinnosti posilovače, který o něco lépe přenáší zpětné vazby do volantu. U verze GT Line je to ještě o poznání lepší díky sportovnějšímu naladění.

Vlivem tužších příčných stabilizátorů se zmenšily také boční náklony. Za rychlejšími reakcemi na pohyby volantu (především při razantnější změně směru jízdy) hledejme rozdíly v konstrukci karoserie. Díky většímu podílu vysokopevnostních ocelí je karoserie o 12 kg lehčí a znatelně tužší v krutu, což je při jízdě znát.

Snaha o vyšší komfort se projevila také na předních sedadlech, která mají novou konstrukci. Ne že by byla měkčí. Jsou ale pocitově jiná, lépe podpírají tělo a mají výraznější boční vedení těla v zatáčkách. Rám sedadel je pevnější a tužší díky vysokopevnostní oceli. Nová konstrukce tak pomáhá lépe utlumit vibrace pronikající při jízdě do sedadel, navíc pomáhá snížit hmotnost každého sedadla o 2,5 kg a prodloužit jeho životnost. Ve vyšších výbavách je k dispozici třístupňové vyhřívání předních sedadel.

 

Pohon všech kol si KIA nechá zaplatit

Zatímco nejlevnější Sportage 1.6 GDi/97 kW stojí 459 980 Kč, za plnohodnotné SUV s pohonem všech kol musíte zaplatit nejméně 669 980 Kč. Za tuto cenu dostanete vznětovou verzi 2.0 CRDi/100 kW. Pohon všech kol je od rakouské firmy Magna Steyr a pracuje na podobném principu jako známější systém švédské firmy Haldex.

KIA Sportage 2.0 CRDi 4x4
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 100 kW při 2750-4000 1/min, točivý moment 373 Nm při 1500-2500 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4480/1855/1635 mm, rozvor 2670 mm. Zavazadlový prostor 0,491/1,480 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1662/588 kg, hmotnost brzděného přívěsu 2200 kg. 
Výkony Největší rychlost 184 km/h, zrychlení 0-100 km/ za 10,5 s,
spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 6,0/4,8/5,2 l/100 km.
CENA 669 980 Kč s DPH

 

Benzinové motory s kratším servisním intervalem

Benzinové přeplňované motory jsou díky vyšší tepelné zátěži handicapovány kratšími intervaly pro výměnu motorového oleje. Ten se musí měnit každých 15 000 km nebo po jednom roce. Záleží, co nastane dřív. Servisní intervaly jsou nastaveny po 30 000 km.

Ale vraťme se ke vznětovému motoru. Ten má díky delším servisním intervalům (olej i servisní interval je po 30 000 km) nižší náklady na pravidelný servis. Po ujetí 210 000 km zákazník zaplatí jen 56 754 Kč. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 8110 Kč. Příjemné je, že všechny motory mají rozvody poháněné bezúdržbovým řetězem.

Ceny náhradních dílů nikterak nevybočují ze zvyklostí tohoto segmentu. Za dražší bychom označili jen brzdové kotouče, přední světlomet nebo zadní skupinovou svítilnu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada 2 ks) 5798
Brzdové desky – přední (sada) 2665
Čelní sklo 13 924
Přední levý světlomet halogenový – kompletní 14 887
Zadní skupinová svítilna – kompletní 6326
Přední nárazník – kompletní  8624
Zadní nárazník – kompletní 7824
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 7436
Levý přední blatník 6591

 

Benzin versus nafta

Testovali jsme jen verze s pohonem všech kol. Vznětové verzi jsme se věnovali podrobně, protože se do firemních flotil hodí lépe. Všechny naměřené údaje naleznete v příslušných tabulkách a vztahují se na verzi 2.0 CRDi/100 kW.

Milým překvapením pro nás byla zážehová přeplňovaná verze 1.6 T-GDi/130 kW 4x4. Motor byl skvěle temperamentní už od nízkých otáček a nabídl i zajímavou spotřebu benzinu. Porovnáme-li spotřebu v daném segmentu, patří k lepšímu průměru. Ve srovnání se vznětovým motorem 2.0 CRDi jsme v kombinovaném režimu naměřili o 2 l/100 km více, což není špatný výsledek (při ustálené rychlosti 90 km/h je spotřeba 6,5 l/100 km, při dálniční rychlosti 130 km/h je 9,5 l/100 km). Z pohledu vhodnosti pro firemní flotilu je ale podstatné, že tato verze je k dispozici jen ve sportovní verzi GT Line, a tak cena začíná částkou bezmála 800 000 Kč. Přitom srovnatelně výkonná verze se vznětovým motorem 2.0 CRDi/136 kW je k dispozici již od 689 980 Kč (výbava Exclusive), což je o rovných 90 000 Kč méně! Obě jmenované verze disponují pohonem všech kol. V neprospěch zážehového motoru mluví také fakt, že má o něco vyšší náklady na servis.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)
KIA Sportage 2.0 CRDi

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,4/5,3 5,2/7,5 6,6

 

Dva a dva

V současné době jsou z motorové nabídky k dispozici dvě šestnáctistovky, slabší je bez přeplňování (97 kW, cena od 459 980 Kč) a výkonnější s přeplňováním (130 kW, cena od 779 980 Kč). Vznětové motory, které se pro SUV hodí více, zastupuje čtyřválec 1.7 CRDi (85 kW, 529 980 Kč) a 2.0 CRDi (s výkony 100 a 136 kW). Nabídku nových nebo modernizovaných motorů doplňuje výběr ze tří převodovek včetně sedmistupňové dvouspojkové převodovky DCT. K dispozici je dnes již standardní záruka 7 let nebo 150 000 km. První 3 roky jsou bez omezení najetých kilometrů.

 

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 57,00 %
90 000 km 3 roky 52,20 %
150 000 km 3 roky 46,70 %
210 000 km 3 roky 41,20 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Design Vysoký rozdil v ceně mezi verzí 4x2 a 2x4
Jízdní komfort a odhlučnění Kratší servisní interval zážehových motorů
Prostornost interiéru,
zadní polohovatelná opěradla
 

 

 

Galerie