Před pěti lety Mercedes představil elektromobil na bází třídy B, který se však po třech letech stal věcí minulosti. Stuttgartská automobilka totiž mezitím přehodnotila strategii a svoji elektrickou produkci vyčlenila pod značku EQ. Těmito znaky s přívlastkem Power jsou opatřeny plug-in hybridy na bázi běžných modelů, EQ Boost značí mild hybridy a logo EQ Power+ se objevuje na monopostech formule 1. Nad tím vším ale stojí právě EQ jako takové.

Prvním počinem divize Mercedes EQ je SUV pojmenované EQC. To je ale teprve začátek, v blízké budoucnosti pod názvem EQV dorazí elektrická verze třídy V, v plánu je kompaktní EQA a pod značku EQ v tichosti přešly i oba modely Smartu poté, co byla letos v létě ukončena výroba variant spalujících benzin.

Jak název napovídá, EQC vychází z třídy C – přesněji řečeno crossoveru GLC. Design ale byl přetvořen po vzoru konceptu z roku 2016 a Mercedes se snaží příbuznost obou aut co nejvíce zamaskovat. I proto je změn mnohem více než jen odlišně stylizované přední partie. EQC je například díky prodloužení zadního převisu o 10 cm delší než GLC, takže díky tomu (a velkorysému rozvoru) se rozměry téměř vyrovná Audi e-tron. Protáhlou záď designéři zdatně obtáhli rozmáchlými liniemi ve stylu kupé, takže EQC nevypadá nijak těžkopádně. Důsledkem je, že objem kufru rovných 500 litrů rekordy netrhá, hodnota je to ale slušná a postačující. Technický základ původem ve střední třídě tedy prozradí až užší karoserie a také vcelku příznivá drobnost – Mercedes je o nezanedbatelný metrák lehčí než Audi.

Odlišně pojatý je také interiér. Ten sází na palubní desku, které dominují dva širokoúhlé displeje, zatímco třídy C a GLC zůstávají posledními osobními Mercedesy, které jsou věrné klasickému přístrojovému štítu – byť taktéž vyplněnému digitálním displejem. Aby se od konvenčních modelů EQC více odlišilo, je palubní deska jinak velmi útlá a výdechy klimatizace mají podlouhlý tvar doplněný měděným dekorem.

300 kW a 760 Nm

Pohonné ústrojí vyznává stejnou koncepci jako v konkurenčním Audi e-tron i Jaguaru I-Pace, tedy dvojici elektromotorů, kdy každý z nich, integrovaný s redukčním převodem a diferenciálem, pohání jednu nápravu. S konkurencí je shodný i celkový výkon 300 kW, maximum točivého momentu je však s hodnotou 760 Nm vyšší než u Audi i Jaguaru.

Vzhledem k tomu, že elektromobil nemá převodovku, nehraje tento parametr ale tak zásadní roli jako u konvenčních automobilů. Ostatně udávané zrychlení má EQC lepší než Audi e-tron, Jaguar je ale ještě o pár desetin lepší – především proto, že je lehčí. Mimo okamžiků, kdy se akceleruje naplno, může řídicí elektronika samozřejmě měnit intenzitu zapojení elektromotorů a tím ovlivňovat chování auta, tedy především potlačovat nedotáčivost. Při akceleraci z klidu pokoří EQC stokilometrovou rychlost za 5, 1 s, na rychlost 150 km/h pak stačí 11 s a než zasáhne omezovač (180 km/h), uběhne 21,5 s.

Pět variant pohonu

Pro jízdu je k dispozici pět různých režimů pohonného ústrojí, které se liší mírou rekuperace – od plachtění, přes mírnou a střední rekuperaci až po intenzivní, kdy je možné rychlost jízdy regulovat pouze plynovým pedálem. Pátým režimem je speciální automatický, kdy míru rekuperace plynule mění funkce Eco Assist. Ta je propojena s navigací a asistenčními systémy, intenzita rekuperace se proto mění podle členitosti tratě, s ohledem na blížící se rychlostní omezení a také podle odstupu od ostatních aut. Jistou porci předvídavosti tak auto obstarává za řidiče a zároveň mu napovídá, aby jeho chování bylo efektivnější.

Akumulátory váží 625 kg, pocházejí z Německa

Akumulátory se nacházejí v podlaze mezi nápravami, kde tvoří integrální součást bezpečnostní struktury auta, a mají kapacitu 80 kWh. Tvoří ji dva moduly složené ze 48 článků a čtyři ze 72 článků s celkovou hmotností 625 kg, baterie pracuje s napětím 405 V při nominální kapacitě 230 Ah. Výrobu zařizuje dceřiná společnost koncernu Daimler Deutsche Accumotive přímo v Německu ve městě Kamenz, které leží nedaleko Drážďan a českých hranic.

Dobito za 41 hodin nebo 40 minut

Pro rychlejší dobíjení je EQC standardně vybaveno kapalinou chlazenou palubní nabíječkou s příkonem 7,4 kW střídavého proudu. K superrychlému nabíjení stejnosměrným proudem je podle cílového trhu určen jeden ze tří konektorů, všechna evropská a americká EQC mají standard Combo CCS.

Při maximálním přípustném výkonu 110 kW je dobití z 10 na 80 % v ideálním případě otázkou 40 minut. Mercedes však férově přiznává i nejhorší možný scénář: z běžné domácí zásuvky při 2,3 kW trvá nabití z 10 % do plna dlouhých 41 hodin. EQC tedy pro někoho, kdo nemá přístup k výkonnější nabíječce, vhodné není – ale to z principu platí pro všechny elektromobily s podobně výkonnými akumulátory.

Vysoké zůstatkové hodnoty, rozumná spotřeba

Na poměry elektromobilů zdobí EQC neobvykle vysoké zůstatkové hodnoty. Mercedesu tedy trh podle společnosti Eurotax věří. Náklady na elektřinu při běžné jízdě lehce překračují sedmdesát haléřů. EQC je tedy o něco úspornější, nežli konkurenční Audi e-Tron.

Pokud se budete kochat temperamentem, i tak náklady na elektřinu jen těžko přesáhnou 1 Kč/km. Při výpočtech kalkulujeme sazbu 3 Kč/kWh, což je sazba, která je zvýhodněná pro elektromobily. Podobnou sazbu získáte také v případech, že elektřinou topíte.

Mezi prémiovými auty nejlevnější

Zajímavou konkurenční výhodou, byť spíše psychologickou, je cenovka 1 965 000 Kč, tedy těsně pod dvěma miliony. Za to mercedes nabízí mimo jiné bezklíčové odemykání, parkovací kameru, asistent sledování mrtvých úhlů nebo vrcholné provedení světlometů Multibeam LED (obdoba Matrix LED) s automatickým přepínáním dálkových světel.

Toto Audi i Jaguar nabízejí za příplatek, resp. až u dražších lépe vybavených verzí. Standardem EQC je též tempomat a parkovací senzory, které Mercedes už tradičně automaticky doplňuje o parkovací asistent, nebo multimediální systém s navigací – ovládaný přes touchpad nebo hlasově. Zcela bez příplatků se ale neobejdete, vyhřívaná sedadla, kožené čalounění, adaptivní tempomat či head-up displej Mercedes dodává na přání. 

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE

(Mercedes-Benz EQC 400 4Matic)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola. Nejvyšší systémový výkon 300 kW a točivý moment 760 Nm, parametry jednotlivých elektromotrů se neudávají. Stálý redukční převod
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4762/1884/1624 mm, rozvor 2873 mm. Zavazadlový prostor 0,500/1,460 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2495/520 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1800 kg.
Výkony Největší rychlost 180 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Spotřeba 19,7-20,8 kWh/100 km (NEDC), maximální dojezd 445-471 km (WLTP), kapacita akumulátorů 80 kWh
CENA 1 965 000 Kč

 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
21,3/21,8 17,5/25,6 23,8

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 49,63 %
150 000 3 roky 43,81 %
210 000 3 roky 38,01 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Cena v rámci prémiového segmentu Provozní hmotnost 2,5 t
Vyspělé technologie, funkčnost pohonu 4x4 Hmotnost výkonných akumulátorů přesahuje 600 kg 
Schopnost tahat těžké přívěsy (1800 kg) Zadní opěradla nelze polohovat
Rychlodobíjení až 110 kW  
Nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty  

Galerie