Třída C nyní přichází v modernizovaném provedení. Vedle tradičních úprav designu přináší řadu nových technologií a také zbrusu nové čtyřválcové motory.

Současná generace Mercedesu třídy C způsobila při svém uvedení do prodeje před pěti lety malou revoluci. Znatelně povyrostla, vnější vzhled sladila s třídou S tak dokonale, že je zběžným pohledem téměř k nerozeznání a do střední třídy přinesla příplatkový vzduchový podvozek. Po několika dílčích vylepšeních nyní přichází hloubková modernizace, která opět znamená značný posun.

Lepší výbava, dokonalejší technologie

Například světlomety jsou zcela nové. Už základní provedení je plně diodové, příplatkové Multibeam LED pak poskytují mnohem víc možností – nově mají mimo jiné speciální režim pro jízdu na kruhových objezdech, městský režim nebo speciální nastavení do špatného počasí, které nahrazuje přední mlhovky. Světlomet Multibeam LED se každý skládá z 84 diod, zatímco dosavadní LED Intelligent Light System obsahoval 19 diod. Kromě rozšíření adaptivních funkcí je předností nových světel funkce Ultra-Range Highbeam, která ve tmě zajišťuje dosah dálkových světel 650 metrů.

Multimediální systém má větší displej, lepší rozlišení a rychlejší reakce. Po vzoru třídy E jej lze ovládat pomocí dotykových plošek na volantu, zůstává samozřejmě i mechanický vícesměrný ovladač, touchpad a hlasové ovládání.

Vedle toho se Mercedes zaměřil na ladění detailů. K novým funkcím patří například automatické odpojování airbagu spolujezdce, které rozpozná, jestli je sedadlo obsazené, případně je na něm umístěná dětská sedačka. Odpadá tedy nutnost ručně airbag vypínat. Obdobné zvýšení uživatelského komfortu přináší automatické přepínání vnitřního okruhu v tunelech, které spolupracuje s navigací a přepne na cirkulaci vzduchu už při vjezdu, než se kvalita vzduchu v kabině zhorší. Samozřejmostí je vylepšení asistenčních systémů, v souladu s dobou je možnost nahrazení klasického přístrojového štítu velkým konfigurovatelným displejem.

Osmiválce emisím navzdory

Paleta motorů je velmi široká – zahrnuje pět turbodieselů, pět benzinových motorů a k tomu ještě hned tři sportovní verze AMG. Technicky nejzajímavější je nové provedení benzinového C 200. Přeplňovaný dvoulitr o výkonu 135 kW nahrazuje stejně výkonný čtyřválec 1,5 l, s ním je ale nově spojený 48V hybridní systém. Ten před dosažením plného tlaku turbodmychadla přidává dalších 10 kW a 160 Nm. Díky dostatečnému výkonu elektrické části se v režimu plachtění (jízda setrvačností s automatickým vyřazením na neutrál) spalovací motor vypíná, elektromotor rekuperací dobíjí baterii, která zvládne napájet všechny palubní systémy. Nová C 200 je standardně spojená s devítistupňovým automatem, volitelně může mít i pohon všech kol. Navzdory komplexní technice pohonného systému je přitom stále levnější než odpovídající diesel C 200 d.

Také další benzinové motory prošly úpravami. Všechny mají filtr pevných částic, vrcholný čtyřválec C 300 s objemem dva litry navíc posílil ze 180 na 190 kW. Šestiválcový model AMG se dočkal posílení z 270 na 287 kW a v nabídce i nadále zůstává dvojice osmiválcových verzí AMG s přeplňovaným čtyřlitrem.

Turbodiesely jsou rovnou zcela nové. Stávající duo šestnáctistovky odvozené od francouzského motoru 1.6 dCi a 2,1litrového biturbodieselu, který debutoval s příchodem předchozí generace třídy C, nahrazují čtyřválce nové generace. Základem je zcela nová šestnáctistovka odvozená od většího motoru, která dosahuje výkonu 95 kW (C 180 d) nebo 118 kW (C 200 d s manuální převodovkou).

Všechny ostatní verze mají objem dva litry a dosud byly dostupné jen ve větší třídě E. Na výběr jsou výkonové stupně 110, 143 a 180 kW, nejsilnější provedení představuje znatelný posun proti stávajícímu vrcholu C 250 d s výkonem 150 kW. Z klidu na stovku zrychlí s pohonem 4x4 za 5,7 sekundy, o víc než sekundu rychleji než předchůdce a nejrychleji ze všech čtyřválcových verzí třídy C. Tím také definitivně padá potenciální výtka, že „céčkovému“ mercedesu chybí naftový šestiválec. Dále se ještě chystá uvedení plug-in hybridního C 300 de, který spojí naftový dvoulitr z C 220 d s 90kW elektromotorem – výsledkem bude kombinovaný výkon 225 kW a točivý moment 700 Nm.

Rekordman ve spotřebě – 220 d 4Matic

Mezi manažerskými automobily je stále největší poptávka po vznětových motorech. Ty od Mercedesu mají navíc vynikající pověst v oblasti provozních nákladů i spolehlivosti. Dalším častým benefitem je volba pohonu všech kol. U omlazené třídy C je nejlevnější, ale zároveň i nevýhodnější volbou varianta C 220 d 4Matic. Pohání ji dvoulitrový čtyřválec o výkonu 143 kW a stojí 1 133 770 Kč s DPH. Lehké „céčko“ je s ním rychlé, stokilometrovou rychlost pokoří za 6,9 s a mimořádně úsporné. Dlouhodobou spotřebu lze udržet mírně nad šesti litry.

V rámci našeho měření jsme dosáhli hodnoty 6,3 l/100 km. Při defenzivnějším jízdním stylu se lze dostat i pod 6 l/100 km. Mimořádně nízká je spotřeba na dálnici. Při rychlosti 130 km/h (dle tachometru 136 km/h) motor díky devítistupňové samočinné převodovce točí jen 1600 1/min a spokojí se s pouhými 5,9 l/100 km. To je mezi automobily s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou zatím náš redakční rekord. Na této výjimečné hodnotě se samozřejmě podílí i extrémně nízký součinitel čelního odporu vzduchu.

Není bez zajímavosti, že při měření přesnosti spotřeby palubního počítače jsme zjistili nulovou odchylku.

Čtyři karoserie a bohatá základní výbava

Na výběr jsou i nadále čtyři karosářské verze, přičemž ceny startují na 851 tisících za sedan, resp. 918 tisících za kombi. Součástí standardní výbavy jsou mimo jiné základní multimediální systém s navigací, parkovací kamera, automatická klimatizace, litá kola, velurové koberečky a v případě českého trhu i palivová nádrž o objemu 66 litrů místo jinde nabízených 41.

Součástí standardní výbavy je také základní balíček Mercedes me Connect, který umožňuje diagnostiku auta na dálku nebo objednat se do servisu. Za paušál lze aktivovat další funkce, třeba na dálku přes mobilní telefon nebo web sledovat polohu a stav auta, případně ovládat některé funkce, např. na dálku zamknout, spustit přídavné topení.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

Mercedes-Benz C 220 d 4Matic

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1950 cm3, výkon 143 kW při 3800 1/min, točivý moment 400 Nm při 1600-2800 1/min. Samočinná devítistupňová převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4686/1810/1442 mm, rozvor 2840 mm. Zavazadlový prostor 0,480 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1665/565 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1800/750 kg.
Výkony Největší rychlost 233 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s, kombinovaná spotřeba 4,9-5,3 l/100 km.
CENA 1 133 770 Kč

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,8/5,1 4,6/5,9 6,3

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 51,37 %
90 000 km 3 roky 46,55 %
150 000 km 3 roky 41,04 %
210 000 km 3 roky 35,54 %

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 764 310 936 090 1 148 020 1 323 050
Náklady na 1 km (Kč/km) 25,48 10,40 7,65 6,30
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (6,3) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (30,40 Kč/l) či nafty (31,00 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti S ohledem na vnější rozměry jen průměrný vnitřní prostor
Funkce pohonu všech kol Středový tunel výrazně zasahuje do interiéru
Vysoké zůstatkové hodnoty  
Spotřeba vznětového motoru  

Tento a další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Dočtete se v něm výsledky prestižní ankety Fleet Derby - Flotila roku, s odborníky rozebíráme problematiku GDPR a zhodnotili jsme i bilanci prodejů nových automobilů za rok 2018. Předplatné objednávejte ZDE.