Tento plug-in je jedničkou také na evropském trhu. A s téměř 180 000 kusy je zároveň nejprodávanějším plug-inem na celém širém světě. Vyzkoušet jsme mohli nejnovější provedení s novou hybridní technikou. U nás se právě začíná prodávat a importér ho nabízí za zavádějící cenu 1 099 900 korun. Lepší a levnější plug-in hybridní SUV nekoupíte. Samozřejmostí je pohon všech kol a bohatá základní výbava. Sleva 130 100 Kč bude ale časově omezena.

Nové technologie za dostupnou cenu

Zásadní technické změny z outlanderu nyní dělají výkladní skříň technologií, který je přitom k dispozici za rozumné peníze. Zcela nový je benzinový motor, který je výkonnější a má navíc i větší zdvihový objem. Z dalších vylepšení jmenujme například zvýšenou kapacitu akumulátorů (+15 %) společně s vyšší energetickou hustotou (+10 %), vyšší výkon zadního elektromotoru (+17 %), lepší jízdní dynamiku a více jízdních režimů (včetně režimů Sport a Snow).

Objem ničím nenahradíš

Místo dvoulitrového benzinového čtyřválce MIVEC o výkonu 89 kW je nyní pod kapotou motor objemu 2,4 l disponující výkonem 99 kW, která do 80% zatížení pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu. Osmi- až devítilitrová spotřeba po vybití baterie zůstává, 1900 kg těžké SUV za míň jezdit nemůže. Větší motor ale odvede stejnou práci v nižších otáčkách. Není potřeba ho tolik vytáčet a při optimálních 2500 1/min. není téměř slyšet.

Spalovací čtyřválec je propojen s výkonným generátorem energie (80 kW) a úzce spolupracuje se dvěma střídavými synchronními elektromotory (60 a 70 kW). Ale celkový výkon nelze sčítat, protože při vyšších rychlostech se jednotky nezapojují nikdy společně. Jak uvádí výrobce, lze to chápat pouze jako nominální hodnotu, která se za reálných podmínek nikdy nevyužívá. Systém pohonu PHEV vždy volí optimální kombinaci hnacího ústrojí a jízdního režimu s důrazem na elektrické ústrojí a nízké emise. Střídavé elektromotory jsou bezuhlíkové, tím pádem bezúdržbové s životností závisející pouze na životnosti ložisek.

Pro lepší komfort se spalovací motor nechová očekávaně k dané jízdní situaci. Řídicí jednotka podle potřeby využití energie operuje se všemi složkami pohonu. Po nastartování se vždy volí režim elektromobilu. Systém PHEV je plně automatický, takže pak neustále přepíná mezi režimem jízdy a dobíjením. Uživatel může pouze měnit volbu režimu (např. na čistě elektrický pohon), aktivovat režim SAVE (jde o upřednostňované řešení zamezující vybití baterie), při němž v zájmu snížení spotřeby vypomáhají elektromotory a dobíjejí se baterie. Dále může aktivovat režim Charge k nucenému dobíjení, když není k dispozici žádný externí zdroj energie, a také využívat několikastupňový režim rekuperace elektrické energie při brzdění.

Na akumulátory lze ujet až 50 km, garance je osmiletá

Akumulátory jsou integrovány do podlahy, váží 230 kg a disponují kapacitou 13,8 kWh. Z běžné zásuvky (10 A) je lze dobít za 5,5 hodiny, při použití kabelu Mennekes lze z běžné zásuvky využít plných 16 A a dobíjení zkrátit na 3,5 hodiny. Podle stylu jízdy lze v čistě elektrickém režimu ujet 43 až 49 km a jet až 135 km/h. Rychlonabíječka pak čas zkrátí na 25 minut. Automobilka na akumulátory poskytuje osmiletou záruku a garantuje v této době minimální kapacitu 70 %.

Není bez zajímavosti, že předchozí generace outlanderu disponovala 12kWh akumulátory, na které bylo možné ujet nejvýše 40 km. Vážily rovných 200 kg.

Baterie sice výrazně zvyšuje hmotnost, ale kompenzuje to absence převodové skříně a kardanových hřídelí. Díky tomu se však ale snížila nejvyšší rychlost na 170 km/h.

V interiéru jsou k dispozici dvě elektrické zásuvky na 230 V, které lze zatížit až 1500 W. Outlander má také dost energie i k napájení běžné domácnosti po dobu až 10 dnů (podmínkou je úplné nabití baterie a plná palivová nádrž).

Spotřeba závisí na chuti dobíjet

Spotřebu benzinu jsme záměrně měřili s vybitými akumulátory, tedy v hybridním režimu. Dlouhodobá spotřeba se po absolvování našich měřicích úseků zahrnujících město, okresní silnici i dálnici ustálila na 8,5 l/100 km. Na plně nabité akumulátory lze v průměru ujet 45 km. Podle intervalu dobíjení si pak lze jednoduše vypočítat spotřebu. Každý ujede denně jinou vzdálenost a má jiné možnosti, jak akumulátory dobíjet. Pokud ale budeme akumulátory dobíjet každých 100 km, což je reálné, lze jezdit za 4,4 l/100 km.

S ohledem na téměř dvoutunové SUV s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou je to jako z říše snů. Pokud dobíjecí interval prodloužíme na 200 km, vychází spotřeba na 6,5 l/100 km, což je stále bod obvyklou spotřebou velkých dieselových SUV. Dobijeme-li akumulátory každých 400 km, začne spotřeba hodnotou 7,6 l/100 km mírně převyšovat zvyklosti vznětových motorů.

Lze zapřáhnout přívěs o hmotnosti 1500 kg

Outlander je mezi plug-in hybridy králem také ve schopnosti tahat přívěsy. Pokud je brzděný, zvládne 1,5 tuny, pokud nebrzděný, pak 750 kg, což je maximum, které stávající předpisy umožňují. Jak jsme si krátce ověřili, v případě přívěsu o hmotnosti 1,5 tuny lze na akumulátory ujet lehce přes 20 km a v hybridním režimu počítejte se spotřebou nad 15 l/100 km.

Lepší jízdní vlastnosti

Mezi plug-in hybridy třídy SUV má outlander nejlepší jízdní vlastnosti. Může za to ideální rozložení hmotnosti díky akumulátorům umístěným v podlaze karoserie. Řízení je přesné, nyní pracuje se strmějším převodem řízení. Špatná není ani zpětná vazba od kol do volantu. Klidné jízdě kromě upraveného odpružení pomáhá i vyšší tuhost karoserie díky větší ploše lepených spojů. Outlander tak potvrzuje starou pravdu, že pro pohodové svezení není třeba nejmodernější platforma, ale poctivé ladění detailů. A o co jiného než o pohodu by u středního SUV mělo jít, obzvlášť když díky nadstandardním rozměrům nabízí tolik místa.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Mitsubishi Outlander PHEV)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec. Zdvihový objem 2360 cm3, výkon 99 kW při 4500 1/min, točivý moment 211 Nm při 1800-3300 1/min. Výkon elektromotoru vpředu/vzadu 60/70 kW, točivý moment elektromotru vpředu/vzadu 137/195 Nm. Kombinovaný výkon soustavy 155 kW, Akumulátory o výkonu 13,8 kWh. Nejvyšší rychlost 170 km, nejvyšší rychlost v EV režimu 135 km/h.  
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4695/1800/1710 mm, rozvor 2670 mm. Zavazadlový prostor 0,463/1,602 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1955/505 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1500/750 kg.
Výkony Největší rychlost 170 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,5 s, kombinovaná spotřeba 1,8 l/100 km, kombinované emise CO2 40 g/km
CENA 1 099 900 Kč

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1480/1450/1580
vzadu / b 1480/1450/1570
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1050/690
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 950/1010/410 a 1600/1010/410
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1030/980
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 330/350

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU při vybitém akumulátoru (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,3/6,8 6,5/9,5 8,5

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 43,00 %
90 000 km 3 roky 38,95 %
150 000 km 3 roky 34,35 %
210 000 km 3 roky 29,75 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 1 099 900 1 099 900 1 099 900 1 099 900

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 26 500 26 500 26 500 26 500
Havarijní pojištění2) (Kč) 98 990 98 990 98 990 98 990
Servisní prohlídky3) (Kč) 17 500 23 767 45 200 72 893
Pneuservis4) (Kč) 20 500 20 500 35 900 55 300
Pohonné hmoty5) (Kč) 78 900 236 700 394 500 552 300
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 626 940 672 040 721 534 772 130

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 873 830 1 082 997 1 327 124 1 582 613
Náklady na 1 km (Kč/km) 29,13 12,03 8,85 7,54
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (8,5 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (30,90 Kč/l).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 5920
Brzdové desky – přední (sada) 3400
Čelní sklo 25 235
Přední levý světlomet  – kompletní 13 975
Zadní skupinová svítilna – kompletní 20 480
Přední nárazník - kompletní  13 414
Zadní nárazník - kompletní 14 460
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 15 040
Levý přední blatník 9440

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Temperament pohonu Nižší zůstatkové hodnoty verze plug-in
Dojezd na elektrický pohon, efektivita plug-inu Nabíjecí kabel se při nabíjeni neuzamkne
Odhlučnění, jízdní vlastnosti  
Minimální omezení prostoru i komfortu  

Tento a další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Najdete v něm reportáž z odborného dne Business Academy, věnujeme se alternativním pohonům a energetice spojené s elektromobily. Nechybí ani cestování po Evropě, či technické inovace. Předplatné objednávejte ZDE