Druhá generace bestselleru výrazně omládla. Z přídě zmizely chromované detaily a maska chladiče se zvětšila a získala výraznější tvar, který zasahuje až pod registrační značku. Ze zadních světel zase zmizel čirý kryt blikačů, nahradilo je hodnotněji vypadající kouřové zabarvení. Zásadní proměnou prošla také nejvýkonnější vznětová šestnáctistovka, kterou jsme testovali.

Asistenční systémy byly modernizovány a přibyla celá řada nových pomocníků. Nejzásadnější novinkou je možnost připlatit si za poloautonomní řízení ProPilot, které si odbývá premiéru právě v modelu Qashqai. Nový systém dělá z tohoto crossoveru prakticky poloautonomní vozidlo, všude tam, kde jsou vidět jízdní pruhy. Sám zrychluje i zpomaluje a zatáčí. Zatím zvládá jízdu v jednom pruhu, o rok později zvládne také jízdu ve více pruzích včetně předjíždění a v roce 2020 by měl být představen systém poskytující autonomní řízení v ulicích měst a na dopravních křižovatkách.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1598 cm3, výkon 96 kW při 4000 1/min, točivý moment 320 Nm při 1750 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4394/1806/1595 mm, rozvor 2646 mm. Zavazadlový prostor 0,410 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1465/495 kg, nebrzděný/brzděný přívěs 720/1800 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s,
spotřeba paliva 5,1/4,1/4,4 l/100 km.
CENA 555 000 Kč s DPH

Nízké servisní náklady

Ale vraťme se zpět k vlastnostem, které flotilové manažery zajímají nejvíce. V oblasti servisních intervalů Nissan přešel na evropské zvyklosti. Zatímco většina japonských značek drží dvacetitisícové servisní intervaly, qashqai je má po 30 000 km. U vznětových motorů pak zákazník za servis po ujetí 210 000 km zaplatí 53 300 Kč. Zážehová verze je dokonce ještě o 5500 Kč levnější. Mezi crossovery je to nezvykle nízká cena. Uvedené náklady za servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (např. tlumiče pérování, brzdové kotouče, tlumiče výfuku, pneumatiky…). Rozvody jsou poháněné řemenem, jeho výměna je předepsána po 5 letech nebo ujetí 150 000 km. Záleží, co nastane dřív. Náklady na práci vycházejí na 4800 Kč včetně DPH.

V nabídce jasně dominují verze s předním pohonem. Verzi 4x4 je možné pořídit pouze u nejvýkonnějšího dieselu.

V nabídce jasně dominují verze s předním pohonem. Verzi 4x4 je možné pořídit pouze u nejvýkonnějšího dieselu.

Ceny dílů nad průměrem

I když se říká, že japonská auta mají znatelně dražší náhradní díly než ta evropská, u qashqaie to až tak neplatí. Oproti evropským konkurentům je sice v některých položkách dražší, není to ale nic katastrofálního. Vyšší ceny jsme u nejčastěji poptávaných náhradních dílů zaznamenali například u čelního skla (10 705 Kč s DPH), předního halogenového světlometu (13 820 Kč s DPH), předního nárazníku (16 715) a vnějšího zpětného zrcátka (12 736 Kč s DPH).

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 4752
Brzdové desky – přední (sada) 2155
Čelní sklo 10 705
Přední levý světlomet – kompletní, halogenový 13 820
Zadní skupinová svítilna – kompletní 3388
Přední nárazník - kompletní  16 715
Zadní nárazník - kompletní 12 375
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 12 736
Levý přední blatník 4515

dCi překvapivě úsporné

Qashqai pohánějí překvapivě úsporné vznětové motory. Testovali jsme výkonnější verzi dCi 130. Při jízdě po dálnici je spotřeba defacto srovnatelná s lehčími a hlavně nižšími, a tedy znatelně aerodynamičtějšími osobními automobily. Při ustálené rychlosti 130 km/h jsme naměřili 6,3 l/100 km. V městském provozu lze jezditkolem 6 l/100 km. Při měření jsme dále zjistili, že palubní počítač byl optimističtější o 0,3 l/100 km.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,2/4,6 4,3/6,3 5,4

Příjemný, komfortní, prostorný

Nevelké vnější rozměry qashqai přetavil v nezvykle prostorný interiér. Na zadních sedadlech je jen průměrná výška nad hlavou v případě, že si objednáte střešní okno (vzdálenost od sedáku ke stropu je 910 mm, jinak 990 mm). Qashqai nabízí ve své třídě bezkonkurenční zavazadlový prostor. Vzdálenost 1110 mm mezi podběhy nikdo jiný nenabízí. Základní objem 410 l představuje špičkovou hodnotu.

Qashqai si po faceliftu zachoval komfortní ladění podvozku. Nissan v rozporu s trendy dokonce změkčil pružiny a zdůraznil tak zaměření svého crossoveru na klidnější řidiče. Podvozek ale zvládne i rychlou jízdu kde nabízí nezáludné a snadno předvídatelné jízdní vlastnosti. Navíc qashqai ve verzi 4x2 zůstávají dvoupístkové tlumiče, které potlačují přenos vibrací od kol, a systém ActiveRideControl. Ten neznatelným přibrzďováním kol působí proti podélným kmitům karoserie na příčných nerovnostech.A při rychlejších průjezdech zatáčkami se aktivuje překalibrovaný elektronický systém ActiveTraceControl – přibrzděním vnitřních kol pomáhá zatáčení. Při svižné jízdě ale nedokáže zamaskovat přirozený sklon auta k nedotáčivosti. U verze 4x4 je tato vlastnost více potlačena.

Podvozek také velmi dobře absorbuje i příčné nerovnosti bez jakýchkoli pazvuků.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1480/1430/1560
vzadu 1450/1430/1530
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1060/630
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 840/1110/490 a 1450/1110/490
Prostor nad předním/zadním sedákem 980/910
Výška předního/zadního sedáku nad podlahou 290/330

Řízení s řadou pomocníků

Kompletně přepracované řízení je tužší okolo středové polohy, při větším natočení volantu má naopak silnější účinek posilovače. Nová funkce Active Return Control usnadňuje vracení volantu do středové polohy, přidaný dynamický tlumič vibrací na tyči řízení potlačuje přenos sil od předních kol k rukám řidiče. Zábavu při řízení tedy v tomto nissanu nehledejte, qashqai se ještě víc než dosud zaměřuje na bezstarostnou jízdu v běžných podmínkách.

Více tlumicích hmot v předních dveřích a podbězích zadních kol zlepšují akustický komfort v interiéru. Stejný cíl sleduje zesílené sklo zadního okna. Speciální výběžky na plastových krytech podvozku, inspirované leteckými technologiemi, potlačují turbulence pod autem a tedy i aerodynamický hluk pronikající do kabiny zespodu, zejména při vyšších rychlostech. Aby Nissan ještě více zdůraznil vylepšené odhlučnění interiéru, zapracoval také na kvalitě přenosu hlasu při telefonování přes Bluetooth.

Interiér je výtečně odhlučněný a prostorný

Interiér je výtečně odhlučněný a prostorný

Nadprůměrně vybavený základ

Už základní model Visia má LED denní svícení, lakované kliky dveří i zpětná zrcátka nebo chromovanou lištu kolem bočních oken. Jediným estetickým ústupkem tak je použití 16palcových ocelových kol s plastovými kryty. Uvnitř se nachází nově tvarovaný multifunkční volant se zploštělým věncem a tenčími paprsky. V základním provedení bez koženého potahu, ale s anatomickým vybráním pro palce a ovládáním rádia i tempomatu. Standardem je také barevný displej palubního počítače a řada dalších komfortních prvků včetně klimatizace.

Takto vybavený qashqai stojí dle akčního ceníku 437 500 Kč v případě, že zvolíte základní motor – přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 DIG-T 115 o výkonu 85 kW. Naftovou alternativu představuje čtyřválec 1.5 dCi 110 se dvěma ventily na válec, který dosahuje 81 kW a 260 Nm. Cena sice znatelně vzroste, na 510 000 Kč, za to ale získáte podstatně lepší tah z nízkých otáček, suverénnější jízdní výkony bez ohledu na zařazený převodový stupeň a především vynikající spotřebu. Ta se v praxi pohybuje pod pěti litry na 100 km, což je v kategorii crossoverů vynikající výsledek. Nádrž o objemu 65 litrů je zárukou extrémně dlouhého dojezdu. Přes 1300 km bez tankování neujede žádný jiný konkurent. Výkonnější vznětový motor 1.6 dCi 130 jede znatelně lépe především ve vyšších otáčkách. Oproti slabšímu dieselu je žíznivější v průměru o 0,3 l/100 km.

Nissan Qashqai dCi 130
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI AUTOVISTA CZECH

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 58,20 %
90 000 km 3 roky 52,80 %
150 000 km 3 roky 46,60 %
210 000 km 3 roky 40,40 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Vysoký jízdní komfort, odhlučnění Nevýrazné boční vedení sedadel u levnějších výbav
Prostorný interiér, mimořádně široký zavazadlový prostor Vyšší cena verze 4x4 (od 602 500 Kč s DPH)
I přes měkčí odpružení dobré jízdní vlastnosti Verze 4x4 pouze pro motor dCi 130

 

Galerie