Prvních osm let kariéry prožila Škoda Citigo jako klasické městské auto s tříválcovým motorem, čistě benzinovým nebo spalujícím CNG. Od roku 2020 v souladu se současnými trendy dochází k radikální změně, citigo bude nově jen elektrické. Nejedná se ale o přeznačenou verzi stávajícího elektromobilu VW e-Up!, citigo v elektrickém provedení přichází s novou technikou.

Reálný dojezd přes 200 km
Systém pohonu v čele s elektromotorem o výkonu 61 kW je až na malé odlišnosti shodný s VW e-Up! a Seatem Mii. Podstatný rozdíl od koncernových sourozenců ale představují akumulátory, které se nacházejí v podlaze – ve středovém tunelu a pod předními i zadními sedadly. Modul složený ze 168 článků má rozměry 1,1 na 1,7 metru, na výšku měří maximálně 30 cm. Jejich kapacita je 60 Ah, resp. 36,8 kWh (využitelných je 32,3 kWh), to je ve srovnání s dosavadním VW e-Up! přesně dvojnásobek. V realistickém měřicím cyklu WLTP elektrické citigo ujede na jedno nabití 253 km. Kombinovaná spotřeba se udává 14,8 kWh/100 km. Provozní hmotnost je rozumných 1235 kg, nosnost 370 kg, přičemž objem zavazadlového prostoru 250 l zůstal po doplnění baterií nezměněn.


Velký test první elektrické škodovky pro vás připravíme do dalšího čísla časopisu. Při výpočtu skutečného dojezdu vycházíme z naměřené spotřeby u VW e-Up! 15,1 kWh/100 km, což při využitelné kapacitě akumulátorů vystačí na 212 km. 

Rychlé dobíjení
Na kategorii městského auta rozumný dojezd doplňují i příznivé parametry dobíjení. U rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud o výkonu 40 kW trvá nabití na 80 % kapacity 1 hodinu. U wallboxu na střídavý proud o výkonu 7,2 kW zabere dobíjení na 80 % kapacity 4 hodiny a 8 minut, u domácí dobíjecí stanice o výkonu 2,3 kW je otázkou 12 hodin a 37 minut. Na baterie poskytuje Škoda záruku v délce 8 let nebo 160 000 km.


Základní cena je stanovena na velmi příznivých 429 900 Kč. Standardní výbava obsahuje rovnou například automatickou klimatizaci, rádio nebo kožený multifunkční volant. Rozšíření výbavy obstará jeden ze tří paketů. Elektrická verze bude vždy pětidveřová.

Delší návratnost?
Při letmém propočtu nákladů dle společnosti TecAlliance a udávané spotřeby 15,1 kWh/100 km vychází návratnost oproti verzi se zážehovým motorem na 115 000 km. Mezi elektromobily je to výtečná hodnota. Z pohledu flotilového poolového automobilu je to ale stále hodně. Zvláště když se návratnost porovná s verzí na CNG (220 000 km). 


Oproti těmto propočtům jde vstříc odhad zůstatkových hodnot. Podle společnosti Eurotax vychází Citigoe iV mezi elektromobily suverénně nejlépe. Pokud by se tyto hodnoty v praxi časem potvrdily, měnilo by to celkový pohled a návratnost by se jevila ve zcela jiných dimenzích. 

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

 


ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE

(Škoda Citigoᵉ iV)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 61 kW, točivý moment 212 Nm mezi 0 a 2750 otáčkami. Stálý redukční převod
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 3597/1645/1481 mm, rozvor 2422 mm. Zavazadlový prostor 0,250/0,923 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1235/370 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 0 kg.
Výkony Největší rychlost 130 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s. Spotřeba 12,8-12,9 (NEDC), resp. 13,5-16,4 (WLTP) kWh/100 km, maximální dojezd 225-274 km (WLTP), kapacita akumulátorů 36,8 kWh
CENA 429 900 Kč

 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
13,6/13,7 13,2/0,0 15,1

 

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 56,57 %
150 000 3 roky 49,61 %
210 000 3 roky 42,66 %

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Mimořádně vysoké zůstatkové hodnoty Oproti verzi spolující CNG návratnost až po 220 000 km
Vysoká kapacita akumulátorů Oproti 1.0 TSI 55 kW lze návratnost lépe akceptovat  (cca. 115 000 km)
Poměr cena/výkon Nižší nosnost