Konkurence v segmentu kompaktních SUV je značná, což stimuluje automobilky neustále udržovat krok s dobou. Renault proto dopřál modelu Kadjar modernizaci. Nyní se na trh dostává verze s pohonem všech kol.

Motory pouze s přeplňováním

Nejzajímavější změnou modernizovaného kadjaru jsou bezesporu nové motory. Při jejich vývoji Renault spolupracoval s Daimlerem. Zážehové motory 1.3TCe jsou nyní vybaveny filtrem pevných částic s pravidelnou automatickou regenerací. Pro kadjar jsou dostupné se dvěma výkony 103 kW a 117 kW a točivým momentem 260 Nm. Výkonnější verzi motoru je možné za příplatek 52 000 korun zkombinovat se sedmistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou.

Nová řada vznětových motorů se systémem selektivní katalytické redukce nese nové označení Blue dCi. Jednou z novinek je krátkodobé zvýšení výkonu „Overboost“ pro nejslabší verzi Blue dCi 115. Například při předjíždění zvýší výkon motoru s manuální převodovkou o 4 kW a 25 Nm. Nyní se do prodeje dostala další novinka, kterou je čtyřválec Blue dCi150 s 1,7 litru s navýšeným výkonem o 15 kW ve srovnání s předchozím motorem objemu 1,6 litru. Je také jediný, kde automobilka v kombinaci s nejvyšší výbavou Intens (737 400 Kč) nabízí pohon všech kol. A právě tuto verzi jsme mohli testovat.

Nadprůměrně prostorný interiér

Sedadla modernizovaného Renaultu Kadjar byla ergonomicky přepracována. Nyní nabízejí lepší boční vedení a výplně s dvojitou tuhostí. U předních sedadel jde navíc nastavit délka sedáku. Na dlouhých cestách přijde vhod nastavitelná loketní opěrka.

Modernizovaný interiér mile překvapí vysokou úrovní dílenského zpracování a kvalitními, měkčenými materiály. Přestože kadjar konstrukčně vychází ze sesterského modelu Nissan Qashqai, oproti němu nabízí výrazně prostornější interiér. Nárůst v oblasti kolen je 25 mm, šířka v úrovni loktů narostla o 20 mm. Na zadní sedadla se bez problémů usadí i dva cestující měřící přes 180 cm. Čtyři cestující mají dostatek místa ve všech směrech. Oproti nissanu má ale renault výrazně navrch objemem zavazadlového prostoru, když dokáže nabídnout nadprůměrných 472 litrů (qashqai jen 401 l). Lepší výbavy mají k dispozici dvojité dno. Výhodou je, že lze v její horní úrovni vytvořit po sklopení opěradel rovnou ložnou plochu. Sníží se také nakládací hrana, která je jinak poměrně vysoká. Sklopení sedadel je velmi snadné díky ovladačům v zavazadlovém prostoru. Díky sklopnému sedadlu spolujezdce, které je součástí druhé úrovně výbavy Edition, pak lze převážet předměty dlouhé 2563 mm.

Ručně nastavitelná a ve vyšších verzích vyhřívaná přední sedadla jsou dobře tvarovaná a nabízejí oporu v zatáčkách i solidní komfort.

Víceprvková náprava je výsadou verze 4x4

O tom, že kadjar nechce zůstat pouze na silnici, svědčí propracovaný pohon všech kol vytvořený ve spolupráci s Nissanem. Solidní světlá výška podvozku (200 mm) i nájezdové úhly (17° vpředu a 25° vzadu) umožňují bezpečné výlety i mimo silnici. Systém podle potřeby připojuje zadní nápravu prostřednictvím elektromagnetické spojky. Její funkci může řidič ovlivňovat kruhovým ovladačem na středovém panelu. V režimu pohonu pouze předních kol je spojka trvale rozpojena, v režimu automatického rozdělení hnací síly může podle jízdních podmínek poslat až 50 % výkonu i na zadní kola. Třetím režimem je trvalý přenos síly v poměru 50 : 50. Ten je určen především do náročnějšího terénu s rychlostí nepřevyšující 40 km/h. Modelům s pohonem pouze předních kol pomáhá inteligentní řízení trakce Extended Grip se dvěma automatickými a jedním manuálním režimem. Jednou z dalších výhod pohonu všech kol je schopnost tahat těžké přívěsy o hmotnosti až 1,8 tuny, což je o 450 kg více, než dokáže slabší diesel s předním pohonem.

Verze s pohonem všech kol nabízí řadu výhod. Vedle lepší trakce nabízí jako jediná zadní víceprvkovou nápravu. Její výhody lze poznat především v zatáčkách s nerovnostmi, které umí lépe odfiltrovat. Jízdní vlastnosti jsou tak na rozbitých silnicích jistější. Verze s pohonem 4x2 mají pouze jednoduchou zadní nápravu a právě při jízdě na nerovnostech je cítit větší nervozita. Odpružení podvozku je laděno na komfortní strunu a zřejmě tomu odpovídá i naladění řízení, které zprostředkovává jen průměrnou zpětnou vazbu od kol.

Náklady na provoz nízké, ceny některých dílů vyšší

Spotřeba nikterak nevybočuje ze zvyklostí stejně velkých crossoverů s pohonem všech kol. Kombinovaná spotřeba se pohybuje mírně nad 7 l/100 km, verze s pohonem předních kol je úspornější o 0,5 l/100 km. Bližší informace naleznete v příslušné tabulce.

Náklady na pravidelný servis reprezentují průměr v dané kategorii. Po ujetí 210 000 km zaplatí majitel 59 900 korun včetně DPH. Servisní intervaly jsou sice nastaveny jen po 20 000 km nebo jednom roce, cena za servis je ale přívětivá. Jedna servisní prohlídka vyjde v průměru na necelých 6000 korun. Průměrná hodinová sazba za práci v autorizovaném servisu je 750 Kč. U jednotlivých dealerů se ale o něco liší.

Naopak ceny některých dílů jsou vyšší. Jmenujme například čelní sklo (13 300 Kč s DPH), přední světlomet (16 200 Kč), přední nárazník (20 500 Kč) nebo vnější zpětné zrcátko (11 200 Kč). Na omluvu dodejme, že většina firem má auta havarijně pojištěna, a tak je vyšší ceny dílů, které se poškodí při dopravní nehodě, až tak netrápí. Naopak ceny běžných spotřebních dílů, jako jsou tlumiče pérování, brzdové kotouče, třecí segmenty nebo náklady na výměnu rozvodového řemene (při 180 000 km, cena za výměnu 3900 Kč) jsou nízké.

Cena od 529 900 Kč

Verze s pohonem všech kol je nejdražší. Lze ji objednat pouze s nejvýkonnějším dieselem za 737 400 Kč. V rámci fleetového nákupu ale lze počítat se zajímavým zvýhodněním.

V českém ceníku startuje Renault Kadjar s motorem TCe 140 GPF na 529 900 Kč. A je velmi dobře vybaven. Za rozumnou cenu nabízí například poloautomatickou parkovací brzdu, zadní parkovací senzory, volant potažený kůží, handsfree a mlhovky s přisvěcováním do zatáček. Klimatizace lze doobjednat jen za 5000 Kč. Na částce 549 900 Kč startuje výbava Edition zahrnující infotainment R-Link 2, dvouzónovou klimatizaci, čtení dopravních značek, automatické stěrače a další komfortní prvky.

Renault k modelu Kadjar poskytuje standardně pětiletou záruku omezenou nájezdem 100 000 kilometrů. Samozřejmostí je zajímavá nabídka předplaceného servisu na 5 let s omezením nájezdu na 60 000 nebo 100 000 kilometrů.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Renault Kadjar 1.7 dCi 4x4)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vzmětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední, nebo všechna kola. Zdvihový objem 1749 cm3, výkon 110 kW při 4000 1/min, točivý moment 340 Nm při 1750 1/min. Ručně řazená šestistupňová převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4489/1836/1613 mm, rozvor 2646 mm. Zavazadlový prostor 0,472/1,478 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1632//507 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1800/750 kg.
Výkony Největší rychlost 197 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s, kombinovaná spotřeba 5,3 l/00 km.
CENA 737 400 Kč

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1510/1470/1560
vzadu / b 1490/1450/1530
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1070/640
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 890/1100/440 a 1500/1100/440
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1000/980
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 320/360

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,8/6,6 6,0/8,1 7,3

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 52,29 %
90 000 km 3 roky 47,41 %
150 000 km 3 roky 41,84 %
210 000 km 3 roky 36,28 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 737 400 737 400 737 400 737 400

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 21 800 21 800 21 800 21 800
Havarijní pojištění2) (Kč) 66 400 66 400 66 400 66 400
Servisní prohlídky3) (Kč) 14 790 21 850 43 500 59 940
Pneuservis4) (Kč) 14 500 14 500 29 500 40 800
Pohonné hmoty5) (Kč) 69 300 207 900 346 500 485 100
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 351 800 387 800 428 900 469 900

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 543 090 724 750 941 100 1 148 440
Náklady na 1 km (Kč/km) 18,10 8,05 6,27 5,47
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (7,3) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (32,60 Kč/l) či nafty (31,60 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 4280
Brzdové desky – přední (sada) 2390
Čelní sklo 13 330
Přední levý světlomet LED – kompletní 16 200
Zadní skupinová svítilna – kompletní 10 030
Přední nárazník - kompletní  20 470
Zadní nárazník - kompletní 11 240
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 11 220
Levý přední blatník 4580

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti, komfort cestování Absence pohonu 4x4 pro levnější motorizace
Prostornost interiéru Jen průměrná zpětná vazba od kol do řízení
Náklady na provoz Ceny některých náhradních dílů
Vysoké zůstatkové hodnoty