Protože malé kombi se už stává raritou, firmám ani nic jiného nezbývá než dosluhující malá auta nahradit buď znatelně menším hatchbackem, nebo crossoverem. Cenový rozdíl ale není až tak výrazný. Zatímco předchozí generace ibizy kombi stálá přes 330 000 korun, větší a vybavenější Arona startuje na 382 900 Kč. Padesátitisícový rozdíl ale smazávají jednak o něco vyšší flotilové slevy a skutečnost, že třída SUV a crossover má jedny z nejnižších ztrát hodnoty. Při prodeji si tak Arona na sebe zpětně vydělá. Patrné je to také v nabídkách splátek operativního leasingu, kdy se splátky na Ibizu kombi a Aronu de facto neliší. To ale neplatí jen u koncernových značek Volkswagenu. Zůstatkové ceny jsou u automobilů SUV a crossover napříč značkami suverénně nejvyšší. Nabídka prostoru a univerzální zaměření jsou pro zákazníky zkrátka lákavé.

Arona nahrazuje kombi a nabídne pohon 4x4

Každé druhé prodané nové auto je buď SUV nebo crossover. Za posledních sedm let narostla třída SUV o více jak 700 %! To se projevovalo i na prodejích malých aut ve verzi kombi. Volkswagen proto u nového modelu Polo a SEAT Ibiza už karosářskou verzi kombi nenabízí. Podobně tomu bude i u nové generace Škody Fabia.

Ale vraťme se k roně, která v produktovém portfoliu automobilky zároveň nahrazuje Ibizu kombi. Designově nese prvky Ibizy a také konstrukčně je postavena na podlahové platformě MQB A0, avšak ve srovnání s Ibizou je větší, a to nejen do výšky (+99 mm). Má o 2 mm delší rozvor náprav a je o 79 mm delší. Šířka karoserie obou modelů je identická. Arona má na poměry kompaktních SUV velmi slušnou světlou výšku – 190 mm.

Přestože podlahová platforma MQB A0 umožňuje implementaci pohonu 4×4, Arona ji nyní nemá. Na rozdíl od některých konkurentů ji však SEAT neodmítá striktně a pohon všech kol časem nabídne.

S technikou Atecy, se spotřebou dieselu

Přestože je Arona postavena na podlahové platformě ibizy, technicky i řadou výbavových prvků se víc blíží větší Atece. Vzpomeňme například adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, varování na auto jedoucí zpoza překážky při couvání či automatický parkovací asistent. Arona totiž dokáže sama zaparkovat mezi podélně i příčně stojící auta.

Pro test jsme záměrně volili nejlevnější verzi se základním benzinovým přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI. Ten je pro vozové parky nejvhodnější. Spotřebou se od vznětové verze 1.6 TDI tolik neliší. Zatímco s benzinovým motorem je možné bez problémů jezdit v průměru za 6,2 l/100 km, s dieselem jsme na stejném testovacím okruhu při shodných podmínkách dosáhli 5,3 l/100 km (palubní počítač ukazoval přesné hodnoty). Rozdíl je tedy necelý 1 l/100 km. Vznětová verze je ale dražší o znatelných 66 000 Kč a tak se návratnosti investice dočkáme po ujetí téměř 200 000 km. S benzinovým přeplňovaným tříválcem a to jen za předpokladu bezporuchového provozu. V případě obtíží, například při natankování méně kvalitní nafty se tak investice téměř nikdy nevrátí. Například vstřikovače jsou u vznětového motoru pětkrát dražší a na kvalitu paliva navíc znatelně citlivější. Konkrétní naměřené hodnoty jsou uvedeny v příslušné tabulce.

Dynamika litrového tříválce je výtečná, zvláště v silnějším provedení s 85 kW. Ale i základní verze se 70 kW se díky nízké pohotovostní hmotnosti drží statečně a pocitově se vyrovná shodně výkonnému dieselu 1.6 TDI. Tříválec svou konstrukční charakteristiku úspěšně maskuje, poznat ho lze pouze při volnoběhu. I tak jsou ale vibrace ve srovnání s konkurenčními tříválci velmi nízké.

Výhodné TCO

Arona se v nákladech na provoz od hatchbacku Ibiza téměř neliší. Servisní intervaly jsou u litrového tříválce nastaveny na 30 000 km a průměrná cena prohlídky vychází na 4740 Kč bez DPH. Po ujetí 210 000 km zákazník za pravidelný servis zaplatí jen 33 200 Kč bez DPH. Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou započítány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (např. třecí segmenty, tlumiče, kotouče). Ceny jsou kalkulovány z průměrné hodinové sazby 597 Kč bez DPH.

U cen náhradních dílů je situace obdobná s výjimkou předního světlometu, který je u Arony s LED a vyjde na vysokých 18 954 Kč bez DPH. Oproti ibize je o necelé 2000 Kč dražší také přední nárazník. Jinak jsou ceny dílů téměř shodné a v daném segmentu crossoverů patří mezi nejnižší.

Výtečné jízdní vlastnosti, průměrné odhlučnění

Arona jezdí báječně. Má tužší naladění podvozku, ne však natolik, že by bylo nepříjemné. V zatáčkách se naklání jen málo, je programově mírně nedotáčivá, což je pro většinu lidí lépe předvídatelné. Nejvíce je dobromyslná. Většinu vašich chyb vyřeší za vás, aniž jste si vůbec uvědomili, že jste ji udělali. Na prudké ubrání plynu v zatáčce nereaguje zrádným vybočením zádi. Řízení je silně podpořeno posilovačem, ale přitom neztrácíte kontakt s vozovkou. Zajímavý je i elektronicky simulovaný samosvorný diferenciál XDS, který je u motorů s výkonem vyšším než 74 kW součástí standardní výbavy. Ten skutečně výborně funguje, a to v rychlých zatáčkách i na kluzké silnici či lehčím terénu.

Odhlučnění motoru je celkem zdařilé, lepších výsledků se ale mohlo dosáhnout utlumením v podbězích. Také přenos rázů po přejezdu příčných nerovností by mohlo být lepší. To je ale daň za sportovněji naladěné pérování. 

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Seat Arona 1.0 TSI 85 kW)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola. Zdvihový objem 999 cm3, výkon 85 kW při 5000-5500 1/min, točivý moment 200 Nm při 2000-3500 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4138/1780/1543 mm, rozvor 2566 mm. 
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1189/466 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1300 kg
Výkony Největší rychlost 182 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 s, kombinovaná  spotřeba paliva 4,9 l/100 km.
CENA s DPH 408 900 Kč

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1460/1400/1490
vzadu / b 1410/1350/1450
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1070/590
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 730//1020/560 a 1330/1020/560
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1000/980
Výška předního/zadního sedáku nad podlahou / f 300/350

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,0/5,5 5,0/7,2 6,2

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 54,10 %
90 000 km 3 roky 49,20 %
150 000 km 3 roky 43,50 %
210 000 km 3 roky 37,90 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 400 900 400 900 400 900 400 900

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 13 600 13 600 13 600 13 600
Havarijní pojištění2) (Kč) 3681 3681 3681 3681
Servisní prohlídky3) (Kč) 16 213 16 213 23 223 40 153
Pneuservis4) (Kč) 16 500 16 500 30 800 42 300
Pohonné hmoty5) (Kč) 61 950 185 850 309 750 433 650
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 184 000 203 660 226 500 248 960

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 300 444 444 004 612 054 786 844
Náklady na 1 km (Kč/km) 10,01 4,93 4,08 3,75
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (6,2) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (33,30 Kč/l) či nafty (32,50 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti Autovista Czech odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 4630
Brzdové desky – přední (sada) 2060
Čelní sklo 5187
Přední levý světlomet – kompletní, LED 22 930
Zadní skupinová svítilna – kompletní 9275
Přední nárazník - kompletní  9174
Zadní nárazník - kompletní 8660
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 4970
Levý přední blatník 4860

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Pružnost a zátah motoru v nízkých otáčkách Jen průměrné odhlučněný interiér
Výtečné jízdní vlastnosti Spotřeba při rychlostech nad 100 km/h
TCO Absence pohonu 4x4
   

Tento a další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Najdete v něm reportáž z odborného dne Business Academy, věnujeme se alternativním pohonům a energetice spojené s elektromobily. Nechybí ani cestování po Evropě, či technické inovace. Předplatné objednávejte ZDE

 

 

Galerie