Z velkých, cenově dostupných SUV jsme v testech dále chválili Peugeot 5008. Pro řadu zákazníků může být ale limitující absence pohonu všech kol. Korejské značky jsou zase výrazně dražší, zvláště pak s pohonem všech kol. Respektive nevyrábějí přímého konkurenta. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na nový Seat Tarraco, který se kodiaqu plně vyrovná, v rámci prvních testovacích jízd se nám zdál i lépe odhlučněný, koupit ho lze ale dráž, protože je v základní výbavě lépe vybaven. To platí i o Volkswagenu Allspace. A právě cena je u nových firemních automobilů velmi často ukotvena v car policy. Škoda Kodiaq svou cenou, nabídkou výbav, pohonných jednotek a převodovek vyhoví neobvykle širokému spektru zákazníků. A ke klasickému kodiaqu navíc přibyly atraktivní verze Scout, Sportline a RS.

Variabilní interiér nemusí být samozřejmostí

Kodiaq válcuje konkurenci zavazadlovým prostorem. 720 litrů podle metodiky VDA až na sourozenecký Seat Tarraco nenabízí nikdo, 2065 litrů po sklopení sedadel druhé řady se pak blíží hodnotám užitkových automobilů. Mít plně variabilní sedadla druhé řady pak v běžném životě přináší nespočet výhod ať už při převozu nákladu nebo cestujících. Své o tom ví především rodiče, kteří mohou sklopit opěradlo a umožnit tak nerušený spánek dětem, což pomůže především při delších a náročnějších cestách. Přestože nadprůměrný vnitřní prostor u automobilů SUV k tomu přímo vybízí, je na trhu stále řada SUV či crossoverů, které polohovatelná opěradla nenabízejí ani v příplatkové výbavě. Kodiaq ani v tomto ohledu nezklame. Už od základní výbavy Active lze opěradla polohovat v dostatečném rozsahu a sedadla posouvat o více jak 150 mm. Jako první model české automobilky je vybaven na přání i třetí řadou sedadel.

Kodiaq dále nabízí mnoho „simply clever“ detailů, konkrétně rovných třicet. Mezi ty nejzajímavější patří ochrana hran dveří, elektricky ovládaná dětská pojistka v zadních dveřích nebo opěrky hlavy poskytující oporu při spaní. Za příplatek bude k mání (u Škody poprvé) vyhřívaný volant.

Pohon 4x4 nezklame

V ceníku Škody Kodiaq dominuje pohon všech kol, jehož srdcem je elektronicky řízená lamelová spojka Haldex páté generace. Neustále panují dohady o tom, který systém pohonu je lepší, zda trvalý pohon všech kol známý například z Audi či Subaru, nebo s Haldex spojkou. Pravdou je, že výhody obou systémů se stále více smazávají. Haldex už dnes de facto pracuje jako trvalý pohon všech kol. K úplnému odpojení zadní nápravy dochází jen při parkování a přímé jízdě bez natočení kol. Celý systém reaguje primárně podle točivého momentu tak, aby vůbec nedošlo k prokluzu předních kol. Přitom se zároveň bere ohled na otáčky jednotlivých kol a hodnotu příčného zrychlení, takže systém umí stabilizovat automobil v zatáčkách. Kodiaq jsme mohli vyzkoušet na sněhu a nutno uznat, že systém pohonu 4x4 pracuje naprosto plynule a intuitivně. Navíc je velmi dobře sladěn se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. A jak už to u velkých SUV bývá, zapnutá stabilizace výrazně dohlíží nad bezpečností a tak vás ani na sněhu nepustí do přetáčivějšího průjezdu zatáčkou.

TCO drží na uzdě

Náklady na servisní prohlídky jsou díky dostatečně dlouhým intervalům v segmentu jedny z nejnižších. Po ujetí 210 000 km za ně zákazník zaplatí 52 800 Kč. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 7540 Kč s DPH. Servisní intervaly jsou nastaveny po 30 000 km nebo 1 roce. Jen první servisní prohlídka má interval 30 000 km/2 roky.

Výměna ozubeného řemene včetně vodního čerpadla je předepsána po 210 000 km. Náklady na díly jsou 9850 Kč s DPH, práce stojí 2871 Kč. Celkem tak zákazník zaplatí 12 721 Kč s DPH.

Kodiaq drží na uzdě i většinu nejpotřebnějších náhradních dílů. Za vyšší považujeme jen kompletní vnější zpětné zrcátko, které stojí přes 20 000 korun, mírně nad průměrem je také přední (22 708 Kč s DPH) a zadní nárazník (21 457 Kč). Naopak ceny běžných spotřebních dílů, jako jsou tlumiče, brzdové kotouče nebo třecí segmenty brzd, jsou přívětivé. Dalším pozitivem škodovky jsou nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty.

Dlouhodobá spotřeba 7,3 l/100 km

V rámci testu jsme zkoušeli verzi 2.0 TDI se 140 kW, pohonem všech kol a samočinnou převodovkou. Dlouhodobou spotřebu lze při defenzivnějším stylu jízdy udržet do 7 l/100 km, při běžném jízdním stylu bude přibližně o 0,5l/100 km vyšší. Spotřebu paliva testujeme už osm let na stejných silničních úsecích v Praze, rovinatém úseku dálnice D11 mezi 8 a 39 km a na podobném úseku okresní silnice I/12 mezi Prahou a Kolínem. Výsledky měření jsou uvedeny v příslušné tabulce. V rámci kombinovaného měření jsme dosáhli spotřeby 7,3 l/100 km.

Není bez zajímavosti, že jsme stejnou verzi kodiaqu testovali i v roce 2017, tedy před rehomologací motoru a na stejném okruhu jsme dosáhli spotřeby 7,0 l/100 km, tedy o 0,3 l/100 km nižší. Palubní počítače v obou automobilech ukazovaly téměř přesně – proměřovaly jen o 0,1 l/100 km.

Kodiaq pestřejší o Scout a RS

Kodiaq je už sám o sobě docela robustní auto, ve verzi Scout s novými ochrannými prvky nárazníků a speciálními devatenáctipalcovými koly terénní ambice ještě o něco vzrostly. Světlomety jsou již v základu plně diodové, nechybí paket pro špatné cesty s ochrannými prvky motoru a důležitých částí pohonu. Zvětšení světlé výšky ze 188 na 194 milimetrů je spíše dílem velkých kol než dalších zásahů do podvozku, v terénu se však hodí každý milimetr navíc. Nájezdové úhly činí 22 a 23,1 stupně a přechodový úhel má 19,7 stupně, pro lehčí terén tedy plně dostačující hodnoty.

Scout je logicky k dispozici pouze s pohonem všech kol, navíc doplněným o režim off-road, který podle jízdních podmínek upraví činnost samočinné převodovky a reakce motoru na plynový pedál. Základem je nová zážehová patnáctistovka se 110 kilowatty (cena od 956 900 Kč), druhou benzinovou možností je dvoulitrové TSI se 140 kilowatty (1 003 900 Kč).

Vznětové agregáty zastupují dvě verze dvoulitrového TDI se 110 a 140 kilowatty.

Na samém výkonovém vrcholu se pak nachází vznětový dvojitě přeplňovaný čtyřválec o výkonu 176 kW, který je ale k dispozici pouze pro Kodiaq RS (1 189 900 Kč).

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení


Technické údaje

(Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW, 4x4, DSG)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1968 cm3, výkon 140 kW při 3500-4000 1/min, točivý moment 400 Nm při 1900-3300 1/min. Samočinná sedmistupňová DSG převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4697/1882/1681 mm, rozvor 2788 mm. Zavazadlový prostor 0,720/2,065 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1795/680 kg, hmotnost brzděného přívěsu 2500/750 kg.
Výkony Největší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 s, spotřeba město/mimo město/kombinovaná 6,4/5,1/5,6 l/100 km.
CENA 876 900 Kč (včetně DPH)

Vnitřní rozměry (mm)

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1540/1480/1600
vzadu / b 1510/1440/1570
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1100/710
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 1120/1000/550 a 1770/1000/550
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1070/1000
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 350/380

Naměřená spotřeba paliva v rámci test (l/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,7/6,3 5,9/8,0 7,3

Zůstatkové hodnoty společnosti EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 54,79 %
90 000 km 3 roky 49,69 %
150 000 km 3 roky 43,84 %
210 000 km 3 roky 37,99 %

Náklady na provoz

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 876 900 876 900 876 900 876 900

Jednotlivé položky nákladů za 3 roky

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 25 500 25 500 25 500 25 500
Havarijní pojištění2) (Kč) 78 900 78 900 78 900 78 900
Servisní prohlídky3) (Kč) 14 420 22 950 37 560 52 790
Pneuservis4) (Kč) 17 800 17 800 37 000 49 500
Pohonné hmoty5) (Kč) 67 890 203 670 339 450 475 230
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 396 400 441 200 492 500 543 800

Náklady celkem

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 605 410 794 520 1 015 410 1 230 220
Náklady na 1 km (Kč/km) 20,18 8,83 6,77 5,86
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (7,3) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (30,40 Kč/l) či nafty (31,00 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

Ceny vybraných náhradních dílů

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 4344
Brzdové desky – přední (sada) 3718
Čelní sklo 10 460
Přední levý světlomet halogenový – kompletní 7423
Zadní skupinová svítilna – kompletní 9133
Přední nárazník - kompletní  22 708
Zadní nárazník - kompletní 21 457
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 20 818
Levý přední blatník 7544

Celkové hodnocení

Cena versus užitní hodnota Přístup k sedadlům III. Řady
Nízké TCO, vysoká zůstatková hodnota V případě rezervy o 90 l nižší objem zavazad. prostoru


Tento a další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Dočtete se v něm výsledky prestižní ankety Fleet Derby - Flotila roku, s odborníky rozebíráme problematiku GDPR a zhodnotili jsme i bilanci prodejů nových automobilů za rok 2018. Předplatné objednávejte ZDE.