Octavia G-Tec se na trhu uchytila prakticky okamžitě a mezi flotilovými zákazníky si vytvořila velmi dobré jméno, kdy palivové náklady nepřesahovaly 1,10 Kč/km. Kvůli rehomologacím na přísnější emisní metodiku ale na několik měsíců zmizela z nabídky. Nyní přichází do prodeje se zcela novým motorem, většími plynovými nádržemi, ale bohužel jen s 12litrovou benzinovou nádrží. Není to ale proto, že by už nezbývalo více místa na větší nádrž. Už jsme si zvykli, že nové metodiky proudící ve stále větší míře z Bruselu přikazují, co a jak se má vyrábět. Automobilky nevyjímaje. Je hodně smutné, že zájem zákazníků už v dnešní době nikoho nezajímá. V případě plynových pohonů tak automobilky musejí vyrábět plynová auta s minimálním objemem benzinové nádrže (do 12 l). Jedině tak mohou být homologována jako plynová. Jednou z výhod je skutečnost, že nemusejí mít drahý filtr pevných částic, protože při provozu na plyn žádné pevné částice nevznikají.

Malá benzinová nádrž firmám tolik nevadí

Zatímco verze s motorem 1.4 TSI měly plnohodnotnou nádrž na 50 litrů, nový systém s motorem 1.5 TSI má objem pouhých 11,8 litru, což je nepraktické především v místech s nedostatečnou infrastrukturou plnicích stanic. U nás jmenujme například jižní Čechy, ale i některé destinace, kam rádi jezdíme. Například v Chorvatsku je síť nejen řídká, ale i natolik schovaná mimo hlavní tahy silnic, že některé plnicí stanice hledáte dlouhou dobu i s navigací nebo zjistíte, že je po zavírací době. Pokud spěcháte nebo nemáte náladu sjíždět z hlavních tahů, tak nezbývá než každých 150 km tankovat benzin. Na druhou stranu malá benzinová nádrž jde na ruku firemním flotilám. Jejich zájmem je, aby zaměstnanci jezdili výhradně na CNG. Řada společností proto má ve své car policy uvedené, že veškerý benzin jde k tíži zaměstnance. Navíc benzin by se měl v nádrži každé 4 měsíce obnovit, jinak výrazně klesá oktanové číslo, což motoru nesvědčí.

K dispozici s Millerovým cyklem a jen s automatem

Dříve hojně využívaný agregát 1.4 TSI byl v rámci koncernu postupně nahrazován novým čtyřválcem 1.5 TSI. Octavii G-Tec nevyjímaje. Novinka nabízí stejný výkon jako předchozí čtrnáctistovka, tedy 110 kW, je ale úspornější a vykazuje nižší emise. Disponuje proměnlivým časováním ventilů a pracuje v efektivním Millerově cyklu. Verze uzpůsobená pro CNG ve srovnání s benzinem produkuje o 25 % méně emisí CO2 a žádné pevné částice. Výkon je snížen na 96 kW, ale je k dispozici již při 5000 1/min. Oproti původní plynové čtrnáctistovce tak nabízí o 15 kW více, což je znát na temperamentu vozu i pružném zrychlení.

V první životní etapě byla Octavia G-Tec k dostání pouze v karosářském provedení liftback se šestistupňovou manuální převodovkou. Modernizovaná verze na to šla z úplně jiného konce a v ceníku ji zatím nalezneme pouze jako kombi se sedmistupňovou samočinnou převodovkou. I zde narážíme na nové emisní předpisy, kdy automatické převodovky vykazují dle nové metodiky měření nižší emise než v případě ručně řazených převodovek. Manuální, znatelně levnější řazení tak budeme u automobilů vídat ve stále menší míře. U nového modelu G-Tec potěší dostupnost všech úrovní výbav kromě nejvyšší L&K.

Náklady na palivo podobné elektromobilu

Při měření spotřeby paliva jsme dospěli k téměř identickým výsledkům jako u předchozí verze 1.4 G-Tec. Redakcí naměřená dlouhodobá spotřeba se pohybuje mírně nad 4 kg/100 km, což odpovídá nákladům 1,05 Kč/km (spotřeby v různých režimech naleznete v příslušné tabulce). Pravdou ale je, že testovaná octavia měla ujeto jen něco málo přes 1000 km, a tak spotřeba po záběhu ještě o něco klesne. Mimochodem s obdobně velkým elektromobilem bychom jezdili za 0,80 Kč/km. V případě, že byste elektřinou ve svém domě i topili, pak byste dosáhli na nižší sazbu a jeden ujetý kilometr by vyšel na necelých 50 haléřů. Pořizovací cena je dvojnásobná.

Ale vraťme se zpět k motoru 1.5 G-Tec. Kromě vyššího výkonu jsou podstatnou změnou větší plynové nádrže. Do původních bylo možné natankovat nejvýše 15 kg plynu. V rámci testu jsme na ně ujeli 370 km. Nový systém nabízí místo dvou tlakových nádrží tři, do kterých se vejde 17,7 kg plynu a lze na ně ujet 440 km. Dojezd tedy narostl o 70 km. Plnicí stanice ale nabízejí velmi rozdílné plnicí tlaky, a tak se ne vždy podaří nádrže natankovat zcela. Nejméně jsme natankovali u čerpací stanice Benzina na dálnici D1 a to 12,5 kg plynu, v Praze Braníku pak 12,3 kg.

Návratnost do 20 000 km!

Jednou z hlavních výhod pohonu na CNG je minimální rozdíl ve srovnání s konvenčními motory. Octavia G-Tec se základní výbavou Active a samočinnou převodovkou začíná na 588 900 Kč. Srovnatelné benzinové provedení 1.5 TSI je k dispozici až od druhého stupně Ambition a stojí 628 900 Kč. Octavia G-Tec v této výbavě startuje na 648 900 Kč, je tedy dražší jen o 20 000 Kč, které se ale vrátí po ujetí 18 000 km (redakcí naměřená dlouhodobá spotřeba motoru 1.5 T SI/110 kW je 6,5 l/100 km).

Také ve srovnání s dieselem nenalezneme výkonově zcela srovnatelný motor, a tak lze tvrdit, že je plynová octavia de facto stejně drahá. G-Tec se znatelně vyšším výkonem 96 kW je oproti verzi 1.6 TDI/85 kW dražší o celkem zanedbatelných 6000 Kč, což jsou peníze, které se v reálném provozu při jízdě na plyn vrátí po ujetí necelých 10 000 km. Oproti verzi 2.0 TDI/100 kW se návratností zabývat nemusíme, protože je výrazně dražší (+45 000 Kč).

V souvislosti s cenovou hladinou je třeba zmínit, že stlačený zemní plyn z dlouhodobého hlediska vykazuje jen minimální výkyvy a vztahuje se na něj zatím garantovaná snížená spotřební daň. Neméně zajímavá je rovněž nulová silniční daň a v některých případech i výhodnější pojištění.

Ke každému vozu poskytuje automobilka standardní dvouletou záruku. Připlatit si lze za prodlouženou záruku s balíčkem mobility Plus na 5 let s omezením 100 000 a 150 000 kilometrů. Automobilka rovněž nabízí předplacený servis v režimech Standard a Plus na 5 let s omezením na 60 000, 100 000 nebo 150 000 kilometrů.

Kratší servisní prohlídky a revize systému

Octavia G-Tec nemá nastaven proměnlivý servisní interval. Servisní prohlídky jsou předepsány po kratších intervalech – 15 000 kilometrů. Každé dva roky je nutné absolvovat kontrolu těsnosti plynového systému, která vyjde na 550 Kč. Výměna ozubeného řemene včetně vodicí a napínací kladky (bez vodního čerpadla, které není součástí pohonu rozvodů motoru) vyjde na 9718 Kč (materiál 5610 + práce 4108 Kč). 

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Škoda Octavia Combi G-TEC)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1498 cm3, výkon 96 kW při 5000 1/min, točivý moment 200 Nm při 1800-3300 1/min. Samočinná sedmistupňová  převodovka DSG. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4667/1814/1465 mm, rozvor 2667 mm. Zavazadlový prostor 0,460/1,450 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1389//540 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1400/690 kg.
Výkony Největší rychlost 202 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 s, kombinovaná spotřeba 5,4 m3/100 km (3,3 kg/100 km), kombinované emise CO2 96 g/km
CENA 588 900 Kč

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1480/1380/1550
vzadu / b 1460/1370/1520
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1110/610
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 1140/1010/480 a 1740/1010/480
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1020/1000
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 310/350

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
4,8/3,4 3,0/4,0 4,2

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 55,50 %
90 000 km 3 roky 50,60 %
150 000 km 3 roky 44,80 %
210 000 km 3 roky 38,90 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 588 900 588 900 588 900 588 900

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 17 100 17 100 17 100 17 100
Havarijní pojištění2) (Kč) 53 000 53 000 53 000 53 000
Servisní prohlídky3) (Kč) 6993 23 880 40 120 57 003
Pneuservis4) (Kč) 14 500 14 500 28 900 37 500
Pohonné hmoty5) (Kč) 31 500 94 500 157 500 220 500
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 262 060 290 920 325 070 359 820

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 389 653 498 400 626 190 749 423
Náklady na 1 km (Kč/km) 12,99 5,54 4,17 3,57
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (4,2) kg/100 km) a aktuální ceny CNG (25,00 Kč/kg).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 2248
Brzdové desky – přední (sada) 2750
Čelní sklo 4955
Přední levý světlomet  – kompletní 6509
Zadní skupinová svítilna – kompletní 5728
Přední nárazník - kompletní  9954
Zadní nárazník - kompletní 9776
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 8083
Levý přední blatník 5326

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Pružnost motoru Menší zavazadlový prostor
Jeden z nejúspornějších motorů na CNG Zatím k dispozici jen kombi se samočinnou převodovkou
Odhlučnění, jízdní vlastnosti Kratší servisní intervaly (15 000 km)
Minimální omezení prostoru i komfortu  

Tento a další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Najdete v něm reportáž z odborného dne Business Academy, věnujeme se alternativním pohonům a energetice spojené s elektromobily. Nechybí ani cestování po Evropě, či technické inovace. Předplatné objednávejte ZDE