Subaru si díky standardně dodávanému pohonu všech kol poradí s přívěsy daleko lépe, než konkurence, u které je potřeba za pohon 4x4 výrazněji připlácet. Naopak jako handicap lze uvést omezenou nabídku motorů. Je velká škoda, že pro evropské trhy už není v nabídce výkonnější verze XT, kterou jsme mimochodem se stejným přívěsem vyzkoušeli také. Ale i tak si Forester se slabším benzinovým dvoulitrem a standardně dodávanou samočinnou převodovkou poradí s brzděnými přívěsy o hmotnosti 2 tuny, což v tomto segmentu patří k nejlepším hodnotám.

Klasické samočinné převodovky většinou výrazně omezují tažné schopnosti automobilu. Výjimkou jsou bezstupňové převodovky, které nejčastěji montují japonští výrobci a které dokáží přenést i znatelné točivé momenty a díky plynulé změně převodu si dokáží odřadit stejně, jako kdyby byla namontována redukční převodovka. Těchto výhod využívá i forester.

X-Mode bravo! Přihlížející tleskali

Poslední, čtvrtá generace foresteru posouvá laťku hodně vysoko v oblasti záběrových schopností díky systému X-Mode, který znatelně zlepšuje trakční schopnosti na kluzčích površích díky optimálnímu spojení řízení motoru, převodovky, pohonu AWD a stabilizačního systému. Schopnosti pohonu poznáte právě s přívěsem. Třeba jen, když budete chtít po letní přeháňce se soupravou odjet z mokré louky. Takhle jsme pomohli jednomu karavanistovi na Slapech, který i po odpojení přívěsu nebyl schopný s předním pohonem od přívěsu odjet.

Po ostudném odtlačení krásně vypadající prémiové značky s pomocí přihlížejících zvědavců jsme zapřáhli forester, raději hned aktivovali X-Mode aby se pneumatiky nestihly obalit bahnem… v brzdách párkrát zakřupalo což značilo, že systém si přibrzdil protáčející se kola, upravil výkon motoru a přívěs jsme bez dalších problémů za potlesku přihlížejících vytáhli na asfaltovou cestu. Trakce pohonu všech kol je u subaru opravdu mimořádná a patrné je to i při jízdě v terénu při křížení náprav s rozjezdem do svahu.

Stabilita soupravy je příkladná

S přívěsem Hobby vážícím 1,7 tuny jsme forester vyzkoušeli jak s nejslabší benzinovou verzí se 110 kW, tak s tou nejvýkonnější verzí XT disponující 177 kW na stejných testovacích okruzích, za podobného bezvětrného počasí jako Seat Cupru či Volkswagen Touareg. Vzájemné porovnání výsledků je tedy maximálně objektivní. Výsledky měření spotřeby naleznete v příslušné tabulce.

Je smutné, že se díky evropskému emisnímu šílenství už výkonnější verze Foresteru se 177 kW v Evropě neprodává, protože tahání s takovouto výkonovou rezervou je znatelně zábavnější i bezpečnější. A navíc při rychlostech nad 80 km/h jsme s výkonnějším motorem dosáhli nižší spotřeby. Tak kde máme slavnou emisní logiku…

Nicméně atmosférický čtyřválec se 110 kW rozhodně není špatný. Motor je ale nucen pracovat ve vyšších otáčkách, což zvyšuje spotřebu.

Stabilita obou verzí foresteru je při tahání přívěsu příkladná i při bočním větru, při vyjetí z „větrného pytle“ při předjíždění kamionů nebo vyšších rychlostech. Přičítáme to propracované geometrii podvozku a krátkému zadnímu převisu.

Nadprůměrně prostorný a variabilní interiér

Interiér je v daném segmentu překvapivě prostorný a drží krok i s takovými velikány, jakými je Škoda Kodiaq a Peugeot 5008. Na délku kratší forester má zavazadlový prostor menší a díky tomu samozřejmě neumí nabídnout ani sedmimístné uspořádání. Přes 500 l ale rozhodně není špatný výsledek.

Cestující se na zadních sedadlech mohou těšit z nezvykle velkorysého prostoru v oblasti kolen i hlavy. Opěradla zadních sedadel jsou již v základní výbavě seřiditelná. Sklopná opěradla ocení především rodiče. Děti totiž mají i v dětských sedačkách nebývalý komfort a snadno usnou.

Nenáročný, ale s kratšími servisními intervaly

Snad jediným handicapem foresteru jsou kratší servisní intervaly. Subaru předepisuje výměnu oleje po 15 000 km. Servisní prohlídky jsou pak každých 30 000 km. Náklady na servis jsou díky větší četnosti o něco vyšší, po ujetí 210 000 km zákazník za pravidelný servis zaplatí 73 000 korun, na druhou stranu je motor bezúdržbový, pohon rozvodů je řešen řetězem a tak odpadá drahá výměna rozvodového soukolí a řemene. Jedna servisní prohlídka tak vychází v průměru na 5200 korun.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Subaru Forester 2.0i Lineartronic)

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec pohání všechna čtyři kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 110 kW při 6200 1/min, točivý moment 198 N.m při 4200 1/min. Samočinná bezstupňová převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4595/1795/1735 mm, rozvor 2640 mm. Zavazadlový prostor 0,505 m3. Světlá výška 220 mm, nájezdový úhel vpředu/vzadu 25/26o, přechodový úhel 23/22 o
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1595/421 kg. Hmtnost brzděného/nebrzděnoho přívěsu 2000/750 kg.
Výkony Největší rychlost 192 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s, spotřeba paliva město/mimo město/kombinace 8,1/5,5/6,5 l/100 km.
CENA 810 000 Kč

Porovnání spotřeby modelů Forester v různých jízdních režimech při jízdě sólo a při jízdě s obytným přívěsem Hobby o hmotnosti 1700 kg. Údaje v závorce platí pro jízdu bez přívěsu. 

Model Subaru Při ustálené rychlosti 90 km/h Město / mimo město / kombinace
Forester 2.0i/110 kW 13,1 (5,9) 12,8/14,5/15,3 (9,7/7,0/8,5)
Forester XT 2.0i/177 kW 12,9 (6,4) 13,5/13,5/14,8 (10,5/7,5/9,3)

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

(Subaru Forester 2.0i)

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 56,57 %
90 000 km 3 roky 51,78 %
150 000 km 3 roky 46,32 %
210 000 km 3 roky 40,87 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 810 000 810 000 810 000 810 000

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 23 000 23 000 23 000 23 000
Havarijní pojištění2) (Kč) 72 900 72 900 72 900 72 900
Servisní prohlídky3) (Kč) 13 152 29 000 49 800 73 000
Pneuservis4) (Kč) 20 500 20 500 33 900 52 300
Pohonné hmoty5) (Kč) 85 500 256 500 427 500 598 500
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 351 800 390 600 434 800 479 000

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 571 352 797 000 1 046 400 1 303 200
Náklady na 1 km (Kč/km) 19,05 8,86 6,98 6,21
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (8,5 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (33,50 Kč/l) či nafty (33,00 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 7720
Brzdové desky – přední (sada) 3650
Maska chladiče/mřížka masky 5770 / 3240
Přední/zadní tlumič pérování - s nivelitou 4650 / 14 000
Čelní sklo 21 700
Přední levý světlomet LED – kompletní 28 100
Zadní skupinová svítilna – kompletní 8300
Přední nárazník - kompletní   
Zadní nárazník - kompletní  
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní  
Levý přední blatník 4900

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní schopnosti a bezpečnost Kratší servisní intervaly
Jízdní vlastnosti při tažení přívěsu Omezený výběr motorizací a převodovek
Nadprůměrný vnitřní prostor, polohovatelná zadní sedadla  
Mimořádně vysoká zůstatková hodnota