Subaru Levorg jsme testovali také v Norsku na zasněženém polygonu pro rallyové jezdce.

Subaru Levorg jsme testovali také v Norsku na zasněženém polygonu pro rallyové jezdce.

Subaru Levorg má z celé modelové nabídky nejlepší předpoklady uspět ve firemních autoparcích. Jde o mimořádně povedené kombi, které překvapí vysokou užitnou hodnotou a zároveň požitkem z jízdy. Suverénní podvozek tak patří k tomu nejlepšímu, co je ve střední třídě k dispozici. To mimochodem potvrdily i nedávné testy v Norsku, na zasněženém polygonu rallyeové školy Johna Hauglanda.

Levorg bodoval v anketě Auto roku v ČR 2016

Letošní auto roku v ČR bylo v řadě ohledů mimořádně vyrovnané. Setkali se tři velice silní soupeři (Škoda Superb, Opel Astra, Subaru Levorg). Škoda Superb obhájila prvenství, Subaru Levorg se třetím místem v nabité konkurenci postaral o překvapení roku.

Třetí příčka subaru a dost vyrovnaná pozice s druhým Opelem Astra mohla být pro leckoho překvapením. Pro odborné novináře je ale logická. Značka Subaru je atraktivní pro svou originální koncepci se symetrickým pohonem všech kol, skvělé jízdní vlastnosti a nevšední boxery. Nové kombi střední třídy Levorg je originalitě značky věrné. Navíc je zde ještě jedna důležitá skutečnost, a to zřejmá podobnost s nekompromisní sportovní ikonou WRX STi. A nejde jen o podobu vzhledovou, ale i technickou. Základní parametry podvozku jsou totiž naprosto stejné (rozvor 2650 mm, rozchody kol 1530 mm vpředu a 1540 mm vzadu). A podvozek levorgu své kvality prokáže především na špatných cestách. Stabilitou na nerovnostech v zatáčkách se levorgu v tuto chvíli nevyrovná žádný jiný konkurent. Právě pro technickou příbuznost s WRX STI a pro všestranné rodinné využití karoserie kombi levorg v anketě Auto roku v ČR tak zabodoval. A naopak, kdyby uměl levorg nabídnout i vznětové motory a ručně řazenou převodovku, bylo by jeho bodové skóre ještě o poznání vyšší.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1460/1420/1510
vzadu 1420/1370/1480
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1000/740
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 1000/1020/440
a 1620/1020/440
Prostor nad předním/zadním sedákem 920/630
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 290/300

 

Mimořádné jízdní vlastnosti

V praxi dokáže málokterý uživatel využít sportovní geny podvozku, který je zároveň mimořádně komfortní. Dvě zcela protichůdné vlastnosti se podařilo ideálně sladit. I při jízdě po rozbitých silnicích je tlumení nerovností v podstatě bezchybné. Pokud razantně přidáte na tempu, zjistíte, že podvozek jakoby neznal hranic. Podrží vás i v opravdu extrémních situacích a ani zde nepřijdete o snadno předvídatelné vlastnosti. Na nerovnostech neuskakuje a sedí doslova jako přibitý. V praxi tak nabízí neskutečně vysokou míru flexibility.

Přední náprava používá vzpěry McPherson, zadní kola spočívají na dvojitých příčných ramenech. Vysokou stabilitu a snadnou předvídatelnost chování výrazně ovlivňuje propracovaný stálý pohon všech kol nazývaný Symmetrical AWD. Systém aktivního rozdělení točivého momentu ATS rozděluje točivý moment mezi nápravy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách.

 

Pouze s jedním motorem a převodovkou

Levorg bude coby automobil pro vyšší management firem handicapován především absencí vznětového motoru. Na evropských trzích je tento model nabízen jen se zážehovým přeplňovaným boxerem 1.6/125 kW spojeným s bezestupňovou převodovkou. Motor má přímé vstřikování a v nízkých otáčkách disponuje nadprůměrným točivým momentem.

Na motor navazuje samočinná bezstupňová převodovka Lineartronic, která pracuje se šesti virtuálními rychlostními stupni. V samočinném režimu tato převodovka přizpůsobuje svoji činnost řidičově jízdnímu stylu, od klidné až po sportovní jízdu. Lze ovšem využít také manuální „řazení“ pomocí ovladačů pod volantem. Není bez zajímavosti, že si levorg poradí s brzděnými přívěsy o hmotnosti až 1500 kg, což je u modelu se samočinnou převodovkou v dané třídě jedna z nejvyšších hodnot. Ručně řazená převodovka v nabídce bohužel zatím chybí.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
8,8/6,5 6,3/8,6 8,2

 

Nové modely mají nízké zůstatkové hodnoty

Japonské automobily mají nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty. Pokud zůstaneme u Subaru, tak například Forester má ještě nepatrně vyšší zůstatkové hodnoty, než konkurenční automobily od Volkswagenu či Fordu. Levorg je však výjimkou. Respektive doplácí na skutečnost, že se jedná o zcela nový model, kde je predikce téměř vždy o dost horší, než jaká po letech bývá skutečnost. Křivky zůstatkových hodnot proto budou u tohoto modelu stále dlouho živé a budou se přizpůsobovat opravdovému zájmu zákazníků na trhu ojetých vozidel.

Subaru Levorg 1.6 GT
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 49,50 %
90 000 km 3 roky 46,00 %
150 000 km 3 roky 41,30 %
210 000 km 3 roky 36,70 %

 

Servisní intervaly po 15 000 km

Řetězy místo řemenů a kratší servisní intervaly

Kratší patnáctitisícové servisní intervaly jsou u japonských automobilů obecnou nevýhodou. Po ujetí 210 000 km zákazník za servisní prohlídky zaplatí 74 564 Kč, což je v průměru na jednu servisní prohlídku 5326 Kč.

Naopak podstatnou výhodou současných boxerů je skutečnost, že Subaru zcela upustilo od řemenů (vyjma modelu STI). Rozvody všech motorů tedy pohání bezúdržbový řetěz, stejně jako u bezestupňové převodovky CVT. To znatelně snižuje náklady spojené se servisem a zvyšuje spolehlivost.

Další zajímavostí je skutečnost, že chladicí kapalina motoru má první výměnný interval po 11 letech, nebo ujetí 220 000 km. Interval druhé výměny je zkrácen přesně o polovinu (6 let nebo 120 000 km).

 

Vyšší ceny dílů kompenzuje vysoká spolehlivost

Toto jednoduché tvrzení platí téměř o všech japonských automobilech a zvláště o těch, které se ještě vyrábějí v Japonsku. Ceny náhradních dílů jsou oproti evropským konkurentům vyšší řádově o 20 %, vyšší je ale i jejich spolehlivost. Subaru je v tomto ohledu společně s  bezúdržbovým pohonem všech kol dobře známé. Jedinou nákladovou položkou je výměna oleje v diferenciálech. A stejně jako pohon Symmetrical AWD je spolehlivý i zbytek techniky. Pokud tedy nedojde k poškození způsobeném řidičem, lze na spolehlivosti jen vydělat. Firemní vozidla jsou většinou havarijně pojištěné, a tak ani v tomto případě nejdou vyšší ceny dílů na vrub uživatele, ale pojišťovny. Ceny pojištění se přitom nějak výrazně neliší od evropských značek.

Výrobce na levorg poskytuje záruku 5 let nebo 200 000 km a dvanáctiletou záruku na neprorezavění karoserie a tříletou záruku proti povrchové korozi. Součásti pětileté záruky je také asistenční služba s platností po celé Evropě.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada 2 ks) 5130
Brzdové desky – přední (sada) 3202
Čelní sklo (vyhřívané pod stěrači) 21 651
Přední levý světlomet LED – kompletní 25 806
Zadní skupinová svítilna – kompletní 7322
Přední nárazník - kompletní 10 747
Zadní nárazník - kompletní 9981
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 18 942
Levý přední blatník 3333

Subaru Levorg 1.6 GT
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválcový boxer pohání trvale všechna kola. Zdvihový objem 1600 cm3, výkon 125 kW při 4800–5600 1/min, točivý moment 250 Nm při 1800–4800 1/min. Samočinná, bezestupňová převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4690/1780/1485 mm, rozvor 2650 mm. Zavazadlový prostor 0,522/1,446 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1606/414 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg.
Výkony Největší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s, spotřeba paliva 8,3/6,1/6,9 l/100 km. 
CENA 759 000 Kč

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti, celková radost z řízení Jen průměrná spotřeba benzínu
Předvídavost a trakce pohonu 4x4  Absence vznětového motoru a ručně řazené převodovky
Vysoká zůstatková i užitná hodnota  

 

Galerie