Přestože crossover XV vychází ze „silniční“ imprezy, jeho zaměření a řada podvozkových komponentů je výrazně odlišná. Díky tomu si podvozek poradí i s obtížnějším terénem. Výrazně delší je i zdvih pérování, jiné jsou tlumiče i pružiny. Světlá výška podvozku se zvýšila o znatelných 70 mm! Hodnotu 220 mm mohou závidět i skutečná terénní auta. Mezi crossovery je to vůbec nejlepší hodnota a společně s neobvykle funkčním pohonem Symmetrical AWD je Subaru XV ve svém segmentu jedním z nejschopnějších aut v terénu.

Při nutných kompromisech, které mimochodem crossovery ztělesňují, je překvapující, jak se podařilo naladit podvozek jako celek. Na silnici i terénním polygonu fungoval báječně.

Lotyšská prověrka: 80% stoupání

Jak už jsme v úvodu zmínili, první představení modelu XV proběhlo v Lotyšsku, kde jsme terénní schopnosti důkladně prověřili na polygonu v bývalém vojenském prostoru. Třída crossoverů z podstaty věci staví na kompromisech mezi osobními auty a třídou SUV. Podvozek nového XV se ale na terénním polygonu choval nekompromisně. Bývalý vojenský prostor poblíž Rigy byl pro subaru v některých ohledech na hranicích limitů, většinou omezených předním nájezdovým úhlem. XV ale ze všech zkoušek nakonec vyšlo se ctí. Pohon všech kol nezklamal ani při výjezdu rampy se sklonem 35°, tedy 80 %! I místní instruktoři si tento kousek se zájmem nahrávali na video. Účinnost režimu X-Mode jsme prověřili jak v extrémních stoupáních, tak při sjíždění totálně rozbahněného kopce se sklonem 28°, tedy přes 60 %! X-Mode je velice zajímavým doplňkem stálého pohonu všech kol. Pro jeho aktivaci stačí stisknout tlačítko vedle řadicí páky.

Hned na to jsou terénní schopnosti zvýšeny o více než 15 %. Systém ideálně kombinuje řízení motoru, symetrického pohonu všech kol, samočinné převodovky a stabilizačního systému. Jeho součástí je také pomocník pro sjíždění svahů, který se aktivuje automaticky. Udržuje a velmi efektivně stabilizuje vůz při sjíždění svahu zásahy do stabilizačního systému tak, aby vyloučil přechod do nekontrolovaného bočního skluzu s rizikem převrácení. Při sjíždění svahu navíc x-mode udržuje samočinně takovou rychlost, jakou jsme dosáhli před sejmutím nohy z plynového nebo brzdového pedálu. Většinu polygonu jsme absolvovali s aktivním systémem X-Mode a všechny těžší nástrahy zvládlo XV s rezervou. Nutno poznamenat, že některé úseky polygonu byly díky teplotě kolem 0 °C zasněžené, jiné výrazně rozblácené. Adhezní podmínky tak byly velmi nízké. Všechny automobily byly přezuty do běžných zimních pneumatik, verze s motorem 1.6 používaly značku Continental, dvoulitry pak měly Bridgestone Dueler H/P 225/55 R18.

Proč je v terénu tak dobré?

Protože jsou všechny modely nyní standardně vybaveny samočinnou bezestupňovou převodovkou Lineartronic, je nová generace XV vybavena schopnější verzí stálého pohonu všech kol, který umí pracovat s daleko větším počtem vstupních informací elektronicky řízeného pohonu, než tomu bylo u verzí s ručně řazenými převodovkami.

Elektronicky řízený systém stálého pohonu zahrnuje lamelový diferenciál (MP-T) pro přenos hnací síly na kola zadní nápravy. Jednotka řízení převodovky používá základní nastavení s rozdělením točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 60 : 40. Pokud je zaznamenán prokluz předních kol, systém okamžitě zvýší točivý moment přenášený na kola zadní nápravy, aby byla zajištěna dostatečná trakce.

Mimořádně bezpečné

Nadprůměrnou bezpečnost subaru prokázalo v různých typech nárazových testů. Mezi extrémně přísné se řadí jak japonská JNCAP, kde mimochodem model XV obstál se skóre 199,7 bodů, což se v historii těchto testů zatím nikomu jinému nepodařilo, tak americká IIHSA, která je specifická nárazem do překážky s jen 20% překrytím přídě, a i zde modely XV a Impreza zaznamenaly špičkové výsledky, stejně jako v Evropě v Euro NCAP s pětihvězdičkovým výsledkem.

Vysoké bezpečnosti bylo dosaženo díky nižšímu těžišti, nové struktuře prstencového vysokopevnostního rámu lisovaného za tepla a většímu využití vysokopevnostních ocelí. Absorpci nárazové energie se tak podařilo oproti předchozímu modelu zvýšit o znatelných 40 %.

Dalším aspektem, který pomáhá posádku chránit, je nová generace technologie EyeSight. Sdružuje celou řadu bezpečnostních a asistenčních systémů a je součástí standardní výbavy každého modelu. Automobil tak mimo jiné nabízí samočinné udržování v jízdním pruhu a v kombinaci s adaptivním tempomatem dokáže samočinně brzdit, zrychlovat i řídit.

Na silnici nabídne větší boxer znatelně více zábavy

Z Lotyšska už víme, že XV je i v náročnějším terénu překvapivě agilní a zvládá toho skutečně hodně. Protože se ale většina majitelů crossoverů do skutečného terénu nikdy nepodívá, zaměřili jsme se zejména na vlastnosti v běžném silničním provozu. I zde je XV vynikající a náročné řidiče nezklame. Oproti impreze se o něco více v zatáčkách naklání, má také o 70 mm větší světlost podvozku, mezi crossovery je ale v této disciplíně mezi nejlepšími. Boční náklon nemá vliv na stabilitu jízdy a dokonce ani nesnižuje schopnost jízdní vlastnosti předvídat. Velmi dobrá je i zpětná vazba do volantu a tak i při jízdě v serpentinách na samé hraně fyzikálních zákonů nabídne XV nezvyklou porci zábavy.

Mimořádně povedenému podvozku nejlépe sekunduje atmosférický dvoulitrový boxer s přímým vstřikováním benzinu (115 kW). Verze 1,6 je slabší o znatelných 31 kW a v praxi není ani o moc úspornější. Při vysloveně defenzivní jízdě lze se slabším čtyřválcem jezdit za 7,1 l/100 km a s dvoulitrem za 7,5 l/100 km. Při svižnějším jízdním stylu se ale rozdíly smazávají. Dlouhodobá spotřeba se bude pohybovat kolem 8,3 l/100 km. U obou motorizací jsme také měřili proměřování palubních počítačů. Bylo shodné, ukazovaly o 0,3 l/100 km optimističtější hodnoty. Škoda jen, že emise vyřadily ze hry unikátní vznětový boxer.

Vyšší ceny některých dílů, kratší servisní intervaly

V oblasti TCO lze Subaru XV zařadit lehce pod průměrem. Průměrná cena jedné servisní prohlídky vyjde jen na 3800 Kč, celkový výsledek ale kazí kratší, patnáctitisícové intervaly pro výměnu motorového oleje. Servisní intervaly jsou pak předepsány po 30 000 km. To je ale obvyklé u všech japonských značek, které kvůli životnosti a spolehlivosti striktně odmítají přecházet na oleje s prodlouženými intervaly.

A jak je u japonských značek zvykem, Subaru nevyjímaje, ceny některých dílů jsou vysoké. Jsou to ale díly, které lze chránit havarijním pojištěním. Jedná se především o čelní sklo (26 200 Kč), přední světlomet LED (25 019 Kč) nebo zadní skupinovou svítilnu (6300 Kč). Většina běžných opotřebitelných dílů (brzdové kotouče, třecí segmenty, tlumiče) se pohybuje v rámci běžných zvyklostí. Subaru na každý svůj model nabízí pětiletou záruku nebo ujetí 100 000 km.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Subaru XV 2.0i)

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 115 kW při 6000 1/min, točivý moment 196  Nm při 4000 1/min. Bezestupňová převodovka CVT. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4465/1800/1615 mm, rozvor 2665 mm, světlá výška 220 mm. Zavazadlový prostor 0,385 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1439/490 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1500/480 kg.
Výkony Největší rychlost 194 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s, kombinovaná spotřeba 6,9 l/100 km.
CENA 710 000 Kč

VNITŘNÍ ROZMĚRY  (mm)

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1540/1450/1540
vzadu / b 1500/1420/1510
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1110/650
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 800/1090/440 a 1390/1090/440
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 990/930
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 300/340

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (l/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
8,9/6,5 6,1/8,1 8,3

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 58,80 %
90 000 km 3 roky 53,30 %
150 000 km 3 roky 47,05 %
210 000 km 3 roky 40,81 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 710 000 710 000 710 000 710 000

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 24 500 24 500 24 500 24 500
Havarijní pojištění2) (Kč) 63 900 63 900 63 900 63 900
Servisní prohlídky3) (Kč) 10 500 22 900 37 000 52 900
Pneuservis4) (Kč) 20 500 20 500 33 900 52 300
Pohonné hmoty5) (Kč) 83 100 249 300 415 500 581 700
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 292 520 331 570 375 945 420 250

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 499 520 717 170 955 245 1 200 050
Náklady na 1 km (Kč/km) 16,65 7,97 6,37 5,71
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (8,3 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (33,40 Kč/l) či nafty (33,70 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní schopnosti a bezpečnost Kratší servisní intervaly
Radost z jízdy Omezený výběr motorizací a převodovek
Mimořádně vysoká zůstatková hodnota Verzi 2.0i nelze koupit v základní výbavě Active
Nadprůměrný vnitřní prostor, polohovatelná zadní sedadla  

Další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Dočtete se v něm výsledky prestižní ankety Fleet Derby - Flotila roku, s odborníky rozebíráme problematiku GDPR a zhodnotili jsme i bilanci prodejů nových automobilů za rok 2018. Předplatné objednávejte ZDE

Galerie