Suzuki Swift je průkopníkem masového uplatnění mild hybridů v moderních autech. Systém pracující s napětím 12 V je ukázkou toho, co se v příštích letech dost možná pod tlakem na neustálé snižování emisí CO2 objeví v mnoha modelech dalších značek. Poměrně jednoduchou cestou totiž snižuje hodnotu udávanou pro kombinovaný cyklus o 10 %.

Miniaturní, lehký, účinný

S typickým japonským minimalismem tvoří elektrickou část hybridního pohonu elektromotor nahrazující alternátor a malý akumulátor s kapacitou 0,37 kWh pod sedadlem řidiče. Díky skromnému pojetí je tento hybrid jen o 10 kg těžší než konvenční provedení, přičemž elektromotor s výkonem 3 kW nemůže pohánět auto samostatně. Při brzdění motorem dobíjí baterii a při akceleraci naopak pomáhá spalovacímu motoru s rozjezdem. Vedlejší výhodou je možnost vypnout motor ještě za jízdy, při dojíždění na neutrál. I tak ale úspora paliva díky vypínání motoru činí podle palubního počítač zhruba litr na 1000 km.

V kombinaci s turbodmychadlem u motoru 1.0 BoosterJet má spalovací motor hned dva „pomocníky“, které usnadňují pružné zrychlování. Přínos hybridního systému se pochopitelně projevuje hlavně v městském provozu. Po sešlápnutí plynového pedálu v nízkých otáčkách hybrid od Suzuki reaguje okamžitě a intenzitou srovnatelnou se silnějším dieselem. Bez zbytečného vytáčení se přitom reálná spotřeba dá snadno udržet blízko udávaných 4,8 l/100 km. Mimo město se dá dostat i ke čtyřem litrům, skutečný výsledek je ale závislý na povaze provozu a členitosti terénu – kompaktní hybrid má zkrátka své možnosti omezené. Na dálnici se pak jeho výhody neprojevují téměř vůbec. Spotřeba při 130 km/h dosahuje 5,8 l/100 km, to je ale mnohem víc zásluhou nízké hmotnosti a dobré aerodynamiky.

Hybrid součástí standardní výbavy

Zabývat se návratností investice do hybridu nemá u swiftu význam, protože systém pojmenovaný SHVS je v kombinaci s manuální převodovkou standardní součástí nejvyšší výbavy. Příplatek proti konvenční verzi sice činí 62 400 Kč, za to ale Suzuki přidává i LED světlomety, navigaci, adaptivní tempomat, bezklíčový vstup a mnoho dalšího. Cena 392 300 Kč je konkurenceschopná, například srovnatelně dovybavená Fiesta Titanium není hybrid, má nižší výkon a přesto stojí o čtyřicet tisíc víc.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet SHVS

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený benzinový motor objemu 998 cm3 a elektromotor pohánějí přední kola. Výkon 82 kW při 5500 1/min + 2,3 kW, točivý moment 170 Nm od 2000 do 3500 1/min + 50 Nm. Pětistupňová manuální převodovka
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 3840/1735/1495 rozvor 2450 mm. Zavazadlový prostor 0,265 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 950/430 kg 
Výkony Největší rychlost 195 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Objem nádrže 37 l, akumulátor 0,37 kWh.
CENA 347 900 Kč s DPH 

 SPOTŘEBA BENZÍNU V RÁMCI TESTU (l/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
5,0/4,4 4,2/5,8 5,0 l/100 km

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 57,04 %
150 000 3 roky 50,34 %
210 000 3 roky 43,64 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Mimořádně kompaktní a lehký hybridní pohon Hybrid SHVS nepředstavuje na dálnici žádnou výhodu
Pružnost z nízkých otáček srovnatelná s turbodieselem Dostupné pouze v nejvyšší výbavě
Velmi dobrá ovladatelnost Pouze pětistupňová převodovka
Mimořádně vysoká zůstatková hodnota  

Další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Najdete v něm reportáž z odborného dne Business Academy, věnujeme se alternativním pohonům a energetice spojené s elektromobily. Nechybí ani cestování po Evropě, či technické inovace. Předplatné objednávejte ZDE