Toyota má v nabídce hned pět hybridních aut, z toho dvě SUV. Menší řada C-HR doslova válcuje konkurenci, protože je každým čtvrtým hybridem prodaným na českém trhu. Jedním z důvodů je samozřejmě cena, proti konvenční verzi 1.2 Turbo/85 kW s automatem se připlácí 30 000 Kč a spotřeba je v praxi nižší o více jak 1 l/100 km. 

Na poli hybridních pohonů je Toyota tahounem. Odvážný krok postupně nahradit hybridy všechny vznětové motorizace byl ohlášen už před vypuknutím aféry „dieselgate“ a ukazuje se trefou do černého. Kompaktní C-HR letos hlásí na českém trhu, kde se žádných znatelných subvencí nedočká, 65% podíl hybridní verze.

Na elektřinu nejvýše 3 km

C-HR není plug-in hybrid, a tak ho nelze nabíjet ze zásuvky. Přesto nechybí tlačítko EV na čistě elektrický pohon. Při dlouhodobější rekuperaci, například při jízdě v dlouhých klesáních, lze docílit plného nabití akumulátoru o kapacitě 1,3 kWh, na který lze ujet nejvýše 3 km. Při běžném provozu se ale nabití akumulátoru pohybuje většinou kolem 75 %, což reprezentuje dojezd do 2 km.

Se spotřebou nejméně 5 l/100 km

Hybridní ústrojí je v C-HR odvozeno od toho v priusu. To znamená benzinový čtyřválec 1,8 l, zde o výkonu 73 kW, ve spojení s elektromotorem o výkonu 53 kW. Maximální dostupný výkon 90 kW vzniká skládáním síly těchto motorů v bezstupňové planetové převodovce e-CVT. Toyota C-HR má ale vyšší spotřebu. Vlastně se společně s RAV4 řadí mezi nejméně úsporné hybridy toyoty. Je to logické, jde o automobily SUV, tedy s nejvyšším čelním odporem i hmotností. Budeme-li srovnávat v daném segmentu, můžeme naopak konstatovat, že jde o nejefektivnější hybridy. I přes vyšší čelní odpor je překvapivě úsporný na dálnici. Při dálniční stotřicítce si vystačí jen s 6,5 l/100 km, což v tomto segmentu odpovídá spotřebě vznětového motoru.

Skvělý podvozek, absence pohonu 4x4

Kromě možnosti krátkodobě vynutit jízdu čistě na elektřinu se hybridní systém snaží spalovací motor co nejčastěji odstavovat i v běžném hybridním režimu. To svědčí spotřebě, nicméně vezmeme-li v potaz jen průměrný systémový výkon a naopak poměrně velké jízdní odpory, je jasné, že se spalovací motor musí při akceleraci často vytáčet.

Podvozek nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti. Vynikající je ovladatelnost a schopnost pevně kopírovat povrch silnice bez odskakování nebo natřásání posádky. Jisté vedení jízdní stopy tak není na úkor komfortu. V tomto kontextu je jen škoda, že hybridní systém nenabízí vyšší výkon, ani pohon všech kol, který lze kombinovat pouze s benzinovým motorem 1.2/85 kW.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Toyota C-HR 1,8 Hybrid)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený benzinový motor a elektromotor pohánějí přední kola. Výkon 72 kW při 5200 1/min + 53 kW, točivý moment 142 Nm při 3600 1/min + 163 Nm. Systémový výkon 90 kW při 5200 1/min. Převodovka s plynule měnitelným převodem
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4340/1795/1555 rozvor 2640 mm. Zavazadlový prostor 0,377 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1455-1535/400-480 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 725/725 kg. 
Výkony Největší rychlost 170 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,0 s. Objem nádrže 43 l, akumulátor 1,3 kWh.
CENA 634 900 Kč (fleetová cena 587 283 Kč)

 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
4,7/4,8 4,6/6,3 5,1

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 53,16 %
150 000 3 roky 46,92 %
210 000 3 roky 40,69 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Slušná návratnost Jen průměrná dynamika
Spotřeba při plynulé jízdě Nízká hmotnost brzděného přívěsu (jen 725 kg)
Nízký příplatek proti konvenční verzi s automatem (+30 000 Kč)  
Vysoké zůstatkové hodnoty  

Další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Najdete v něm reportáž z odborného dne Business Academy, věnujeme se alternativním pohonům a energetice spojené s elektromobily. Nechybí ani cestování po Evropě, či technické inovace. Předplatné objednávejte ZDE