Na rozdíl od passatu, který zastupuje střední třídu, by měl arteon díky většímu rozvoru i délce patřit do vyšší střední třídy.

Na rozdíl od passatu, který zastupuje střední třídu, by měl arteon díky většímu rozvoru i délce patřit do vyšší střední třídy

Nový „superpassat“ se jmenuje Arteon a chytře se inspiruje úspěchem Audi A5 Sportback nebo Porsche Panamera – tedy koncernových aut, u kterých se zákazníci nezdráhají připlatit si, aby dostali lepší zboží. Tajemstvím úspěchu obou jmenovaných vozů je koncepce karoserie, která sice vypadá skoro jako kupé, současně ale nabízí praktičnost pětidveřového liftbacku. Arteon na to jde stejně, navíc je na rozdíl od Volkswagenu CC pětimístný, takže proti jeho praktické použitelnosti nelze mít zásadnějších námitek. Cena je stanovena chytře na půl cesty. Nejlevnější verze startuje lehce pod jedním milionem korun.

Na rozdíl od dražších stylových liftbacků má arteon motor uložený napříč, využívá totiž platformu MQB se všemi výhodami, které k tomu patří. Proti passatu se tak mohl rozvor prodloužit o 5 cm a celkovou délku natáhnout o 10 cm. To stačí Volkswagenu k tomu, aby nový model řadil do vyšší střední třídy. Při délce 4862 mm by to ještě nedávno bylo oprávněné, ale takový Opel Insignia je dnes větší... Na tom ale nesejde, podstatné totiž je, že u konkurence auto podobného střihu nenajdete.

Volkswagen Arteon 2.0 BiTDI 4Motion
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový dvojitě přeplňovaný čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1968 cm3, výkon 176 kW při 4000 1/min, točivý moment 500  Nm při 1750-25001/min. Samočinná sedmistupňová převodovka DSG.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4862/1871/1450mm, rozvor 2837 mm. Zavazadlový prostor 0,563/1,557 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1828/532 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1800/750 kg.
Výkony Největší rychlost 245 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s, spotřeba paliva město/mimo město/kombinace 7,1/5,1/5,9 l/100 km.
CENA 1 313 900 Kč s DPH

Nadmíru prostorný

Arteon má dlouhý rozvor a nízkou zaoblenou siluetu ve stylu kupé. Kromě toho ale novinka zaujme i tím, jak má „srostlá“ přední světla s lištami v masce chladiče. Rozvor 2841 mm, na milimetr shodný se superbem, svědčí o prostoru na zadních sedadlech. Zadní pasažéři si mohou hezky natáhnout nohy, jediným omezením je tedy klesající linie střechy, která vyšším jedincům ubírá prostor nad hlavou.

Přední část kabiny je dokonalým dvojčetem passatu, což může být zdroj rozpaků. V arteonu se ale sedí níž a uprostřed palubní desky se zabydlel nový multimediální systém s čistě dotykovým displejem. Kufr o objemu 563 litrů je menší než v superbu, i tak má ale velkorysý objem a přístup k němu je díky výklopné zadní stěně velmi snadný.

Zavazadlový prostor je skvěle přístupný díky rozměrnému zadnímu víku, které se vyklápí stejně, jako u liftbacku.

Zavazadlový prostor je skvěle přístupný díky rozměrnému zadnímu víku, které se vyklápí stejně, jako u liftbacku

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1550/1450/1560
vzadu 1510/1400/1530
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1100/740
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 1150/1000/500 a 1760/1000/500
Prostor nad předním/zadním sedákem 1000/890
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 330/340

Pod kapotou žádné překvapení

Nabídka motorů skýtá dvě novinky, základní benzinový motor 1.5 TSI Evo o výkonu 110 kW a benzinový dvoulitr se 140 kW, který se dosud nabízel jen v Audi A3. Stejné výkony, tedy 110 a 140 kW, nabídne i motor 2.0 TDI, vrcholem řady je pak dvojitě přeplňované 2.0 TDI se 176 kW a benzinový 2.0 TSI o výkonu 206 kW. Paleta silnějších motorů tedy již žádná překvapení neskýtá. Všechny pohonné jednotky jsou k dispozici se sedmistupňovým automatem DSG, slabší verze nabízí i šestistupňový manuál.

Ke dvěma nejsilnějším motorům se standardně dodává adaptivní podvozek DCC (jinak za příplatek). Novinkou mezi volkswageny je jeho o 5 mm snížená verze DCC R, která k obvyklým jízdním režimům Comfort, Normal a Sport přidává ještě Comfort+ a Sport+.

 

Rekordně dlouhý servisní interval

Volkswagen láká na nízké provozní náklady, vyjádřené především rekordně dlouhým servisním intervalem 3 roky/60 000 km, avšak tradičně s výměnou oleje nejpozději po 30 000 km (podle ukazatele životnosti oleje). Zredukování běžné údržby na pouhé výměny oleje je vstřícným krokem směrem k firemním fleetům, v nichž arteon pravděpodobně nezažije více než jednu kompletní inspekční prohlídku. Arteon TDI budou ale mezitím vyžadovat pozornost kvůli dolévání AdBlue – SCR katalyzátor mají všechny naftové verze bez rozdílu a Volkswagen udává, že zásoba 13 litrů má vystačit na 9000 km. Naštěstí se otvor pro doplňování neskrývá uvnitř auta, ale pod společným víčkem s hrdlem palivové nádrže.

Díky dlouhým servisním intervalům zaplatí majitel auta po ujetí 210 000 km za pravidelný servis pouze 48 000 Kč. Výměna rozvodů je u tohoto mimořádně výkonné dieselu zkrácena na 120 000 km. Příslušná servisní prohlídka se tak prodraží o 7590 Kč. Kromě řemene (2755 Kč) se dále mění jen napínací kladka (1523 Kč). Práce vyjde na 3312 Kč.

 

Drahé díly?

Na první pohled budí ceny běžných náhradních dílů rozpaky a oproti passatu jsou některé položky násobně dražší. Při podrobnějším zkoumání ale zjistíme, že vyšší ceny dílů vycházejí dráž především díky nadstandardně bohaté základní výbavě. Řeč je například o vysoké ceně za přední světlomet nebo zadní svítilnu, které pracují výhradně s technologií LED. Stačí nedobrzdit za automobilem před vámi a nový pár světlometů vyjde na téměř 60 000 korun. Za dražší lze tedy dále považovat již zmiňovanou zadní skupinovou svítilnu LED (12 526 Kč), nebo vnější zpětné zrcátko (17 970 Kč za komplet - pouzdro, kryt, sklo, snímač slepého úhlu). Levný není ani přední nárazník, který se díky tvarově komplikované přídi skládá z celé řady doplňkových náhradních dílů (spojler, maska chladiče, kryt s vodicím dílem) a tak se netřeba divit ceně téměř 21 000 Kč. Ostatní díly se pak blíží cenám u passatu. Jde především o brzdové komponenty nebo systém pohonu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 8552
Brzdové desky – přední (sada) 3510
Čelní sklo 13 799
Přední levý světlomet LED – kompletní 28 301
Zadní skupinová svítilna – kompletní 12 526
Přední nárazník - kompletní  20 898
Zadní nárazník - kompletní 20 783
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 17 967
Levý přední blatník 6792

Vyšší cena, nadprůměrná výbava

Relativně vysokou základní cenu 949 900 Kč arteon vynahrazuje rozsáhlou standardní výbavou. Samozřejmostí jsou LED světlomety (ostatně design přídě by bez nich vůbec neplnil záměr tvůrců), ale také parkovací senzory vzadu i vpředu, třízónová klimatizace nebo 17palcová kola (maximální rozměr je 20 palců). Z asistenčních systémů jsou standardem adaptivní tempomat fungující do rychlosti 210 km/h a systém pro udržování v jízdním pruhu Lane Assist. Systém měření tlaku v pneumatikách má i arteon zatím nepřímý, což šetří náklady na pořízení druhé sady drahých ventilků pro zimní kola.

Škoda, že palubní deska je s passatem shodná

Jezdí báječně

Samotnou stránkou je potěšení z jízdy. Díky adaptivnímu podvozku dokáže být zmáčknutím tlačítka nadmíru komfortní, nebo příjemně tuhý a sportovní a z míry ho nevyvede ani razantní jízda po rozbité vozovce na hraně fyzikálních zákonů.

Tlumicí charakteristika a pérování pracuje v nadprůměrně velkém rozsahu a tak se bez problémů přizpůsobí náladě řidiče, nebo posádky. I když na náš vkus je pérování zbytečně posunuto do komfortu. V maximálně komfortním režimu je arteon až zbytečně houpavý a měkký a při jízdě po českých silnicích prakticky nepoužitelný. Pro běžné ježdění včetně jízd po rozbitých okreskách nám vyhovovalo sportovnější tlumení. Proto jsme si v individuálním menu navolili vlastní naladění auta, včetně řazení a řízení, které je mimochodem velmi povedené. Je progresivní, citlivé s dobrou zpětnou vazbou do volantu a z krajních rejdů stačí pouhé dvě otáčky volantu. Podvozek a řízení pak při vhodném nastavení dává úspěšně zapomenout i na vyšší pohotovostní hmotnosttéměř pětimetrového auta.

 

Výkon mu sluší

Vyzkoušet jsme mohli jak zážehový dvoulitr TSI s 206 kW, tak vznětové motory 2.0 TDI. Benzinový arteonu sedí o chlup víc. Má rychlou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu a ve všech režimech propůjčuje více temperamentu. Podvozku svědčí i nižší hmotnost. Ze vznětových motorů si největší pochvalu zaslouží dvojitě přeplňovaný dvoulitr nabízející 176 kW. Je příkladně kultivovaný, pružný a lze s ním jezdit velmi ekonomicky. Dlouhodobou spotřebu lze bez obav udržet hluboko pod 7 l/100 km. A to je vynikající výsledek s ohledem na hmotnost vozu, nadprůměrný výkon a skutečnost, že tato motorizace je k dispozici výhradně s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,2/5,3 4,9/6,2 6,5

Volkswagen Arteon 2.0 BiTDI 4Motion
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI AUTOVISTA CZECH

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 56,11 %
90 000 km 3 roky 51,64 %
150 000 km 3 roky 45,86 %
210 000 km 3 roky 40,10 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Výrazný design Vyšší cena výkonnějších motorizací
Jízdní vlastnosti, radost z jízdy Cena některých náhradních dílů
Vysoký rozsah adaptivního podvozku  

 

Galerie