Po úspěšném zavedení elektrického pohonu do osobních automobilů se automobilky rozhodly jej využít také v užitkových vozech. Volkswagen ještě letos nabídne model e-Crafter s motorem o výkonu 100 kW a dojezdem 170 kilometrů.

S loňským uvedením nové generace Crafteru slaví automobilka značný úspěch. V letošním roce plánovala dosáhnout přibližně 66 000 vyrobených kusů, zájem o nový crafter však předčil očekávání a již nyní sjelo z výrobních linek na 80 000 kusů. Není proto divu, že si tento model zvolila při vstupu do nové éry a nulovými emisemi. Elektrický pohon je doménou osobních automobilů a v segmentu užitkových vozidel je spíše výjimkou. Automobilka však reaguje na nové trendy v duchu snižování zátěže ovzduší a zavádění bezemisních zón v řadě evropských metropolí. Rozvážkové společnosti a logistické firmy však musejí být schopné dodávat zboží po celém městě.

Nový e-crafter bude v České republice k dostání už na konci tohoto roku s odhadovanou cenou 1,7 mil. Kč bez DPH. K dispozici bude pouze v jediném provedení, a to dodávka se středním rozvorem, délkou i výškou označenou H3. V této konfiguraci měří 5986 mm na délku, 2040 mm na šířku a 2590 mm na výšku. Díky rozvoru 2590 mm má nákladový prostor objem 10,7 m3 s celkovou hmotností 970 až 1720 kilogramů v závislosti na verzi.

Vývoj modelu e-Crafter probíhal souběžně s verzemi poháněnými motory TDI Euro 6. Konstrukce přitom byla od počátku uzpůsobena pro použití elektromotoru. Bateriový set s kapacitou 35,8 kWh je umístěn pod podlahou, přičemž platforma je stejná jako u verze se zadním náhonem. Ve srovnání s předním náhonem je podlaha o 10 cm vyšší, což je u e-crafteru kompenzováno provedením H3. Nákladový prostor je vysoký 1861 mm s šířkou mezi podběhy 1380 mm.

Určeno pro náročnou klientelu

O tom, že nový e-crafter míří na náročnější klientelu, svědčí bohatá základní výbava. Ta zahrnuje parkovací senzory s funkcí ochrany bočních stěn, couvací kameru, multimediální zařízení s navigací a LED světlomety. Z bezpečnostních prvků jmenujme protikolizní asistent a multikolizní brzdu, která slaví premiéru v segmentu užitkových vozidel.

Čím dál více se myslí na pohodlí řidiče, který ve voze tráví většinu pracovní doby. Standardně dodávaná sedadla mají široké možnosti nastavení a speciální ergonomický tvar s certifikací společnosti AGR. Připlácet se nemusí ani za automatickou klimatizaci, vyhřívání sedadel a vyhřívání čelního skla. Jde tak prakticky o plně vybavený vůz.

80 % kapacity za 45 minut

K pohonu slouží elektromotor EEM85 s výkonem 100 kW a točivým momentem 250 Nm. Spojený je s jednostupňovou převodovkou EQ290 přenášející sílu na přední kola. Elektromotor, převodovka a diferenciál tvoří kompaktní modul, který je vyráběn v závodě Kassel. Důležitým prvkem soustavy je výkonná elektronika regulující toky elektrické energie mezi elektromobilem a akumulátory.

Nový e-crafter má již v základní výbavě možnost nabíjení rychlodobíjecí stanicí CCS s výkonem 40 kW. V takovém případě lze získat 80 % kapacity baterie za 45 minut. K nabíjení lze použít také nástěnnou nabíječku se střídavým proudem o výkonu 7,2 kW. V tomto případě se akumulátory nabijí na 100 procent kapacity během 5 hodin a 20 minut.  V případě dobíjení proudem 2,3 kW se 100 % kapacity obnoví za 17 hodin. Automobilka udává na jedno nabití dojezd až 170 kilometrů, v rámci testovacích jízd jsme ale ujeli o 30 kilometrů méně.

Testováno na lidech

Před uvedením modelu e-Crafter spolupracovala automobilka s více než 1500 zákazníky, od nichž získala na 210 000 provozních profilů. Po zpracování analýzy vyšlo najevo, že 55 % uživatelů najede s vozem 70 až 170 km denně, s průměrným zatížením 875 kg. Jejich vozy jezdí 6 dní v týdnu v devítihodinných směnách. Až 90 % společností má stálé parkovací plochy a také za vůz odpovídá jeden řidič. Mezi nejužívanější palubní zařízení patří rádio následované klimatizací a dobíjení zařízení pomocí USB portu. Aktuálně je do programu zařazeno 25 velkých společností z různých evropských zemí, které zařadily do svého vozového parku 38 předsériových vozidel.

Průzkum se zabýval také dostupnou dobíjecí infrastrukturou. Velmi dobré podmínky pro dobíjení má 47 % společností, zhoršená dostupnost by provázela 33 % uživatelů a zbylých 20 % má jen omezené možnosti dobíjení.

Na co se můžeme těšit?

Do roku 2021 představí automobilka facelift crafteru, který přinese nejen nové technologie, ale také zařazení elektrického pohonu pro všechny jeho verze včetně valníku a podvozku pro individuální nástavby. Vekou změnou bude také nový bateriový set umožňující dojezd 400 kilometrů. Zajímavostí také je, že všechny vozy budou mít stejnou konstrukci nezávisle na maximální povolené hmotnosti. Rozdíl tak bude jen v příslušné homologaci.

Spotřeba je atraktivní, s výjimkou dálnice…

V rámci evropské premiéry jsme měli možnost nový e-crafter otestovat na třech předem připravených trasách vedoucích středem i okrajem Hamburku. Zajímavá byla možnost srovnání jízdy s prázdným vozem a nákladem o hmotnosti 400 kilogramů.

Už první kilometry ukázaly, že e-crafter má velmi dobře naladěný podvozek schopný pohlcovat nerovnosti i bez nákladu. Svou zásluhu na tom má vhodně umístěný bateriový set s hmotností 400 kilogramů. K vysokému cestovnímu komfortu přispívá ergonomické sedadlo řidiče s širokou možností nastavení. V tomto ohledu se pozice řidiče v rámci možností přiblížila osobním vozům.

V rámci vysokého stupně bezpečnosti se e-crafter rozjede pouze v případě, že má řidič zapnutý bezpečnostní pás a všechny dveře jsou zavřené. V opačném případě zůstane vůz stát a řidič musí vše znovu zkontrolovat, jelikož signalizace nezobrazí, kde je problém.

Ve srovnání s tradičními motorizacemi má e-crafter tuhý chod plynového pedálu, což umožňuje lépe pracovat s mírou rekuperace. S její pomocí lze efektivně snižovat rychlost, což výrazně prodlužuje interval výměny brzdových kotoučů i destiček. Stejně jako ostatní elektromobily, umí e-crafter rychle vyrazit z křižovatky i pružně akcelerovat až do maximální rychlosti omezené na 90 km/h.

Automobilka udává průměrnou spotřebu energie 21,5 kWh/100 km, což je ekvivalentem spotřeby 2,1 l/100 km nafty. Na zkušební trase v délce přibližně 20 kilometrů kolem Hamburku jsme s prázdným vozem dosáhli spotřeby 19,5 kWh. Ve druhém kole jsme vyrazili do centra města s nákladem o hmotnosti 400 kilogramů. Při podobné délce okruhu se spotřeba zastavila na 21,2 kWh. Dálniční provoz je ale pro elektrickou dodávku smrtící a tak se kombinovaná spotřeba nakonec vyhoupla na 25,9 kWh/100 km.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Volkswagen e-Crafter)

Motor, převodovka Vpředu uložený elektromotor pohání přední kola. Výkon 100 kW, točivý moment 290 Nm. Bezestupňová převodovka
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5986/2040/2590 mm, rozvor 3640 mm. Zavazadlový prostor 10,7 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2530/970kg 
Výkony Největší rychlost 90 km/h, kapacita akumulátorů 35,8 kWh.
CENA 1 700 000 Kš s DPH (předpokládaná cena při vstupu na trh)

 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
18,0/19,5 nesměřeno/nezměřeno 25,9

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 41,5% - předpoklad
150 000 3 roky není k dispozici
210 000 3 roky není k dispozici

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Kultivovaný chod soustavy Vyšší pořizovací cena
Bohatá výbava Nižší kapacita akumulátorů omezuje využití zejména pro městský provoz
Zátah elektromotoru Kratší dojezd
Rychlé nabíjení  
Nízké náklady na servis a palivo  

Další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.

Dočtete se v něm výsledky prestižní ankety Fleet Derby - Flotila roku, s odborníky rozebíráme problematiku GDPR a zhodnotili jsme i bilanci prodejů nových automobilů za rok 2018. Předplatné objednávejte ZDE