Modernizace dálnice D1 probíhá podle stanoveného harmonogramu a bude letos pokračovat až v devíti úsecích. Cílem je dokončit práce do roku 2020 tak, aby se pro řidiče náročné období stavebních prací neprotahovalo. Ministr dopravy Dan Ťok to řekl při dnešní kontrole prací na modernizaci D1, které se zúčastnil spolu s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou.

Vzhledem k rozsahu prací se za běžného provozu staví v podstatě nová dálnice. Může za to odkládání  modernizace v minulosti a také neschopnost vybudovat alternativu v podobě dálnice D35 z Hradce Králové do Olomouce.

Plnění harmonogramu modernizace bohužel není jen v rukou resortu dopravy, ale vstupují do něj opakovaně i stížnosti, které bez ohledu na svůj obsah, zdržují vydání stavebních povolení. Na D1 se opakuje stav, kdy po získání stavebního povolení jej Děti Země opět odvolají a zpochybní všechny posudky. Tím pádem s velkou radostí celou stavbu posouvají o půl roku nebo o rok. I přesto se letos bude pracovat na sedmi až devíti úsecích modernizace. Tři nové úseky budou na konci stavební sezóny dokončeny.


Pro modernizaci D1 nadále platí, že silničáři udržují dopravu vždy ve čtyřech zúžených pruzích tak, aby omezení dopravu co nejméně komplikovala. Zúžení do jednoho pruhu v jednom jízdním pásu se nedá vyhnout pouze při vyznačení uzavírky a instalaci provizorních svodidel. Tuto kritickou dobu se letos podařilo výrazně zkrátit na čas kolem 55 hodin. Tím pádem se přeznačení provádí mimo špičku a nevytváří se kvůli němu kolony. 
Tento rok se Ministerstvo dopravy společně s Ředitelstvím silnic a dálnic zaměřuje zejména na kvalitní informování řidičů ohledně uzavírek a ztížených průjezdních podmínek. Před každým omezením jsou umístěny mobilní informační tabule varující před modernizovaným úsekem.


Na celé D1 mezi Prahou a Brnem je navíc 30 pevných infotabulí, které řidiče upozorňují na to, v jakém kilometru je omezení a jestli se zde tvoří kolona, případně jak je dlouhá. Letos poprvé bude také nasazeno tzv. plovoucí vozidlo, které se bude pohybovat vždy na konci kolony, aby varovalo řidiče, pilotně začne toto vozidlo fungovat na úseku modernizace č. 22 u Velké Bíteše. Pokud bude opatření úspěšné, počet plovoucích vozidel se rozšíří.
Ministerstvo dopravy zároveň zvažuje zakázat kamionům předjíždění za uzavírkou, protože tímto předjížděním zvyšují riziko nebezpečných manévrů za zúžením a prodlužují kolony. Centrum dopravního výzkumu proto zpracovává analýzu provozu za uzavírkou. Pokud se potvrdí, že je zákaz předjíždění nákladních vozidel za zúžením opodstatněný, bude ještě v letošní sezóně zaveden.
Piráty silnic na modernizované dálnici D1 postihuje úsekové měření rychlosti mezi exity 49 Psáře a 56 Soutice. Dopravně bezpečnostní akce má za cíl plynulejší provoz, méně nehod a nebezpečných situací. Detekční kamery se loni osvědčily u Brna, kde v souvislosti s jejich nasazením poklesla nehodovost v měřeném úseku. Výzvu k zaplacení tisícikorunové pokuty dostalo zhruba 150 tisíc řidičů, tedy pouze tři procenta projíždějících vozidel. „Nejen z těchto čísel, ale i z reakcí, které mám od řidičů, se ukazuje, že tam, kde se měří, se jezdí klidněji, plynuleji a bezpečněji,“ řekl ministr Ťok.


Měřit rychlost se má také na D1 u Jihlavy, Velkého Meziříčí a Humpolce. Další nasazení detekčních kamer nyní závisí na dokončení otevřené soutěže na měřící sady, kterou vypsalo Ředitelství silnic a dálnic. Po dokončení této veřejné zakázky by se mohly kamery během roku nasadit na další čtyři místa.

Zdroj: Ministerstvo dopravy