Třída crossoverů a SUV hýbe i automobilovým byznysem. I zde platí, kdo chvíli stál, už stojí opodál. Kdo SUV mít nebude, neobstojí. Automobilky proto mění plány za pochodu. I Škoda Auto či SEAT spouštějí ofenzivu automobilů SUV tak, aby do dvou let měly na trhu tři různě velká auta. Není bez zajímavosti, že se třída SUV stále častěji prosazuje i ve vozových parcích. Ještě před dvěma třemi lety Car Policy razantně automobily SUV zakazovala, dnes jsou její součástí. S výběrem nového služebního SUV tak nemá problém především střední či vyšší management firem. Je to dáno jednak stále klesající cenou těchto univerzálních sportovně-užitkových automobilů, ale i rozumnými provozními náklady, které se ve srovnání s klasickými sedany díky moderní technice výrazněji neliší. O prodejích, reexportech i novinkách jsme si povídali s ředitelem značky SEAT Alešem Novákem.

Aleš Novák, ředitel značky SEAT

Proč se třídě SUV podle vás tak daří?

Automobily SUV mají od každého něco. Jsou prostorné, nabízejí většinou možnost pohonu všech kol, poradí si i s těžšími přívěsy a díky stále lepším jízdním vlastnostem dokáží být při řízení i zábavné. Tato třída dokáže navíc patřičně reprezentovat svého majitele nebo firmu a pro řadu z nás navíc ztělesňuje ideální kompromis mezi rodinným a služebním vozem.

Nové automobily SUV jsou navíc cenově stále dostupnější a nadprůměrně vysoká poptávka po tomto segmentu je i mezi ojetinami. To výrazně navyšuje zůstatkové hodnoty. Segment SUV má tyto hodnoty rekordně vysoké, přitom až tolik nezáleží na značce. V jiných třídách hraje značka vozu daleko významnější roli.

 

Oživení prodejů přinesl v minulých letech především nový leon. Jaké ambice máte letos?

Rádi bychom udrželi podobný růst i v letošním roce. A díky modelové ofenzivě jsem přesvědčený, že se nám to podaří. Prodeje jistě podpoří povedená modernizace leonu i nová ateca, která se těší skutečně velké poptávce. Prodeje jistě stihne pozitivně ovlivnit i pátá generace ibizy, která se začne prodávat v létě.

Pátá generace ibizy je v řadě ohledů přelomová. V koncernu VW je prvním modelem stojícím na zcela nové platformě pro malá auta.

Pátá generace ibizy je v řadě ohledů přelomová. V koncernu VW je prvním modelem stojícím na zcela nové platformě pro malá auta.

A kdy se dočkáme dalších vašich SUV?

Crossover Arona dorazí na konci letošního roku. Jde o náš nejmenší sportovně užitkový automobil. Naopak největší SUV by mělo dorazit ve druhé polovině příštího roku.

 

Od roku 2015 se pohybujete mezi deseti nejlepšími importéry. Loni jste prodali 7406 automobilů. Překvapilo mě, že přes 6000 jich bylo prodáno jako firemní…

Flotilové prodeje jsou vždy zavádějící. Jistě by bylo zajímavé, kdyby statistiky evidovaly skutečná čísla. Ale do firemních registrací spadají i automobily prodané na IČO třeba osobám samostatně výdělečně činným. Úspěšně prodáváme automobily i tzv. „cílovým“ skupinám jako například lékařům, právníkům nebo novinářům atd. A zde určitě nelze tvrdit, že jsou to firemní registrace.

 

Někteří vám vyčítají reexporty. Co byste jim vzkázal?

Reexporty jsou a budou součástí každého automobilového trhu. Mají nemalý podíl na prodejích na mnoha evropských trzích. Nelze přece zasahovat do obchodních praktik prodejců a říkat jim, jaké auto mají komu prodat. Když mají zákazníka, své předváděcí auto zkrátka prodají a neřeší, zda je z Čech nebo Rakouska. Navíc řada českých prodejců, hlavně těch, kteří sídlí blízko hranic, má mnoho zákazníků „přes čáru“, kteří využívají i nižší ceny aut a servisu. A je také pravda, že hromadné exportování automobilů mimo ČR je způsobeno nízkou cenovou hladinou, a tak mohou čeští dealeři v zahraničí prodat automobil s vyšším ziskem, což navíc v uplynulých letech umocňovaly měnové intervence České národní banky. Pokud dealeři dodržují pravidla pro prodej do zahraničí, bránit jim v tom určitě nebudeme. Na druhou stranu je třeba říci, že pro nás tento prodejní kanál byl vždy jistou „berličkou“. Soustředíme se primárně na český trh.

 

Zemní plyn se ve firmách chytl. Jak byste hodnotil celkové prodeje?

Vznětové motory jsou nyní na limitu. Další emisní norma Euro 7, která začne platit v roce 2020, diesely ještě více prodraží. CNG tak má budoucnost i velký potenciál výrazněji se prosadit ve firemních flotilách. Snížení nákladů na provoz je enormní a vznětové motory při podobné pořizovací ceně nemohou v tomto ohledu konkurovat. Navíc jsou dražší. Cena plynového Leonu TGI je oproti srovnatelné vznětové verzi 1.6 TDI/85 kW o 5000 korun nižší (498 900 Kč).

Prodeje Leonu TGI postupně stoupají, nicméně zájem je spíš nárazový. Trh se stále potýká s řadou předsudků. Přechod na CNG může řada zaměstnanců brát jako méně komfortní především kvůli omezené síti plnicích stanic a častějšímu a možná i méně obvyklému tankování. Pokud ale vyzpovídáte ty flotilové manažery, kteří automobily na CNG provozují, potvrdí vám, že výrazná ekonomická výhodnost válcuje drobné nedostatky. Současná síť 150 plnicích stanic na CNG je už pro běžné ježdění po republice dostačující. Dnes existuje řada mobilních aplikací, které vás k nejbližší plnicí stanici dovedou. Stačí jen na tankování myslet s předstihem. Odlišnosti musí být zároveň podchyceny v Car Policy, která řidiče musí motivovat, aby na benzin jezdili minimálně.

Podle mého názoru se navíc trh ještě učí specifické plynové pohony nabízet. Prodejci i leasingové společnosti nepoužívají dostatečné argumenty, které by vedly ke změně myšlení a odklonu od zavedených vznětových motorů.

 

Objeví se pohon na CNG i v jiných modelech než v leonu?

Leon je v tomto segmentu z hlediska firemních prodejů nejdůležitějším modelem. Je ale fajn, že se brzy pohon na CNG objeví i v nové ibize, kde bude mít svou premiéru přeplňovaný tříválec 1.0 TSI. A je pravděpodobné, že se dočkáme i třetího motoru, dvoulitrového čtyřválce, který je zatím k dispozici v Audi A4 a A5 Sportback. Výkon 125 kW je dostatečný i pro větší a těžší modely. Slušel by i leonu, který by znatelně získal na temperamentu.

Leon Cupra dostal pohon všech kol a 300 koní

Leon Cupra dostal pohon všech kol a 300 koní

Budete měnit vaši dosavadní flotilovou strategii?

Výrazných změn není potřeba. Jsem rád, že se značce daří i v této velmi důležité oblasti prodejů. Flotiloví zákazníci jsou pro každou značku velice důležití. Chceme se výrazně zaměřit především na malé a střední firmy, ve kterých je stále velký potenciál. Jak ukazuje praxe, naše značka je atraktivní pro společnosti, které se chtějí odlišit, které se orientují více na design nebo mají specifickou klientelu. A těší nás, že jim brzy můžeme nabídnout řadu zcela nových modelů, což významně posílí image naší značky.

 

Počítáte se změnami v rámci dealerské sítě?

Naše značka má celkem 19 dealerů se servisní i prodejní smlouvou. Rádi bychom tento počet postupně navýšili až na 22 partnerů. Velký počet zákazníků máme tradičně v Libereckém kraji a právě zde máme dealerskou síť poddimenzovanou. Aktuálně se tak snažíme o navýšení partnerů především v tomto regionu, dále pak v Táboře a ve Zlínském kraji.