Mercedes-Benz dával od začátku roku jasně najevo, že se chce v celkových prodejích po jedenácti letech dostat před BMW. Titul nejprodávanější luxusní značky trojcípá hvězda nakonec skutečně získala, a to s výsledkem 2 083 888 aut předaných zákazníkům. Na toto číslo nebyl žádný z konkurentů schopen reagovat, prodeje Mercedesu totiž loni rostly nejrychleji z luxusní trojky, a to o mohutných 11 %. Výsledkem byly nejvyšší prodeje v historii značky, navíc svoje konkurenty stuttgartská značka významně přeskočila. Druhé BMW hlásí 2 003 359 prodaných vozů, zatímco Audi předalo zákazníkům 1 871 350 automobilů.

 

Jiří Šubrt, flotilový manažer společnosti Mercedes-Benz ČRS Jiřím Šubrtem, flotilovým manažerem společnosti Mercedes-Benz Česká republika, jsme si zajímavě popovídali. Podle něho je za mimořádným úspěchem především neustále se rozšiřující nabídka modelů, což například v Evropě generovalo nárůst prodejů o 12,4 %.

 

Jak byste z hlediska prodejů a tržního podílu hodnotil loňský rok?

Rok 2016 byl pro značku Mercedes-Benz mimořádně úspěšný. Jasným dokladem našeho úspěchu je fakt, že jsme se skokem dostali ze 3. místa na 1. místo na trhu prémiových vozidel v ČR (mezi německým trojlístkem MB/BMW/Audi). Skvělý výsledek jsme zaznamenali nejen v prémiovém segmentu, neboť značka Mercedes-Benz se dokonce zařadila mezi deset nejprodávanějších na celkovém trhu.

 

Největšího růstu se vaše značka dočkala v listopadu, kdy zaregistrovala 753 automobilů, což je meziroční růst o 64 %! Je to zároveň rekordní nárůst prodejů mezi nejlepšími dvaceti značkami. Co podle vás bylo příčinou tohoto mimořádného úspěchu?

Listopadový rekord, který zmiňujete, je pouze dalším dokladem našeho celoročního úspěchu na trhu. Důvodů je hned několik. Především má naše značka aktuálně velmi mladou modelovou nabídku. Ve všech klíčových modelových řadách nabízíme velmi úspěšné produkty a nemáme v nabídce prakticky žádné slabé místo. Dalším důvodem je, že se stále více zákazníků zajímá o naši značku jako o možná budoucí firemní vozidla. Tak tomu dříve nebylo, dnes se Mercedes, i díky příznivým provozním nákladům, stále více objevuje na potenciálním nákupním seznamu firem. K prodejním úspěchům Mercedesu přispívá jistě i velmi stabilní autorizovaná prodejní síť. Již několik let provozujeme také fleetová centra, kde při nákupu vozidel do firemních flotil pomáhají speciálně školení prodejci.

Prodeje rostly i mezi flotilovými zákazníky?

Prodeje firemním zákazníkům byly hnacím motorem našeho úspěchu na trhu v roce 2016. Nárůst prodeje flotilovým zákazníkům byl rychlejší než celkový růst prodeje.

 

Jaké modely jsou prodejně nejúspěšnější?

Nespornou výhodou našeho modelového mixu je fakt, že dobře neprodáváme jen jeden nebo dva modely, ale že v rámci naší modelové řady je cca sedm až osm modelů, které se prodávají téměř stejně dobře! Je to celá základní modelová paleta A, B, C, E, S plus SUV řady GLA, GLC, GLE a GLS. Kromě toho má Mercedes také celou řadu sportovních modelů (tzv. dream cars), mezi něž patří roadstery, kupé, kabriolety, SUV, třída G, modely AMG atd. I když tyto modely tvoří menší část počtu prodaných vozů, jsou pro nás velmi důležitou součástí nabídky. To už se ale nebavíme o typicky firemních vozidlech.

 

Zvyšují se prodeje verzí s pohonem všech kol?

Verze s pohonem všech kol (u Mercedesu značíme 4MATIC) jsou stále více žádané a jsou nyní k dispozici pro téměř všechny modelové řady.

4MATIC je sériovou výbavou téměř všech modelů SUV a je dostupný i pro všechny tradiční limuzíny i kombi

4MATIC je sériovou výbavou téměř všech modelů SUV a je dostupný i pro všechny tradiční limuzíny i kombi

Je bezpečnost automobilu jedním z hlavních kritérií flotilových zákazníků?

S potěšením mohu říci, že bezpečnost se stává stále důležitějším kritériem pro výběr firemního vozidla. Tak by to mělo být! Pro mě je firemní vozidlo především bezpečné, neboť jde o zdraví a možná i životy zaměstnanců firem, tedy jejich největšího kapitálu. I v oblasti bezpečnosti má Mercedes-Benz co nabídnout. Naše bezpečnostní výbava patří mezi vůbec nejlepší u sériově vyráběných automobilů. Mercedes má dlouhou historii ve vývoji bezpečnostních prvků, mnoho dnes již standardních a osvědčených bezpečnostních prvků vyvinul právě Mercedes. Dnes se soustřeďujeme zejména na elektronické prvky bezpečnosti a asistenty řízení.

 

Předloni jste začali nabízet zajímavý on-line systém Mercedes connect me. V jakých modelech je nyní k dispozici? 

Systém je nyní k dispozici u všech našich modelů. Jedná se o sofistikovaný systém propojení dat o vozidle s vaším PC, chytrým telefonem či jiným zařízením. Již dnes můžete pomocí Mercedes connect me zjistit na dálku, zda máte např. správně nahuštěné pneumatiky či zda jsou v pořádku další parametry (brzdová kapalina, ostřikovače, stav nádrže/dojezd a další). Prostřednictvím modulu connect me můžete také zjistit, kde se vaše vozidlo momentálně nachází, můžete ho na dálku odemknout/uzamknout, což se může v některých situacích hodit. Modul connect me je dále rozvíjen a brzy budeme schopni nabídnout systém správy vozového parku MB včetně knihy jízd a dalších služeb, které jsou dnes většinou realizovány externími dodavateli.

 

Dokáže systém connect me diagnostikovat závadu?

V případě poruchy umí naše servisní středisko přečíst na dálku chybová hlášení a zjistit aktuální stav vozidla. Systém umí nejen diagnostikovat závadu, ale např. u opotřebitelných dílů umí uživatele vozu dopředu informovat, že opotřebení brzy dosáhne mezních hodnot. Systém zároveň dokáže nabídnout včasnou výměnu dílu elektronickým sjednáním termínu opravy u konkrétního autorizovaného opravce.

 

Jak si vedou vaše modely z pohledu servisních nákladů?

Již delší dobu hovoříme o tom, že servisní náklady u našich vozidel jsou velmi příznivé. Dosahujeme toho pomocí integrovaného servisního paketu, který je k dispozici pro všechny naše modely a flotilové zákazníky a také prostřednictvím přesně kalkulovaných servisních nákladů prostřednictvím našich servisních smluv. Všechny cenové a časové údaje v těchto kalkulacích pocházejí přímo od Mercedesu, který je schopen nejlépe vyčíslit náklady na údržbu a servis. V poslední době často uplatňujeme i naše servisní smlouvy na pneuservis, kde nabízíme zákazníkům kompletní výměnu letní/zimní pneu včetně uskladnění, a to v prémiové pneu kvalitě, která odpovídá naší značce.

 

Vaše značka představuje ofenzivu plug-in hybridů. Počítá se, že plug-in hybridy časem zcela nahradí vznětové motorizace?

Aktuálně máme v portfoliu osm modelů s plug-in hybridním pohonem! To samo hovoří o tom, za jak podstatný druh pohonu Mercedes plug-in hybridy považuje. O tom, jak rychle to bude znamenat konec vznětové motorizace, se vedou debaty. Osobně mám za to, že ještě nějakých pár let budeme typický zvuk vznětového motoru zpod kapot mercedesů slyšet. Ale samozřejmě pravdou je, že pokud bude tlak na emise CO2 pokračovat, u dieselových motorů bude brzy dosaženo technických, cenových a výrobních limitů, za kterými už nebudou dieselové motory rentabilní.

Jaké druhy pohonu považuje Mercedes v blízké budoucnosti za perspektivní?

Pokud je mi známo, Mercedes se do budoucna soustředí zejména na elektrický pohon (v první fázi ještě kombinovaný se spalovacím motorem, tzv. plug-in hybridy) a také na technologii vodíkového pohonu. Ve standardní nabídce máme kromě plug-in hybridů i první elektromobily. V reálném provozu jsou již několik let prověřována i vozidla poháněná vodíkem.