Zručný asistent v krátké době odstraní sníh ze skel vozidla, odbourá opětovné zamrznutí a navodí příjemnou teplotu v jeho interiéru. Zároveň předehřívá motor, oproti studenému startu tak emise škodlivin snižuje až na polovinu. Šetří životní prostředí, motor vašeho vozu i peněženku samotnou.

Přívětivé klima nabízí i nezávislá topení Webasto stejnojmenné společnosti sídlící u Mnichova v Německu. Webasto Thermo&Control SE bylo založeno 1901 a je rodinnou firmou. Postupně se vyvinula ve spolehlivého partnera pro automotive a největšího světového výrobce střešních oken a samostatných topení. Smysl pro inovaci a vsazení na nejlepší klientská řešení učinily své. Aktuálně má přes 50 poboček, v České republice působí od roku 1997.

Důležitou roli ve vývoji pražské dceřiné firmy hrál a hraje Vladimír Hradecký, současný jednatel Webasto Thermo&Comfort Czech Republic, s.r.o. Funkci vykonává od roku 1999, de facto od podnikových počátků na našem trhu.

Vladimír Hradecký, jednatel společnosti Webasto Thermo&Comfort Czech Republic

Vladimír Hradecký, jednatel společnosti Webasto Thermo&Comfort Czech Republic

Na českém trhu zanedlouho oslavíte dvacetileté výročí. Co tak dlouhá provázanost s německým koncernem značí pro českou pobočku?

Je to tak. České zastoupení Webasto bylo oficiálně založeno v roce 1997. Od samotného počátku představoval její hlavní zaměření prodej nezávislých topení do dopravní techniky a střešních systémů do osobních vozidel. V posledních letech pak přibývá rovněž chladicí a klimatizační technika.

Nabídka českého zastoupení tedy kopíruje celosvětový sortiment Webasto s přihlédnutím na specifika domácího trhu. To například znamená mírný odklon od klasických střešních oken a naopak výrazný nástup všeho v oblasti chlazení a klimatizování. Topné systémy, vyráběné v německém Neubrandenburgu, pak reprezentují stálici a pilíř podnikání.

 

Nastínil byste krátce, jaké možnosti nabízejí topné systémy a jak fungují?

Obecně lze topné systémy rozdělit na teplovodní a teplovzdušné. Teplovodní systémy slouží k ohřevu chladicí kapaliny v motoru. Zabraňují tak nadměrnému opotřebení motoru při studených startech, omezují spotřebu paliva při běhu naprázdno a zároveň umožňují i vytopit prostor kabiny pro cestující pro jízdu. Používají se jak v osobních, tak nákladních automobilech, autobusech a pro celou řadu strojů. Naproti tomu teplovzdušné přímo „foukají“ teplý vzduch a jsou určeny primárně pro ohřev kabiny a nákladového prostoru.

 

Komfort nezávislého topení vozu se osvědčí v mnoha každodenních situacích. Kteří klienti jsou pro vás typičtí? Jak často je tvoří malé, popřípadě i velké firmy?

Nerozlišoval bych velikost firmy, spíše se zaměřím na typ vozidla. Nejvýznamnější odběry má skupina vozů kategorie SUV, dále pak manažerské vozy vyšších tříd, například luxusní sedany, a uživatelé malých vozidel, vhodných nejen do městského provozu.

 

Lze aplikovat nezávislé topení do osobních vozů univerzálně či existují „značkové“ odchylky?

Můžeme říci, že pro osobní vozy se jedná o jeden typ teplovodního topení, které se odlišuje výkonem. Specifika jednotlivých značek pak řeší zástavbová sada. Jde o sadu komponentů pro konkrétní vozidlo, které představují výfuk, hadice, kabeláž, spotřební materiál apod. Každé auto má jinak řešenou zástavbu, to jest, materiál se liší.

Nezávislé topení lze namontovat do téměř každého automobilu

Nezávislé topení lze namontovat do téměř každého automobilu

Jak je to se spotřebou paliva?

Běžné předehřátí vozidla před jízdou vyžaduje necelé 0,2 l paliva za půlhodinu provozu. Část je navíc kompenzována ohřátým motorem, který nespotřebuje více paliva při studeném startu. To jsou v celkové bilanci spotřeby paliva naprosto zanedbatelné hodnoty.

 

Topení testujete v extrémních podmínkách tvrdších, než vyžaduje jakákoliv zkušebna. Proč právě tento přístup a co lze pod tímto pojmem chápat? Promítají se do testů i požadavky na jízdy bezpečnější a šetrnější k životnímu prostředí?

Mateřský výrobní závod v Německu disponuje rozsáhlou zkušebnou, včetně klimatických komor. Zde se dají kdykoliv navodit podmínky, které běžně nastávají pouze několikrát do roka. Topení je opakovaně vystavováno zátěži při arktických mrazech, zkoušejí se různé režimy provozu, testuje se několik desítek paliv z různých zemí. Topení tak funguje spolehlivě při všech režimech. Samozřejmě pokud nastoupíte do vyhřátého vozu, je jízda nesrovnatelně bezpečnější. Pokud běží nezávislé topení a nikoliv motor na volnoběh, jde o nesrovnatelně menší zátěž pro životní prostředí.

 

EU chce snižovat emise CO2 způsobené dopravou. Inovuje a zdokonaluje produkty v tomto duchu i společnost Webasto?

Určitě! I naši vývojoví pracovníci přicházejí s novými řešeními pro snížení spotřeby paliva i elektrické energie. Neustále se prověřují nová technická řešení a zdokonalení. V tomto směru je důležitý postoj německého vlastníka, který dlouhodobě investuje do vývoje a do rozvoje firmy jako takové. Hitem jsou třeba mobilní služby, aktuálně modul pro ovládání mobilním telefonem TC 4. Topení se dá ovládat z telefonu prozvoněním, SMS nebo pomocí aplikace. Tato oblast má rostoucí trend.

 

Do čeho vložila firma v uplynulém období kapitál, jaké investice plánuje v budoucnu? A co role výrobního závodu v Liberci?

Firma dlouhodobě investuje do rozvoje výrobních závodů i prodejních zastoupení. Webasto dodává kromě topení i střešní a kabrioletové systémy, které vyrábí celosvětově, a právě jeden z těchto závodů je v Liberci. Nyní je již plně v naší režii a předpokládá se jeho další rozvoj.

 

Kde vidíte největší příležitosti pro růst firmy?

Samozřejmě je důležité nezanedbat nic. Je to především systematická práce s trhem a se zákazníkem a svou roli hraje rovněž i stabilní tým obchodníků a techniků. Obojí nám pomáhá stále si udržovat vůdčí postavení na trhu topných systémů a zároveň pracovat na rozvoji klimatizačních a chladicích systémů.