Není bez zajímavosti, že v roce 2013 uzavřel UniCredit Leasing v segmentu financování movitých věcí zhruba 17 000 smluv v celkovém objemu téměř osm miliard korun. Tento rok se tak pro společnost stal jedním s nejvýznamnějších v historii. Vedle ambiciózních obchodních a finančních cílů se musela připravit na operační propojení se sesterskou leasingovou společností na Slovensku a na změnu jediného akcionáře, kterým se v souladu se skupinovou strategií stala UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia. Tyto kroky vedly k většímu obchodnímu potenciálu i lepším finančním podmínkám pro klienty. Na zajímavé téma jsme si povídali s Michaelem Wondreysem, obchodním ředitelem společnosti UniCredit Fleet Management poskytující finanční, odbytový a operativní leasing.

Michael Wondreys, obchodní ředitel společnosti UniCredit Fleet Management poskytující finanční, odbytový a operativní leasing

Michael Wondreys, obchodní ředitel společnosti UniCredit Fleet Management

Jaký je současný ekonomický vývoj? Jak jste spokojení s rokem 2016?

Ekonomický vývoj je výrazně pozitivní. Růst se v České republice i na Slovensku pohybuje na špici EU, nezaměstnanost je u nás velmi nízká, mzdy rostou. To vše má pozitivní vliv na poskytování úvěrů včetně leasingu. Všechny banky i leasingové společnosti se však loni potýkaly s jednou velkou výzvou – prostředním dlouhodobě nízkých úrokových sazeb. To na jedné straně výrazně zlevňuje klientům financování a dál podporuje růst financované hodnoty. Na druhé straně to ale vytváří velký tlak na výnosy.

 

Stále se pohybujete v TOP 3 největších společností nebankovního financování v ČR? A v oblasti financování nových osobních automobilů vám patří druhá příčka za společností Volkswagen Financial Services?

Ano, je to tak. Osobní automobily jsou naším dlouhodobě nejsilnějším segmentem. Loni jsme navíc s UniCredit Leasing oslavili 25 let na českém trhu. Za tuto dobu jsme profinancovali leasingové smlouvy v objemu téměř 200 miliard korun a jen za poslední tři roky jsme zvýšili financovanou hodnotu o 70 %. Nechceme ale žít z dobrých výsledků z minulosti. Zkvalitňujeme nabídku nejen pro firemní, ale i soukromé zákazníky. Díky novým partnerstvím rozšiřujeme značkové financování. V retailové oblasti rozvíjíme finanční produkt s třemi možnostmi ukončení, který díky zkušenostem ze západní Evropy využívá i u nás stále více značek. Zájemci o nový vůz mají možnost získat nejenom velmi výhodné splátky, ale platí pro ně až do konce financování možnost volby, zda si vůz ponechají a jednorázově doplatí, nebo budou nadále splácet, či využijí variantu odkupu vozu dealerem a pořídí si vůz nový.

 

Daří se vám spolupracovat s automobilkami. Pro kolik značek nabízíte značkové financování? Jaký přístup jim nabízíte?

V současnosti nabízíme ve spolupráci s importéry a prodejci značkové financování s 15 partnery, celkem nabízíme značkové financování pro většinu značek u našich partnerů napříč segmenty – od Dacie, Opel, Hyundai přes BMW či Volvo až po Jaguar. Jsme nesilnější univerzální leasingová společnost na českém trhu. Kromě silné pozice velké zákaznické báze tak prodejcům dokážeme nabídnout individuální přístup šitý přímo na míru jejich značkám a modelům. Financujeme automobily pro jednotlivce, firmy i korporace klasickým finančním leasingem, operativním leasingem a prostřednictvím UniCredit Fleet Management nabízíme i správu firemní flotily.

 

Financovaná hodnota osobních a užitkových automobilů v nově uzavřených obchodech loni dominovala?

Financování osobních automobilů je pro nás důležitým a i úspěšným segmentem, který dlouhodobě roste. S ním, coby dvojka na trhu, pak samozřejmě rosteme i my. Ač je tento segment statisticky hůře zmapovaný, je zjevné, že i první dvě čtvrtletí loňského roku rostly dvouciferným tempem. A i my na tom máme významný podíl.

 

Jak se vám obchodně dařilo v segmentu financování nákladních automobilů a strojů?

Z dlouhodobého hlediska je o financování strojů a strojních zařízení velký zájem. Ten se pak liší podle konkrétních odvětví, jako jsou průmysl, zemědělství či stavebnictví. Například v tom posledně jmenovaném vidíme poměrně vysoký meziroční růst, přestože samotný sektor stavebnictví spíše klesá. U zemědělství je to pak z velké části otázka dotační politiky. Ta investicím do zemědělské techniky velmi nahrává. Velký potenciál vidíme ve financování složitějších technologií. Jedním z příkladů je financování železničních vagónů a lokomotiv, zde je poptávka poměrně vysoká.

 

Vaše společnost je členem velké evropské bankovní skupiny. Při nabídce operativního leasingu máte dána striktní pravidla, jaké produkty a postupy v České republice uplatňovat?

Skupina UniCredit nás v nabídce na lokálním trhu neomezuje. Jde o čistě lokální obchodní rozhodnutí, se kterými importéry budeme spolupracovat. My však pokrýváme v osobních automobilech prakticky celou škálu značek od nižší třídy přes prémiovou i tu nejluxusnější.

 

Takže nejste svázaní univerzálními postupy, šablonami, nepřekonatelnými postupy? Máte tedy možnost zohlednit domácí ekonomické a hospodářské zvyklosti?

I přestože UniCredit Leasing působí v několika evropských zemích a je členem jedné z nejsilnějších bankovních skupin na kontinentu, bylo vždy naším cílem nabízet klientům osobní individuální přístup. Na každém trhu se tak naše nabídka přizpůsobuje potřebám lokálního trhu a lokálních zákazníků. Pravidelně také zkvalitňujeme nabídku pro soukromé i firemní zákazníky a novými partnerstvími rozšiřujeme nabídku značkového financování. Příležitosti dnes vidíme v zemědělské a stavební technice a především na železnici.

 

Jak se s dobou mění požadavky zákazníků?

Tím, jak na trh přichází produkty s kratší obrátkou, jako jsou roční či dvouleté pronájmy, bude v budoucnu stoupat i trh s ojetými auty z tuzemska. Prodej značkových ojetin nás ještě více sblíží s jejich značkovými prodejci. Změnu chování pak lze predikovat u nové generace zákazníků. Ta auta nejspíše nebude užívat až do úplného ojetí, ale naopak vsadí na pronajímání stále nových aut, prémiových značek nevyjímaje. Na tuzemském trhu by tak mohlo v brzké době dojít k situaci, kterou známe z německého trhu. Tam je struktura prodejů značkových aut ve prospěch ojetin oproti novým autům. V České republice je tomu doposud naopak.

 

Jakým směrem se podle vašeho názoru bude operativní leasing vyvíjet?

Operativní leasing je dnes dominantní formou financování osobních aut, jak pro korporátní a podnikatelskou sféru, tak i pro spotřebitelskou klientelu. Dnes se již 4÷5 aut z 10 financuje právě tímto způsobem a nemyslíme si, že se na tom v blízké budoucnosti cokoliv změní. Ještě před třemi lety byl přitom operativní leasing takřka neznámým pojmem, mezi nefiremními zákazníky tvořil sotva pětinu smluv.

 

V rámci operativního leasingu jsou pořizovány nejčastěji menší a levnější vozy?

Češi si na operativní leasing pořizují nejčastěji auta nižší střední třídy. Při výběru ale není klíčovým parametrem kategorie vozu. Prim hraje srovnání cena – výkon, konkrétně poměr výše měsíční splátky a užitné hodnoty auta. Úspěch mají často právě auta, u nichž je tato hodnota nadstandardní a vyhoví představám retailové klientely.

Novým trendem ale je i pořizování prémiových značek na operativní leasing. Trh na poptávku velmi rychle zareagoval a prodejci prémiových značek dnes umí nabídnout luxusní vozy za ceny pod deset tisíc korun. Nabídka tak předběhla trh a zákazníkovi ukázala možnosti, které by jej ani samotného nenapadly. V konečném důsledku to může proměnit i strukturu chování českých domácností, které si tak mohou za relativně přijatelných podmínek pořídit druhé auto do rodiny, ať už pro občasné nákupy, nebo na dojíždění do školy či zaměstnání.

 

Jaká je průměrná délka operativního leasingu?

U soukromých zákazníků je to zhruba dva roky. U firemních je to pak velmi individuální, záleží na potřebách každého klienta, nicméně standardem je doba financování mezi 36 až 48 měsíci, výjimkou nejsou ani 5leté kontrakty.

 

Je v současné době výhodné prodlužovat délku operativního leasingu?

U firemních zákazníků záleží, jak často chce společnost obměnit vozidla ve své flotile. Delší operativní leasing na tři až pět let představuje nižší finanční zátěž ve formě nižší měsíční splátky, zároveň obvykle obsahuje všechny služby spojené s provozem autoparku, a jedná se tak o reálný outsourcing, kdy auta u klienta slouží jako prostředek k plnění obchodních a dalších cílů klienta a veškerá starost o provoz aut jako výměna sezonních pneumatik, komplexní servis, řešení pojistných událostí apod. je pak na straně naší leasingové společnosti. Krátkodobý operativní leasing naopak dává možnost obměnit vozidla rychleji.