Marco Venturini svou pracovní kariéru v automobilovém průmyslu zahájil v roce 1996 u automobilky Fiat ČR. Ke společnosti Peugeot nastoupil v roce 2005 a do října 2010 v ní zastával vedoucí pozici fleetového manažera, následně povýšil na ředitele prodejů a v roce 2015 na ředitele značky Peugeot v ČR. Tuto funkci vykonává i v současné době a pod novým vedením spadajícím pod švýcarskou společnost Emil Frey.

Marco Venturini zodpovídá na českém trhu za značku Peugeot

Marco Venturini zodpovídá na českém trhu za značku Peugeot

Od loňského července je importérem vozů Peugeot, Citroën a DS na český trh švýcarská skupina Emil Frey. Jak se vám pod novým vedením dýchá?

Musím uznat, že jsem mile překvapen. Říkám to skutečně upřímně. Necítím žádný nezdravý tlak. Do naší práce nám noví majitelé zbytečně nemluví. Jednoduše bych řekl, pokud se značce daří, nechávají marketing na nás. Když potřebujeme více peněz pro obchodní aktivity, můžeme si o ně relativně snadno říct. Pokud se to v následujícím období pozitivně projeví v prodejích, je vše v pořádku. Tato flexibilita je v obchodu velmi důležitá.

 

Čím si vysvětlujete takovýto přístup? Vstřícný a férový přístup je v dnešní době stále více ojedinělý.

Myslím si, že to souvisí ještě s obdobím, které předcházelo samotnému podpisu smlouvy. Společnost Emil Frey si v zemích, kde působí, nechala u koncernových značek PSA udělat podrobnou analýzu úrovně kvality služeb, prodejních úspěchů a hospodaření. Výsledkem bylo konstatování, že se jedná o dobře fungující značky s vysokým kreditem a důvěrou zákazníků. Byl zde zmíněn také vysoký potenciál růstu prodejů při zdravé ziskovosti. Na základě těchto zjištění následoval nákup zastoupení značek Peugeot, Citroën a DS v Maďarsku, Chorvatsku, Slovinsku, Slovensku a České republice.

 

Má tento systém nepřímého zastoupení své výhody? Měla změna vliv například na dodací lhůty nebo samotné zákazníky?

Přechod pod křídla společnosti Emil Frey dodací lhůty nikterak neovlivnil. Ty jsou závislé především na kapacitě výrobní linky, nebo rychlosti náběhu do plné sériové výroby. A musím uznat, že jsme na začátku roku bojovali s modelem 3008. Tehdy dlouhé dodací lhůty hodně testovaly trpělivost našich zákazníků. U nové 5008 už k podobné situaci nedošlo. Výrobce posunul uvedení vozu o pár měsíců, což mu dalo čas se připravit, a dnes jsou čekací doby zcela přiměřené situaci na trhu.

 

Myslím si, že objektivně dokážete porovnat jednotlivé evropské trhy. Znáte velmi dobře situaci v Itálii a Francii. V čem se český trh liší?

U importéra značky Fiat jsem se v roce 1996 začal seznamovat se zvyklostmi českého trhu a nutno uznat, že zde byla výrazná specifika. Nejvíce patrné to bylo v prodeji užitkových automobilů, kde jak značka Fiat tak Peugeot patřily a stále patří k významným hráčům. Dříve se prodávaly užitkové automobily stejným způsobem jako auta osobní. To byla zásadní chyba. V Itálii už byla před více jak deseti lety síť užitkových vozidel profesionalizovaná. Rozhodl jsem se tento systém vytvořit i v České republice, protože právě zohlednění rozdílných potřeb uživatelů dodávek a jiný přístup k flotilovým zákazníkům je pro prodej užitkových automobilů velice důležitý. U větších flotil je také nutné zajistit funkční systém, který zákazníkovi zaručí, že bude mít náklady pod kontrolou. V našich Centrech Peugeot Professional mohou zákazníci užitkové vozy otestovat, nebo využít nabídky náhradního vozu. Proškolený personál samozřejmě poradí s výběrem, financováním, nebo s možnostmi přestaveb či montáží specifických nástaveb. Navíc tehdy byla ze všeho nejdůležitější cena a co nejdelší životnost. U užitkových vozů se dříve moc neřešila výbava vozu, nebo náklady na provoz. Auta se většinou kupovala v hotovosti. Neexistovaly ani užitkové vozy na skladech koncesionářů. Dnes mají naši prodejci skladem běžně 10 až 15 užitkových vozů. Pro mě osobně to byly velice zajímavé a cenné zkušenosti. Začal jsem intenzivněji vnímat zvyklosti jednotlivých trhů, které se i dnes stále podceňují. I když nyní vypadá Evropa jednotně, každý trh má svá často velká specifika.

 

Došlo tedy v oblasti firemních prodejů k výraznějším změnám?

Dnešní trh se v České republice zásadně změnil. Zákazníci už nejsou tak orientováni na cenu. Stále častěji se zajímají i o celkové náklady, ceny náhradních dílů, spotřebu, zůstatkovou hodnotu, délku záruky nebo jiné doplňkové služby. Řada výběrových řízení dokonce bere TCO jako hlavní parametr. Ani reklamní kampaně už dnes necílí pouze na nejnižší prodejní cenu. To konec konců dokazují i prodejní statistiky. Do popředí se stále více dostávají drahé automobily prémiového segmentu.

 

Jaký názor máte na snahy co nejdříve omezit vznětové motory a nahradit je hybridy nebo elektromobily?

Proti dieselům se podle mě vede přehnaná válka. Máme zastavit výrobu a prodej čistých Euro 6, nebo vývoj dalších dieselů pro Euro 7? Je jistě správné dělat kroky správným směrem. Ale to, co se děje po aféře dieselgate, není ku prospěchu věci. Rozumné by bylo postupné řešení a nikoli zbrklý útěk od vznětových motorů, zákaz vjezdu do měst či jiné tresty pro majitele moderních dieselů. Vznětové motory navíc nelze jednoduše nahradit především ve větších SUV nebo užitkových autech. Například hybridní auta nedokáží tahat těžší přívěsy. U elektromobilů není vyřešena řada otázek včetně ekologické likvidace starších akumulátorů. Spíš bych doporučoval se zaměřit na import ojetin, které beztrestně znečišťují ovzduší, než na diesely plnící nejpřísnější emisní normy. Mimochodem Peugeot uvádí na trh jedny z nejčistějších motorů, které už dnes plní normu Euro 6c stanovenou pro rok 2020, mezi nimi i dieselový BlueHDi 1.6.

Nahradit vznětové motory je velmi obtížné především v užitkových automobilech, ale i velkých SUV. Marco Venturini zároveň uvedl, že Peugeot koncem roku nabídne extrémně čisté motory plnící normy pro rok 2020.

Nahradit vznětové motory je velmi obtížné především v užitkových automobilech, ale i velkých SUV. Marco Venturini zároveň uvedl, že Peugeot koncem roku nabídne extrémně čisté motory plnící normy pro rok 2020.

Jaké benefity podle vás přinese začlenění značky Opel do skupiny PSA? Jak vnímáte toto spojení značek?

Obrovskou výhodou je, že spolu budeme sdílet techniku, metody práce nebo náklady na vývoj nových automobilů či motorů. Tím lze ušetřit náklady na vývoj i výrobu, z čehož bude těžit také zákazník. Zatím je moc brzy na hodnocení nového koncernu. Nezapomeňme, že jak my – Peugeot a Citroën, tak Opel, všichni jsme měli a máme dohody o spolupráci s různými automobilkami, žádná značka nežije samostatně a já věřím, že naše nová aliance přinese hodně pozitivního, ale chce to čas.