Na zajímavé téma jsme si povídali s Petrem Šimůnkem, který je u českého importéra mimo jiné zodpovědný za přestavby užitkových automobilů Ford.

Petr Šimůnekje u českého Fordu mimo jiné zodpovědný za přestavby užitkových automobilů

Pracoval jste v anglickém vývojovém centru užitkových vozidel Ford. Jaká to byla zkušenost?

Bylo to velice zajímavé, pracoval jsem tam v letech 2006-2009, kdy se masivně investovalo do vývoje zcela nových užitkových automobilů, které se zákazníkům představily v letech 2013 a 2014. Šlo o zcela novou generaci modelů Connect a Transit. Ford navíc vyvinul dva zcela nové automobily, které v daných segmentech nikdy nenabízel. Nejmenší Courier a větší Custom tak vyplnily chybějící mezeru s nečekaně velkým prodejním úspěchem. Ford tak dokázal obsadit všechny segmenty.

 

Jak se nové modely dokázaly prosadit v nabité konkurenci?

Masivní investice do vývoje zcela nových užitkových automobilů měla Ford do tří let, tedy do roku 2017, katapultovat na první místo v evropských prodejích. Tehdy to byl velmi ambiciózní plán, kterému málokdo věřil. Psal se rok 2012, což bylo těsně před uvedením nových modelů na trh, a Ford byl v evropských prodejích až na sedmém místě s tržním podílem 8,5 %. Nové užitkové fordy se ale překvapivě dobře prodávaly, přestože nepatřily k nejlevnějším. Cíl se skutečně letos daří splnit a Ford je v Evropě nyní číslo jedna. Velice zajímavá byla situace na českém trhu. Zde se naše modely probojovaly na první místo už v roce 2015, tedy pouhý rok po dokončení modelové ofenzivy. V tomto roce nám v segmentu užitkových automobilů patřil tržní podíl 12,6 %, který jsme o rok později zvýšili na více než 13 %. Letos nám momentálně patří 13,5 % trhu.

 

Jak jste tak výrazného zlepšení dosáhli během tak krátké doby?

Nové automobily zaujaly po technické stránce především záchranné složky. Vyhráli jsme několik výběrových řízení. Jmenoval bych například velkou státní zakázku na 73 rangerů pro Hasičský záchranný sbor ČR. Je potěšitelné, že z toho bylo 44 velitelských automobilů. To je velká pocta značce, protože zde největší roli hraje technická úroveň vozu. Ranger dominuje v terénu, má výjimečně vysokou brodivost díky technickým úpravám na motoru a převodovce a nadprůměrnou nosnost, která je oproti konkurenci vyšší o 150 až 200 kg.

Ford uspěl v náročném výběrovém řízení Hasičského záchranného sboru, kam dodal 73 rangerů, z čehož 44 bylo velitelských

Ford uspěl v náročném výběrovém řízení Hasičského záchranného sboru, kam dodal 73 rangerů, z čehož 44 bylo velitelských

Přestože jsou pick-upy okrajový segment, panuje na trhu stále větší konkurence…

Kdysi v segmentu dominovala naše značka společně s Nissanem a Mitsubishi. Ty doby jsou ale dávno pryč. Do hry kromě běžných značek vstoupil například i Mercedes. Přesto si mezi pick-upy stále udržujeme dominantní pozici s tržním podílem přes 30 % a tuto výjimečnou pozici si chceme udržet i nadále, stejně tak jako více než 13% podíl v celkovém segmentu užitkových automobilů. Chceme toho dosáhnout mimo jiné i zlepšením v oblasti služeb, především v rámci financování, servisu a servisních smluv či v přestavbách.

 

Zmínil jste přestavby. Jaké modifikace lze objednat přímo do výroby a jaké je nutné svěřit specializované firmě?

Problematika přestaveb užitkových automobilů je nezvykle obsáhlá. Když budu stručný a za příklad si vezmu nášTransit, tak nástavby pro tento model lze rozdělit do několika kategorií. Základní valníky objednáváme do výroby. Jsou velmi pevné, dobře zpracované, celohliníkové, bezsloupkové a jsou za velmi výhodnou cenu. K dispozici je ale omezená škála rozměrů, která je k dispozici ke čtyřem různým délkám rozvoru. Nejdelší verze má ložnou plochu dlouhou 5 metrů. Individuální rozměry nebo sloupkový valník s plachtou, případně jednostranný nebo třístranný sklápěč s plachtou si musí zákazník řešit po dohodě s námi, nebo s konkrétní nástavbářskou firmou.

V kategorii skříňových nebo chladicích nástaveb je k dispozici celá škála materiálů a konstrukcí. Především chladicí nástavby tvoří velmi důležitou a velkou část našeho portfolia.

Velmi důležitá je také spolupráce přímo v síti Autorizovaných partnerů Ford. Jde především o hasičské přestavby společností Auto Trutnov a Techsport. Valníkové a skříňové nástavby včetně chladících vozidel zase dodává společnost Auto Kora Top.

Díky velmi úzké spolupráci s řadou společností jsme také schopni financovat přestavbu přes systém náhradních dílů u dealerů. Dodat tak lze kompletní vozidlo včetně nástavby, chladicí jednotky a klimatizace kabiny.

 

Jak postupujete v případech, kdy zákazník potřebuje přestavět automobil u společnosti, se kterou jste ještě nespolupracovali?

Počet firem, se kterými spolupracujeme v oblasti přestaveb, neustále rozšiřujeme. Nové firmy si po profesionální stránce prověříme. Pokud je vše v pořádku, obdrží od nás veškeré technické podklady pro konkrétní přestavby. K dispozici mají kompletní výkresovou dokumentaci včetně podrobných pracovních postupů, kotvicích bodů, nákresy elektroinstalací, sběrnic a možností napojení na ně.

Poskytujeme také podrobnou výkresovou dokumentaci ve 3D na konkrétní konstrukční skupiny, které jsou přestavbou dotčeny.

 

Při složitějších přestavbách vzniká řada technických dotazů, řešíte je vy, nebo vývojové oddělení výrobce?

Většinu technických dotazů jsme schopni zodpovědět. Při složitějších přestavbách, jako například při snižování podlahy u modelu Connect pro převoz tělesně postižených, se musela konzultovat řada úprav přímo u výrobce, jako například přepracování uchycení zadní nápravy. Jsme také schopni splnit řadu specifických požadavků, například dodat z výrobní linky karoserii ke zkoušce kotevních úchytů.

Speciální přestavby pro zdravotnictví, hasiče nebo tělesně postižené mají u nás velkou tradici

Speciální přestavby pro zdravotnictví, hasiče nebo tělesně postižené mají u nás velkou tradici

V minulosti jste se hodně zabývali přestavbami na sanitky. Jak se v tomto ohledu změnil trh?

Speciální přestavby pro zdravotnictví, hasiče nebo tělesně postižené mají u nás velkou tradici. V této oblasti spolupracujeme s celou řadou renomovaných společností, které dokáží specifické úpravy zajistit. Pro přepravu tělesně postižených nabízíme různá řešení. Modely Transit nebo Custom lze vybavit flexibilní podlahou na bázivysokopevnostní profilové kolejnice z leteckého průmyslu, kde se dají kotvit sedadla v libovolném místě dle potřeb. Pro nastupování tělesně postižených může sloužit nájezdová rampa nebo hydraulická plošina.

Pro další skupiny zákazníků, především pro soukromé osoby, které potřebují řešit mobilitu tělesně postižených, je vhodná přestavba automobilů se sníženou podlahou. V této oblasti spolupracujeme s renomovanou společností API CZ, která například nabízí přestavbu umožňující přepravu tělesně postižených přímo na vozíku.