Čeká nás budoucnost, v níž se vozidla budou moci řídit sama, a tak Kia již dnes buduje základy klíčového technologického vývoje ke zlepšení prostředí mobility pro člověka. Hlavní součástí vize ‚Space of Emotive Driving‘ (Prostor řízení na bázi emocí) prezentované automobilkou Kia na veletrhu CES 2019 je nový systém R.E.A.D. (Real-time Emotion Adaptive Driving, řízení přizpůsobující se emocím v reálném čase) – celosvětově první optimalizované interaktivní prostředí kabiny zaměřené na lidské smysly, analyzující emoce pomocí umělé inteligence.

Systém R.E.A.D. dokáže optimálně nastavovat kabinu vozidla a přizpůsobovat ji uživateli tím, že v reálném čase analyzuje stav emocí řidiče prostřednictvím technologie rozpoznávání biosignálů pomocí umělé inteligence. Uvedená technologie sleduje stav emocí řidiče pomocí senzorů, které detekují výrazy tváře, srdeční rytmus a elektrodermální aktivitu. Následně dochází k přizpůsobení prostředí interiéru – a podle potřeby se mění podmínky v kabině s dopadem na všech pět smyslů. Technologie umělé inteligence s využitím metod hlubokého učení umožňuje systému stanovit jakousi základnu uživatelova chování a poté identifikovat vzory a trendy k přizpůsobování prostředí kabiny podle situace.

Systém R.E.A.D. se prezentuje společně s technologií V-Touch, která je celosvětově prvním systémem virtuálního dotykového ovládání gesty. V-Touch pomocí 3D kamery sleduje oči a konečky prstů uživatelů, a umožňuje tak cestujícím ovládat různé palubní funkce prostřednictvím decentního projekčního displeje. Všichni cestující tak prostřednictvím jednoduchých gest pomocí prstů mohou měnit nastavení prostředí v kabině, jako je osvětlení, topení, ventilace, klimatizace nebo zábavní systémy, čímž odpadá potřeba tlačítek nebo dotykové obrazovky.

Další funkcí pokrokového systému R.E.A.D. jsou sedadla Kia, vibrující v reakci na přehrávanou hudbu, aby cestující mohli své oblíbené skladby nejen slyšet, ale i ‚cítit‘. Technologie zpracování signálů na základě smyslů přizpůsobuje vibrace sedadel podle zvukových frekvencí přehrávané hudby. Vibrační sedadla lze rovněž nastavit do masážního režimu pro vyšší pohodlí v kabině, resp. zvýšit bezpečnost pomocí hmatových varování od vyspělých systémů vozidla na podporu řízení.

Kabina pro jednotlivce i čtyři osoby

‚R.E.A.D. Me‘ je kokpit pro jednu osobu, který analyzuje stav emocí řidiče a vytváří ‚náladové prostředí‘ na základě úsudku s využitím technologií R.E.A.D., které zahrnují rozpoznávání výrazů tváře nebo vibrační sedadla. Součástí takto uzpůsobeného prostředí budou na míru generované zvuky a vůně v návaznosti na aktuální rozpoložení cestujícího.

‚R.E.A.D. Now‘ představuje kokpit pro dvě osoby, který simuluje ‚autonomní cestovní vůz pro Las Vegas‘, navrhující trasu a palubní zábavu na základě analýzy nálady řidiče. Cestující si budou moci vyzkoušet systém V-Touch pro ovládání pomocí gest k hraní her, výběru hudebního žánru, úpravu prostředí kabiny nebo procházení lokálních informací na Internetu.

‚R.E.A.D. Motion‘ představuje kokpit pro čtyři osoby simulující ‚mobilní pracovní prostor‘, jenž bude dle očekávání klíčovou předností života s autonomními vozidly. Cestující si budou moci vyzkoušet roli ‚výkonného manažera Kia‘, který se připravuje na služební cestu a pomocí ovládání V-Touch si prochází svůj rozvrh, zápisy z jednání, e-maily atd. Díky dálkové podpoře tohoto systému mohou cestující ovládat prvky kokpitu R.E.A.D. Motion i na dálku. Prezentaci systému pak zakončuje živý konferenční hovor pomocí projekčního (HUD) displeje.

Vize mobility budoucnosti v chytrých městech 
Kia na veletrhu CES 2019 rovněž prezentovala možné řešení mobility pro chytrá města v podobě konceptu ‚SEED Car‘. ‚SEED Car‘ je elektrické čtyřkolové jízdní kolo s dojezdem 100 km, založené na hybridním pohonu pomocí pedálů a elektřiny, vyžadující od řidiče šlapání do pedálů, ale za vysoké elektrické podpory, aby fyzická námaha byla co nejmenší. Uvedený koncept byl navržen tak, aby jízda po městě byla snadná, zábavná a bezpečná. Kia současně uvádí své představy o prostředku osobní mobility na poslední úsek libovolné cesty.

Pro delší cesty je ‚SEED Car‘ součástí většího vozidla ‚BIRD Car‘ – autonomního vozidla pro kyvadlovou dopravu s delším dojezdem než čtyřkolové jízdní kolo. Jakmile se uživatel dostane do vzdálenosti 100 km od konečného cíle ve městě, může vypustit vozidlo ‚SEED Car‘ a cestu v něm dokončit.