Svižný kompakt

Sériovou podobu čtyřmístného kompaktu pohání elektromotor o výkonu 125 kW a točivém momentu 250 Nm, který je k dispozici okamžitě při rozjezdu, umístěný vzadu a pohánějící zadní kola. Celý automobil je velice lehký
(1195 kg), neboť má plastovou karoserii vyztuženou uhlíkovými vlákny, hliníkové nápravy a pohonné ústrojí váží pouze 50 kg. S ohledem na tyto parametry nepřekvapí dynamika. I3 zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,2 s (7,9 s v provedení s prodlužovačem dojezdu), nejvyšší rychlost je omezena s ohledem na dojezd na 150 km/h.

 

Za půl hodiny 150 km…
Zájemce o elektromobil však zajímají úplně jiná čísla – kapacita lithium-iontového akumulátoru, akční rádius a délka dobíjení. První hodnota 22 kWh je celkem uspokojivá, nicméně dodat tuto energii vybitému akumulátoru trvá z běžné sítě asi osm hodin. Inteligentní systém ohřevu, respektive chlazení akumulátoru zajišťuje, že energetický výkon (a tím i dojezd vozidla) je méně ovlivněn kolísáním teploty, než je obvyklé u takovýchto akumulátorů, a přispívá tak ke zvýšení výkonnosti i životnosti článků akumulátoru. Na akumulátor je poskytována záruka 8 let nebo do ujetí 100 000 km při zajištění jeho 70% nabíjecí kapacity. V Mnichově navíc vyvinuli nabíječku iWailbox, kterou se nabíjení z běžné sítě zkrátí o dvě hodiny. Zákazníkům ji nainstalují tam, kde budou chtít, a k tomu nabídnou zajímavé tarify energie z obnovitelných zdrojů. Pokud i3 připojíte k rychlonabíjecí stanici, články akumulátoru se z 80 % dobíjí za půl hodiny, což by mělo stačit na dojezd okolo 150 km, což už je docela zajímavé. Pokud energii v i3 neplánovaně vyčerpáte a zůstanete stát na cestě, bude k dispozici firemní asistence, popřípadě sdílení automobilů DriveNow.

 

Nízkoenergetický automobil
Kvůli dosažení optimálního dojezdu byl při vývoji i3 kladen důraz na nízkou spotřebu energie ostatních elektrických komponent. Vytápění vnitřního prostoru tak ušetří až 30 procent energie ve srovnání s konvenčním topením, u vnitřního a volitelně i u vnějšího osvětlení je použito energeticky úsporných diod (LED). Velmi účinná je také rekuperace kinetické energie, která vzniká při brzdění. Jakmile řidič sundá nohu z akcelerátoru, změní se elektromotor v generátor, který proudem přeměněným z kinetické energie zpětně dobíjí akumulátor.

Na všech trzích (včetně toho našeho) se i3 začal prodávat v listopadu, základní cena je 900 tisíc korun.

 

Bude i plug-in hybrid
Časem by nabídku měla rozšířit ještě hybridní verze s prodlouženým dojezdem na 300 km doplněná o zážehový dvouválec o výkonu 25 kW. Takto vybavené i3 bude dražší asi o 120 000 korun. Důsledná předprodejní kampaň BMW začíná přinášet své ovoce, i3 má na facebooku již přes milion fanoušků a v BMW jsou zavaleni žádostmi o testovací jízdu v řádu statisíců, i když to samozřejmě není nic závazného, a tak teprve začátek prodejů ukáže, zda bude o takto koncipovaný model zájem.

 

Galerie