Elektromobily se prosazují na evropském trhu přes touhy Evropské komise velmi pomalu a obtížně. Dalo by se říci, že ohleduplnost k životnímu prostředí stále zůstává jejich jedinou předností, i když nové modely naznačují, že v budoucnosti by to mohlo být i jinak. 

Zapomeňte na to, že mnichovská automobilka dělá luxusní a sportovní automobily, i3 je z úplně jiného soudku.

CELÝ TEST NAJDETE V TIŠTĚNÉ VERZI MAGAZÍNU BC č. 1/2014

V nabídce českého trhu se objevují dvě verze. Čistokrevný elektromobil s dojezdem 130–200 km přijde na 900 000 Kč, hybridní varianta REX, u níž pomáhá zvyšovat dojezd na 340 km zážehový dvouválec bude stát 1 018 000 Kč. Není to málo, ale i3 má v základu plnohodnotnou výbavu a je třeba si uvědomit, že se jedná o prémiovou značku.

A neplatíte pouze za značku, neboť skelet tohoto unikátního vozítka je vyroben z drahého karbonu. Ostatní díly jsou hliníkové, což v důsledku poměrně radikálně snižuje pohotovostní hmotnost, která nepřesahuje 1200 kg.

 

Čtyřmetrový kompakt
Karoserii chybí do délky 4 m jediný milimetr, na výšku skoro dosahuje standardu dnešních crossoverů (1578 mm) a převisy jsou extrémně krátké. Těžiště snižuje těžký akumulátor uložený v podlaze, kompaktní pohonné ústrojí je celé vzadu kromě výkonného kapalinového chladiče, který je umístěn vpředu.
Celkem nekonvenční je také interiér, do něhož je díky protisměrně zavěšeným dveřím a absenci středového sloupku velmi dobrý přístup. Chybí klasické analogové přístroje, veškeré provozní informace poskytují dva rozměrné LCD panely před volantem a nad středovým panelem.

Sedadla jsou ukotvena celkem vysoko, což vzbuzuje dojem solidního prostoru na malé ploše a posez lze přirovnat spíše k MPV. Podobná jako v minivanu je i zcela rovná podlaha, neboť díky absenci převodného ústrojí chybí středový tunel. Sedadla splňují svým tvarem a komfortem standard BMW, zajímavostí je jejich čalounění. Látkové potahy jsou vlněné, kožené jsou pro změnu obarveny ekologicky listy olivovníku. Výplně dveří a části palubní desky jsou vyrobené recyklací PET lahví a působí schválně neopracovaně, což působí jako zajímavý kontrast k části palubní desky obložené pravým dřevem. Celek je útulný a futuristický zároveň, ovládání automobilu logické, intuitivní a z ergonomického hlediska špičkové, i když některé věci jsou trochu jinak než u jeho konvenčních sourozenců. Že sedíte v BMW, poznáte na první pohled díky klasickému volantu a ovladačům systému iDrive.

 

Jednopedálové ovládání
Jelikož i3 nemá středový tunel, nemá ani páku či volič jízdních režimů, jak jej známe z ostatních modelů mnichovské automobilky. Startovací tlačítko a funkce spojené s pohybem vozidla (schéma D-N-R plus tlačítko P) najdete na speciálním modulu, který je ukrytý na druhé hodině pod volantem. Aby zbytečně netrčel do interiéru, je k němu trochu problematický přístup, ale při jízdě jej stejně potřebovat nebudete.

Dalším netradičním prvkem je ovládání jedním pedálem, i když v prostoru nohou je samozřejmě kromě akcelerátoru i klasický brzdový pedál. Při standardní jízdě však stačí tlačit na pedál akcelerátoru. Pokud z něj sundáte nohu, automobil sám pomalu zastaví. Brzdový pedál samozřejmě využijete, pokud potřebujete brzdit silněji.

 

Z 0 na 100 km/h za 7,2 s
Elektromotor, který je uložen vzadu a pohání zadní kola, dosahuje největšího výkonu 125 kW a točivého momentu 250 N.m, což umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,2 s, nejvyšší rychlost je omezena na 150 km/h. Věřte, že tyto hodnoty nejsou nijak nadsazené, v praxi je i3 opravdu velmi živé vozítko, které dokáže proplouvat městským provozem jako nůž máslem a předjíždění je pro něj hračkou (akcelerace z 80-120 km/h trvá jen 4,9 s). Je to způsobeno solidním točivým momentem, který je k dispozici v plné výši a v celém rozsahu nabízených otáček. Automobil by zřejmě jel i rychleji, ale ve 150 km/h prostě zasáhne omezovač, protože s narůstající rychlostí roste neúměrně i spotřeba elektrické energie.

 

Dojezd až 200 km? Pouze za ideálních podmínek!
V nejekonomičtějším režimu EcoPro automobilka udává dojezd až 200 km. Realita je ale trochu jiná. Při tomto režimu například nefunguje topení ani klimatizace a pro dosažení této vzdálenosti je třeba velmi uvážlivě šlapat na pedál akcelerátoru. Pokud si užíváte plného komfortu a budete využívat i nabízený potenciál pohonné jednotky, ujede i3 na jedno nabití maximálně 100-120 km.

 

Typický bavorák

Jízdní vlastnosti jsou jisté, i když pohled na vysoký a relativně úzký automobil, který navíc stojí na „čapích“ nohou (pneumatiky rozměru 155/70 R18 jsou z hlediska délky svého obvodu extrémně úzké) nevzbuzuje důvěru. Řízení je relativně přímé a odezva okamžitá. Elektromotor samozřejmě pohání zadní kola, ale jízdní vlastnosti jsou v podstatě neutrální. Vzhledem k velmi teplé letošní zimě nevím, jak se i3 chová na sněhu, kde to klasickým „bavorákům“ zrovna moc nejde…

 

Dobito za 30 minut
Co se týče „tankování“ paliva, situace v ČR samozřejmě není zrovna růžová, takže o i3 může uvažovat jen ten, kdo je schopný zajistit si nabíjení z vlastních zdrojů. Lithium-iontová baterie je uložena v podlaze automobilu a nabízí kapacitu 18,8 kWh, což z běžné sítě dobijete za 8 hodin. V případě použití zařízení Wallbox, které se k vozu BMW dodává za příplatek a slouží k instalaci na zeď (třeba garáže), to celé trvá 6 hodin. Pokud využijete k nabití akumulátoru rychlonabíjecí stanici, dostanete se na 80 procent kapacity za 30 minut, což už je docela zajímavé, ale takové u nás spočítáte na prstech jedné ruky. Majitel vozu bude mít k dispozici kartu pro dobíjení na veřejných stanicích ČEZ a RWE. 

Elektromobil i3 na českém trhu zatím prodává výhradně pražský dealer Invelt, poprodejní služby poskytne v tuzemsku zatím sedm servisů v Čechách a na Moravě.

 

Jak se karbonové BMW po nehodě opravuje?
Pokud se ptáte na to, jakým způsobem se budou opravovat díly z karbonu, je to prosté. Karbonové části skeletu bez poškození odolají běžným nehodám při parkování, neutrpí ani při běžných nárazech při dobrzďování v kolonách. A při větší nehodě nedochází u karoserie k dominovému efektu jako u ocelových karoserií, ale poškozen je vždy pouze inkriminovaný díl. Ty nejvíce exponované navíc nejsou přišroubovány, ale pouze přicvaknuty, a tak jejich výměnu zvládne zručný mechanik v autoservisu za několik minut. Díky tomu by měly být opravy karoserie až o 40 procent levnější než u srovnatelného BMW s konvenční ocelovou karoserií.

 

Pro firmy BMW i3 zatím jen zajímavou propagační vizitkou
Svezení novým i3 je dnes ještě netradičním a veskrze velmi příjemným zážitkem. U BMW nebylo nic ošizeno, jedná se tedy o plnohodnotný bavorák, který ovšem nabízí přece jenom trochu jiný pohled na individuální dopravu budoucnosti již dnes. K plnohodnotnému využití tohoto vozidla chybí jen ten větší akční rádius a možnost rychlejšího doplnění životodárné elektřiny. Kvůli tomu i3 je a ještě dlouho bude pouze zajímavou propagační vizitkou firmy.

 

Elektromobil BMW i3
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola. Největší výkon 125 kW při 4800 1/min, největší točivý moment 250 Nm při 4800 1/min. Kapacita lithium-iontového akumulátoru18,8 kWh, doba dobíjení na 80% kapacitu z běžné zásuvky 6 až 8 h.
Rozměry Vnější rozměry 3999/1775/1578 mm, rozvor 2570 mm. Zavazadlový prostor 0, 260/1,1 00m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1195/275 kg.
Výkony Největší rychlost 150 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s, kombinovaná spotřeba paliva 12,9 kWh/100 km, spotřeba v rámci tetstu 14-17 kWh/100 km. Průměrný dojezd 130 až 160 km, maximální dojezd 200 km.
CENA 900 000 Kč s DPH

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti Jen průměrný dojezd
Hmotnost Vysoká cena
Technologická vyspělost  

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 41,60 %
90 000 km 3 roky 37,60 %
150 000 km 3 roky 33,50 %
210 000 km 3 roky
29,30 %

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)

Město Mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h
17,5* 20,0* 23,0*

*) v zimě při zapnutém topení a při teplotách +2 až -5°C

 

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1270/1330/1520
vzadu 1270/1170/1400
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1300/800
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 600/1050/840 a 1050/1050/840
Prostor nad předním/zadním sedákem 950/900
Výška předního/zadního sedáku nad zemí min 300/340

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ VČETNĚ DPH

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče 2558
Brzdové desky – přední (sada) 3430
Čelní sklo 8560
Přední levý světlomet LED – kompletní 15 090
Zadní skupinová svítilna – kompletní 2690
Stírací lišty předního skla (sada) 1545
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 5940
Levý přední blatník 4760

 

Galerie