Poslední generace třídy E prošla důkladným faceliftem, který změnil design a také techniku. Na podzim loňského roku byl zahájen prodej nové verze, schopné spalovat benzín i stlačený zemní plyn. Základní označení E200 se nezměnilo, jen příponu NGT nahradila zkratka NGD, což znamená Natural Gaz Drive.

Z exteriéru poznáte, že automobil jezdí na zemní plyn, pouze podle nápisu Natural Gaz na víku zavazadlového prostoru a nenápadné samolepky „CNG“ nalepené na zadním okně. Další důkazy o plynovém pohonu vystopujete až po otevření víčka nádrže, kde je vedle hrdla pro pistoli s benzínem také ventil pro doplnění zemního plynu.

 

CELÝ TEST NAJDETE V TIŠTĚNÉ VERZI MAGAZÍNU BC č. 5/2013

Oproti standardní verzi bylo potřeba upravit i zavazadlový prostor, jehož objem byl snížen z 540 na 400 litrů, a navíc zmizel otvor na prostrčení delších předmětů skrz zadní sedadlo, neboť právě v prostoru mezi zavazadelníkem a zadním opěradlem se nachází jeden ze tří tlakových zásobníků (zbylé dva najdete pod podlahou zavazadlového prostoru), zatímco klasická benzínová nádrž zůstala pod zadním sedadlem. Z bezpečnosti strach mít nemusíte, lahve jsou konstruovány na tlak 600 bar, ale plněny na 200 bar.

Poslední odlišnost najdete v menu palubního počítače. Spotřeby i dojezdy vám plynový mercedes ukazuje dvakrát, jednu ze „stránek“ palubního počítače na barevném displeji uprostřed rychloměru tvoří symbol „plynové bomby“ s ubývajícím množstvím paliva, neboť analogový ukazatel stavu paliva je určen pouze pro benzínovou nádrž.

Pokud se pro CNG rozhodnete, musíte oželet rezervní kolo pod podlahou zavazadelníku, ve výbavě ale budete mít systém monitorování tlaku v pneumatikách.

 

Neokázalá dokonalost

Interiér třídy E není v základu nijak okázalý, za opravdový luxus a originalitu z nabídky Designo si musí rozmařilý zákazník výrazně připlatit. Nicméně všechno je tak, jak to od mercedesu očekáváte, a hlavně kde to očekáváte.

Částečně elektricky seřiditelná a vyhřívaná látková sedadla nabízejí solidní pohodlí pro dlouhé cestování, dostatek místa je vpředu i vzadu a vzadu má opěradlo příjemný sklon. Dvouzónová klimatizace se samočinnou regulací teploty, navigační systém, audiosystém a tempomat poskytují takové služby, jaké od nich na palubě prémiového sedanu očekáváte.

Jízdní vlastnosti jsou na úrovni, která odpovídá prestiži tohoto modelu a k tomu pochopitelně patří i sametově hladké a přesné řízení, stejně jako brzdy s nevadnoucím účinkem.

 

Jízda na pohodu

Pod přední kapotou CNG verze totiž pracuje pouze atmosféricky plněný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o zdvihovém objemu 2,0 litru a systémem Stop/Start, který již plní emisní normu Euro 6 platnou až od roku 2015.

Kvůli schopnosti spalovat zemní plyn prošel řadou úprav (hlava válců, vstřikovače, upravené ventilové vedení) a výsledkem je snížený výkon oproti standardní verzi E200 na 115 kW. Točivý moment jinak vrcholí hodnotou 270 Nm a na zadní kola jej přenáší sedmistupňová samočinná převodovka 7G-tronic Plus. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá více než 10 vteřin a na nejvyšší rychlost 220 km/h se automobil dostane až po delší době.

 

Za méně než polovinu

Jak již bylo řečeno, automobil má dva rezervoáry na dva různé druhy paliva. Zatímco 59litrová nádrž na benzín (za příplatek je možné získat i nádrž o objemu 80 litrů) umožňuje mercedesu dojezd okolo 700 km, tři tlakové lahve na zemní plyn o kapacitě 19,5 kg potřebují naplnit po necelých 400 km (podle stylu jízdy).

Palubní počítač vám před vyčerpáním tlakových nádrží bude chvíli signalizovat potřebu natankovat, ale když tak neučiníte, plynule se přepne na benzínový pohon. 19,5 kg zemního plynu dnes koupíte za 487,5 Kč, kilometr tedy vychází podle normované spotřeby (4,4 kg/100 km) na 1,10 Kč, ale v praxi to bude o něco víc. Ve městě počítejte spíše s necelými 6 kg/100 km, mimo město při umírněné jízdě se klidně můžete přiblížit k 5 kg/100 km. Pokud byste využívali pouze benzínovou nádrž u tohoto automobilu, zvýšily by se vám náklady při normované spotřebě 6,6 litru na 100 km o 1,30 Kč na 1 km.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE MERCEDES-BENZ E200 NGD

MOTOR, PŘEVODOVKA:

Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání zadní kola. Zdvihový objem 1991 cm3, výkon 115 kW při 5500 1/min, točivý moment 270 Nm při 3000-4000 1/min. Sedmistupňová samočinná řazená převodovka.

ROZMĚRY:

Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4879/1854/1474 mm, rozvor 2874 mm. Zavazadlový prostor 0,400 m3.

HMOTNOSTI:

Pohotovostní/užitečná hmotnost 1715/555 kg. Hmotnost brzděného přívěsu 1700 kg.

VÝKONY:

Největší rychlost 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s, spotřeba CNG město/mimo město/kombinace 6,5/3,7/4,4 kg/100 km.

CENA: 1 160 390 Kč s DPH dle ceníku platného v říjnu 2013

 

Galerie