V čem je ampera tak revoluční? U všech systémů, které používá většina konkurence, slouží elektromotor jako doplňkový ke spalovacímu motoru a na elektrickou energii dokáže ujet jen pár kilometrů. U ampery slouží k pohonu vozidla trakční elektromotor (111 kW, 370 Nm), který čerpá energii buď z akumulátorů o kapacitě 16 kWh, nebo z generátoru, který ji vyrábí prostřednictvím spalovacího motoru. Akumulátor lze dobít například ze zásuvky a provoz čtyřválce 1.4 ECOTEC lze pro změnu optimalizovat mnohem lépe, než kdyby se využíval k pohonu kol.

TEST NAJDETE I V TIŠTĚNÉ VERZI MAGAZÍNU BC č. 5/2013

Náklady na km jsou výrazně závislé na způsobu využívání ampery

K dobití akumulátoru z klasické 220V zásuvky potřebujete pět hodin čistého času, automobil pak ukáže dojezd 60 km. V letním provozu při dodržování stanovených rychlostí podle vyhlášky se nám po D1 a přilehlých komunikacích podařilo ve směru z Prahy na Brno ujet z celkové délky 100 km na elektřinu 52 km, při zpáteční cestě po stejné trase to bylo 61 km. Při pomalejší jízdě energie neubývá tak rychle, ale automobilu to dojezd výrazněji nezvýší, neboť rekuperace v nižších rychlostech není tak účinná. Podle palubního počítače ampera při obou měřeních spotřebovala jen 11 kWh elektrické energie, tedy pouze okolo dvou třetin z celkové kapacity akumulátorů. Palubní počítač nám také prozradil, že z celkových 200 km automobil ujel se spuštěným spalovacím motorem 90 km a spotřeboval při tom 7,5 litru benzinu, což představuje průměr 8,3 litru na 100 km.

Jezdit jen na elektřinu je dnes atraktivní, provozní náklady jsou ve srovnání s klasickými pohonnými hmotami minimální. S Opelem Ampera elektricky jezdit lze, aniž byste zároveň byli na elektrické energii zcela závislí. Pokud denně ujedete nejvýše 40 km a máte volný přístup k elektrické energii, nemusíte se ani zajímat o stále vyšší ceny benzinu nebo nafty.

 

OPEL AMPERA
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Trakční elektromotor o výkonu 111 kW a točivém momentu 370 Nm pohání přední kola. Energii mu dodává zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu
1398 cm3, výkonu 63 kW/130 Nm. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 16 kWh.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4404/1798/1430 mm, rozvor 2685 mm. Zavazadlový prostor 301 m3.
Hmotnosti Pohotovostní hmotnost 1732/415 kg.
Výkony Největší rychlost 161 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 9,0 s, spotřeba paliva (kombinace) 1,6 l/100 km.
CENA 999 900 Kč s DPH (platný ceník od 1. 1. 2014)

 

Galerie